Tien Geboden in begrijpelijke taal

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Kunnen jullie mij de Tien Geboden in begrijpelijke taal uitleggen, maar ook niet te langdradig.

Antwoord

De Wet van de Tien Geboden (Exodus 20:1-17; Deuteronomium 5:6-21)

Eens sprak de Heere God tot Zijn volk:

Ik ben de Heere, uw God, Die u bevrijd hebt uit het land Egypte waar jullie als slaven moesten werken.

1. Vereer en dien geen andere goden en stel op niemand en niets in uw leven meer vertrouwen dan op Mij.

2. Maak van Mij geen afbeelding, ook niet van vogels, van mensen, dieren of vissen, om daarvoor te knielen en die als god te vereren. Maar aanbid Mij zoals Ik Mij aan u in de Bijbel heb voorgesteld. Want Ik ben zuinig op Mijn eer en Ik straf allen die zich hieraan niet houden: niet alleen de vaders,  maar ook de kinderen, klein- en achterkleinkinderen van hen die Mij haten. Maar Ik bewijs Mijn liefde aan duizenden van allen die Mij liefhebben en doen wat Ik bevolen heb.

3. U mag niet vloeken en u mag de Naam van de Heere uw God niet op uw lippen nemen, zonder erbij na te denken. U moet ook niet zwijgen, als u andere mensen Mijn Naam hoort misbruiken. Prijs Mij in al uw woorden en werken. Want iedereen die dat niet doet, zal Ik niet voor onschuldig houden.

4. Eerbiedig de rustdag. Zet die apart van alle andere dagen van de week, om op die dag Mij vooral te dienen. Laat die dag er goed voor zijn om de verkondiging van Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken en uw gaven af te zonderen voor de armen. U hebt zes dagen in de week om al uw werk te doen. Maar op de rustdag zult u geen werk doen; u niet, uw zoon en dochter niet. Ook niet uw werknemer of  werkneemster.Ook mag u het vee of de slaven op de rustdag geen werk laten doen. Nee, niemand die in uw huis is of die bij u hoort mag werken. Want in zes dagen heeft de Heere de hemel, de aarde en de zee geschapen, en allen die daarop of daarin wonen. Maar over de rustdag heeft de Heere Zijn zegen uitgesproken en die apart gezet. De rustdag is een voorbode van de eeuwige rust in Gods Vaderhuis.

5. Uw vader en uw moeder en alle gezagsdragers die God boven u gesteld heeft, moet u eren en gehoorzaam zijn. Heb geduld met hun gebreken. Want dan zult u een lang en gelukkig leven hebben in het land dat de Heere uw God u geven zal.

6. U mag niemand doodslaan of geweld aandoen. Ook niet een ander haten of kwetsen. U moet niet de hand aan eigen leven slaan.Want Ik de Heere waak over al het leven.

7. U mag uw huwelijk niet verbreken. Want Ik heb u als man en vrouw aan elkaar gegeven. Bewaar uw lichaam en uw geest rein, hetzij u getrouwd bent of ongetrouwd.

8. U mag niet stelen. Respecteer andermans goed. Wees geen afzetter en geen verkwister van Gods goede gaven. Ga met uw naaste om, zoals u wilt, dat hij met u omgaat.

9. U mag niet liegen, roddelen of kwaadspreken van een ander, hem niet onverhoord (ver)oordelen en hem zo door uw woorden met opzet pijn doen. Heb veeleer de waarheid lief en bevorder de eer en het goed gerucht van uw naaste.

10. U mag niet hebzuchtig zijn, door te verlangen naar de dingen die van een ander zijn. U mag het huis van de ander niet begeren; ook niet zijn vrouw en zijn werknemer(ster); ook niet het vee van de ander of diens auto of bromfiets of ander voertuig.Niets mag er in uw hart of in uw gedachten komen, wat tegen de geboden van de Heere uw God ingaat.

En van alles, wat er in deze tien geboden staat, heeft de Heere Jezus gezegd: “U zult de Heere uw God liefhebben boven alles, en alle andere mensen liefhebben als uzelf.” (Mattheüs 22:37-40).

Ds. C. Den Boer

Lees meer artikelen over:

tien geboden