All you can eat

Ds. M.F. van Binnendijk / 3 reacties

Vraag

Een predikant op Refoweb schrijft iets over overdaad/overvloed. In dit kader vraag ik me af wat je met de trent "onbeperkt eten" in restaurants aan moet. Op zo'n moment eet je vaak veel meer dan nodig. Tegelijk is het onnodig weggooien van eten door de buffetten vermoedelijk veel minder. Hoe verantwoord is het om aan zulke dingen mee te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gebeurt niet zelden dat bij een aanbod van 'onbeperkt' eten een zekere Hollandse handelsgeest de kop opsteekt die de indruk wekt dat we (meer) waar voor ons geld krijgen. Wat eten betreft hebben we doorgaans weinig op met die ene Geestesgave die als laatste genoemd wordt: matigheid. Waarom zouden we méér eten omdat het prijsgunstiger is? Zonder in allerlei moraliteiten te vervallen -wijzen op armoede, crisis, is dit verantwoord, geweten enz.- lijkt het me eerder een goede verkoopstunt die rendabeler is voor de uitbater. Het scheelt voor hem (naar mijn inzicht) aan personeelskosten, de currency (doorstroming) is groter (alleen bestellingen voor drinken) en je hoeft niet te wachten op de keuken. Alles staat klaar, warm gehouden op heet water of onder de infrarood lamp...

Persoonlijk eet ik niet graag van een buffet, waar je jezelf gemakkelijk overeet. Liever eet ik zodanig dat ik na de maaltijd geen "vol gevoel" overhoud, dan dat ik mij schransend ver-eet aan een zekere onbeperktheid. Liever verzadigd dan vol. Daarbij behoort een maaltijd in zeker zin een ritueel te zijn. Daar neem je de tijd voor. Zowel in het eten als in de ontmoeting met je tafelgenoten. De voorbereiding mag eveneens tijd kosten.

En wat de winst-marges betreft over "onbeperkt eten": de eigenaar van Neêrlands toenmalig grootste eet-keten zei ooit (ik kuis zijn taal, maar met zijn Brabantse dialect klonk het bepaald fruitig en gepeperd): "Ze eten me arm, maar ze drinken me rijk."

Wat verantwoord is ligt m.i. niet aan wat de restaurants aanbieden, maar hoe wij zelf met (ons) eten omgaan. Uit én thuis.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'

Tags in dit artikel:

matigheid
3 reacties
blijblij
Ik denk dat er juist meer eten wordt weggegooid aangezien de schalen er altijd aantrekkelijk (lees: vol) uit moeten zien. Maar ik ben sowieso geen fan van vreetschuren. Ik ga liever één keer goed (duur/bijzondere gerechten/ goede wijnen) uit eten dan drie keer om dan te moeten vaststellen dat een zelf gebakken biefstukje net zo, misschien wel lekkerder, was geweest.
Daarnaast neemt de kwaliteit van het voedsel natuurlijk ook niet toe onder een infraroodlamp/bak kokend water.
AHHK76
Zelf eet ik wel liever van zo'n buffet, omdat ik het anders lastig vind als iets op tafel laat staan, dat het dan weggegooid wordt.
Het is voor mij dan een kunst om van de bede: leer ons voor overdaad ons wachten, dan ook in de praktijk te brengen. Maar als je daarvan bewust bent, dan kan dat wel! Daar mag je om bidden en daar kun je dan ook je best voor doen.
Pas heb ik ergens tapas gegeten, dan bestel je iedere keer kleine gerechtjes en krijg je pas nieuwe als je het vorige op hebt. Dan kun je stoppen als je vol bent. Maar ook dan gaat het op tijd stoppen niet vanzelf. Want je hebt recht op zoveel hapjes voor zoveel geld. Dat aantal was voor mij teveel.
kareljansen
Ik heb zelf een paar jaar gewerkt bij een restaurant wat all you can eat en buffetten verzorgde. En neem van mij aan, er wordt minder weggegooid dan mensen vaak denken. Als je slim doseert in je buffet, dan kun je veel voorraad gescheiden houden in de keuken. Dit kun je snel samenstellen tot het juiste gerecht, of blijven apart houden. Vervolgens wordt dit gebruikt voor andere gerechten. Aardappelsalade gaat in de soep, groenten gaan in de salade voor morgen, sauzen worden de marinade voor morgen etc. Het lijkt vaak alsof alles weg gaat. Maar weet je wat je een keer moet proberen? Als je bijvoorbeeld een feest geeft aan de horeca ondernemer vragen of je mee naar huis mag nemen wat over is van het buffet (gewoon in de vriezer). Ik kan je nu al voorspellen dat hij dat niet leuk gaat vinden. Dit zijn namelijk 60% van de ingredienten voor de kaart van morgen (dagschoten, dagsoep etc.)