Musical 'De tweede tafel'

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Aankomende zaterdag ga ik naar de musical “De tweede tafel”. Dat is een afstudeeropdracht van een vriendin van mij, van de CHE i.s.m. de HGJB. Wat inhoud betreft weet ik nog niet wat ik er van moet denken. Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n musicalfan, maar door de goede recensies over deze musical wil ik toch er heen gaan. Wat ik me nu afvraag: is het bezoeken van een musical verkeerd?

Antwoord

Mijn eerste gedachte is, dat je pas goed over deze zaak kunt oordelen als je de musical ook gezien hebt. Er zijn zeker musicals waarvan je bij voorbaat weet, dat ze leugenachtig en pervers zijn (zie onder). Maar wat precies de musical “De tweede tafel” is, weet ik niet (heb die zelf nooit gezien). Ik zou zeggen: bezie (samen met je vriendin), wat de geestelijke en pedagogische waarde ervan is. Op zich kan in een musical een boodschap worden gebracht waar we onze winst mee kunnen doen.

Met uitbeeldingen van de bijbelse verhalen zou ik anderzijds erg voorzichtig willen zijn. Meestal levert dat vertekeningen op (denk aan het tweede gebod). Zo zou er bijvoorbeeld ruim 25 jaar geleden in Wageningen een musical ten tonele worden gevoerd -Godspell geheten- waarin Jezus als een Joodse nar werd voorgesteld. Daar hebben wij toen heftig tegen geprotesteerd. En op het laatste nippertje is het gelukkig ook niet doorgegaan. Laat mij als oud medewerker van de CHE/GPW t.z.t. maar het resultaat van de afstudeerwerkzaamheid van je vriendin weten. Ik ben reuze benieuwd.

Hartelijke groet, ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

tien geboden