Stoppen met Bijbellezen en wachten

J.W.N. van Dooijeweert / 5 reacties

Vraag

Sinds kort lees ik weer in mijn Bijbel en probeer ik weer te bidden. Tot de dominee zondag zei dat God als eerste naar de mens komt. De mens probeert zijn hart schoon te maken voordat hij God erin laat, maar zo werkt het niet. Ik was dus eigenlijk bezig met het schoonmaken van mijn hart. Moet ik stoppen met Bijbellezen en wachten tot God komt? Ik weet dat ik moet bidden om Zijn komst, maar hoe weet ik dát Hij komt? Hoe moet ik daar om bidden? Ik heb vaak geen zin om te bidden en mijn gedachten dwalen af. Ik bid ook zo vaak hetzelfde dat ik er bijna niet meer bij nadenk. Moet ik me nu plotseling erg christelijk gaan gedragen (een christelijke levenswandel), omdat ik God wil in mijn leven, of moet ik wachten tot Hij er is? Ik moet dan toch gewoon mijn werk doen, luisteren naar mijn meerdere, enzovoorts? Wat zou ik als (echte) christen dan nog meer moeten doen? God moet het in mijn hart leggen, maar ik moet niet met mijn armen over elkaar zitten wachten. Het is allemaal zo tegenstrijdig! Misschien ben ik wel gewoon niet uitverkoren! Kunt u me helpen? Alvast bedankt! Een 19-jarig meisje.

Antwoord

Lieve vraagsteller,

Wat geweldig dat je (weer) in de Bijbel leest!! En dat je weer probeert om te bidden. Ik lees in de Bijbel dat onze Heere God luistert naar de jonge kraaien! (Psalm 147:9: Die het vee zijn voeder geeft; aan de jonge raven, als zij roepen). Dat heeft mij al vaak moed gegeven. En daar mag jij zeker ook moed uit scheppen! Bid maar, roep maar, schreeuw maar naar Hem die met een ontzagwekkende schreeuw Zijn leven gaf op Golgotha (Het is Volbracht).

Wat goed van die dominee dat hij in zijn preek zei dat God als eerste naar de mens komt. Dat is het hart van het Evangelie ten voeten uit! God kwam als eerste in Genesis 3:9: “Waar zijt gij”, “Waar ben je”. Dat klonk toen en dat mag nog steeds klinken in elke preek. God kwam als eerste door Zijn Woord aan ons te geven, nog voor we geboren waren. God kwam als eerste door jou geboren te laten worden waar de Bijbel bekend was. Misschien wel in een gezin waar de Bijbel gelezen wordt? God kwam als eerste, toen jij nog nergens van wist en werd je gedoopt. In de Naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Wat een wonder van Gods opzoekende liefde! Hij, de drie-enige God deed een belofte aan jou: “Ik wil de Vader van dit kind zijn – Ik wil de Zaligmaker van dit kind zijn – Ik wil als Heilige Geest in het hart van dit kind werken.” Lieve jonge zuster, wat wil je nog meer? Hij was de eerste in je leven op allerlei manieren.

Je moet niet stoppen met Bijbellezen. Je moet niet stoppen met bidden. Je moet niet wachten tot Hij komt. Hij is gekomen. Ook speciaal tot jou, met Zijn Woord, met het verlangen in je hart te geven om te lezen en te bidden. Dit zijn juist de middelen die God geeft om antwoord aan Hem te geven. Hij wacht al zoveel jaar op jouw antwoord. Hij roept je op in beweging te komen, naar Hem te komen, naar Hem te komen zoals je bent. Denk eens aan die woorden die Paulus neerschreef; “…werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken… naar Zijn welbehagen. Filippenzen 2:12,13.

Je hebt vaak geen zin om te bidden, vaak dwalen je gedachten af… En dan is satan blij! Zet je er toe om God te zoeken in gebed. Zet je er toe om je leven te reinigen van alles wat zonde is. Niet om daarmee de hemel te verdienen, maar omdat alle zonde tegen God is.

Je moet je nu niet ineens erg ‘christelijk’ gaan gedragen, je moet jezelf proberen te zijn voor God. Je hele hart voor Hem ‘uitstorten’, leeg maken... openen naar Hem toe, zou je dat kunnen noemen. Verder moet je niets doen! Alles is al gedaan door de Heere Jezus. Hij heeft al betaald voor onze zonden. Hij nodigt om te komen naar Hem. Niks te wachten, maar roepen en gaan nu het nog kan. Nu je nog jong bent. Nu er nog verlangen in je hart is om te bidden en Bijbel te lezen. God geeft dat verlangen in je hart. Hij heeft dat verlangen in je hart gelegd. Hij wacht op je.

Ga niet met je armen over elkaar zitten wachten. Doe je werk en zoek de Heere. De duivel wil altijd maar we  aan dat woord “uitverkoren” negatief denken en daarover tobben. Is niet nodig! Dat is Gods kant van de zaak. Onze kant is dat Hij jou uitgekozen heeft om Zijn Woord te horen, om geboren te worden in een christelijk gezin, om verlangen in je hart te hebben naar Hem… Zie je daar het woord “uitverkoren” staan? Wat een wonder hé!

Miljoenen horen nooit van God, nooit van Jezus, hebben nooit verlangen naar bidden en Bijbel lezen… En bij jou roept de Heere dat verlangen wakker. Wacht niet langer, ga tot Hem, die wacht op jou! Zie IK sta aan de deur en IK klop… doe Mij open…

Het ga je goed. Meer vragen, kom maar gerust.

Gods zegen en hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

5 reacties
Pitty88
Amen! Wat een mooi antwoord, dankuwel! Ik ervaar het ook als een bemoediging voor mezelf!
dijna61
Geweldig! Dat is het!
Je hoeft inderdaad helemaal niets te doen, de schuld is betaald.
God komt met Zijn genade tot ons en wij mogen het aannemen.
Als je dit ziet en gaat ervaren, wordt je leven totaal anders!
Cloudsadmirer
En vraagstelster, ga ook eens naar een jongerenavond of iets dergelijks, ga in ieder geval ook ergens heen waar je BEIDE kanten van het evangelie hoort!!!
Alphonsus
Het antwoord van J. van Dooijeweert bevat geen woord Frans. Het is helder als glas.
Vragenstelster: dit antwoord vaak lezen en weer lezen totdat je het bij wijze van spreken van buiten kent. Komt dan de twijfel weer eens om de hoek kijken dan weet je meteen hoe je die twijfel kunt "vloeren"
Catherine
Ik leerde als kind het versje: lees je bijbel, bid elke dag,