Koperen slang

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

In het paradijs is de satan afgebeeld als een slang. Wat ik me echter afvraag is waarom er later tijdens de woestijnreis een koperen slang als redmiddel wordt gebruikt. Als de slang het beeld van de satan vormt, dan zou God dit beeld toch niet kunnen gebruiken ter genezing? Natuurlijk zal er een goede uitleg voor zijn, maar tot op heden ben ik die nog niet tegengekomen. Later legt zelfs de Heere Jezus Zelf de vergelijking tussen de verhoogde slang en de Zoon van de mensen. Graag zou ik wat meer willen weten over hoe de slang uit het paradijs zich verhoudt tot de koperen slang in de woestijn. En niet in de laatste plaats waarom de Heere Jezus Zichzelf vergelijkt met de verhoogde slang. Dit alles met in het achterhoofd dat de satan dit beeld heeft aangenomen in het paradijs en de slang hiervoor gestraft is. Is de slang gerehabiliteerd? Bij voorbaat dank voor uw uitleg.

Antwoord

Beste vriend(in),

Je hebt helemaal gelijk dat het onwaarschijnlijk lijkt dat juist een slang wordt gebruikt als beeld van redding, terwijl een slang het middel was, waardoor de zonde in de wereld kwam. De oplossing ligt in het door jou genoemde Joh. 3, waar de Heere Jezus zegt dat Hij alzo moet worden verhoogd (vs. 14)! Het verhogen ziet op de kruisiging. Zo moest Mozes de slang op een stok stellen. En waarom een slang? Omdat het ook een slang was die de ellende veroorzaakte! Daarom moest God mens worden. De mens had gezondigd en de mens moest worden gestraft. Daarin lag de verlossing! Dus in de koperen slang wordt gewezen op de menswording van God in Christus. Hij is de mens in alles gelijk geworden, maar zonder zonden. Zo kon Hij betalen voor de zonden. Als wij zien op de verhoogde Christus bepaalt ons dat in de eerste plaats bij onze ellende! Treffend tot uitdrukking gebracht in de slang op de stok. Maar ook: omdat God mens is geworden is er verzoening mogelijk. Heb je zo al eens op de gekruisigde Christus gekeken, dat daar een mens (vgl. slang) hing?

Met hartelijk groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Tags in dit artikel:

duivelslang