Occult belast huis

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Kan je huis occult belast zijn? Hoe weet je dat en wat kun je er aan doen (naast bidden en zoeken of er foute dingen in je huis zijn)?

Antwoord

Occulte belasting heeft in de eerst plaats met personen te maken. Wanneer mensen in contact treden met satan en demonische machten, is het mogelijk dat die zich verbinden aan de plaatsen waar dit contact plaats vindt of aan voorwerpen die in rituelen gebruikt worden. Een huis of een kamer kan 'besmet' worden door dergelijke handelingen en dit houdt in dat demonische machten daar hun invloed uitoefenen.

Psychiater B. Sonnenschein beschrijft het volgende voorbeeld:  "Meneer Westra komt op mijn spreekuur en vertelt beïnvloed te worden door demonische krachten. Hij blijkt echter sociaal goed te functioneren, hij praat en gedraagt zich gewoon. Toch blijft hij erbij dat hij door een boze macht wordt beïnvloed. Hij hoort namelijk stemmen die hem tot kwaad willen aanzetten. Hij vindt het zelf heel vreemd en hij schaamt zich er voor. Die stemmen komen pas sinds hij een spiritistische seance heeft bezocht. Er doen zich ook vreemde verschijnselen voor in zijn huis. Hij hoort klopgeluiden en soms gaat het licht aan en uit zonder dat iemand dat doet. Anderen bevestigen deze waarnemingen en ook zij kunnen geen verklaring vinden. De man is christen, maar kan de laatste tijd moeilijk bidden en bijbellezen. Hij voelt zich belemmerd in zijn geloofsleven, het is alsof een kracht hem tegenhoudt in de kerk aan het avondmaal te gaan."

"Ik kom bij meneer Westra tot de conclusie dat er mogelijk sprake is van een dissociatieve stoornis, en dat er daarnaast zeer waarschijnlijk invloed is van boosaardige krachten. Ik help hem op het vlak van de psychiatrie. Daarnaast verwijs ik hem naar een pastor, die ervaring heeft met bevrijdingspastoraat, zodat hij vrij kan worden van de onzichtbare boosaardige krachten die hem parten spelen" (A. J. van Vliet, red., Niet te geloven?! 15 artsen over God, wonderen en onzichtbare machten, p. 70-72).

De vormen van klopgeluiden en het aan- en uitgaan van het licht komen veel vaker voor. Ik heb zelf ook diverse voorbeelden gehoord van mensen die meemaakten dat deuren en kastdeurtjes uit zichzelf gingen klapperen, schilderijtjes van de muur vielen, meubels verplaatst werden en voorwerpen met een boog uit de kast op de grond kapot vielen. Uiteraard is het wel belangrijk om na te gaan of er toch geen natuurlijke oorzaken zijn voor deze verschijnselen! Niettemin blijven er situaties waarin geen enkele gewone oorzaak te vinden is.

Nog meer kenmerken zijn: een extra lage temperatuur op bepaalde kamers en kinderen die in hun eigen kamer niet kunnen slapen en daar angstige ervaringen hebben, terwijl dat op een andere kamer niet het geval is.

Het kan zinvol zijn na te gaan wie de vorige bewoners zijn geweest en wat hun levensovertuiging en levenspraktijk waren. Een studente die een huis wilde betrekken en vreemde verschijnselen opmerkte, hoorde van de buren welke praktijken de vroegere bewoners uitvoerden. In een enkel geval is er bij de bouw van een huis een ritueel geweest, waarbij occulte spreuken opgeschreven en in de grond begraven zijn als een soort bouwoffer of als ritueel om toekomstig onheil tegen te gaan.

Wanneer het vermoeden bestaat van occulte belasting van het huis of een deel ervan, is het van belang Gods bescherming en bevrijding te zoeken. Verwijder verkeerde voorwerpen (vaak voorwerpen en sieraden uit een andere cultuur die in een religieuze context gebruikt zijn) en wijdt het huis en/of de kamer aan God toe. Bijbelgedeelten die daarbij gebruikt kunnen worden, zijn Psalm 91 en Efeziërs 6.

Bij westerse christenen komt het bovenstaande nogal eens overdreven over. Zelfs afgodsbeelden stellen toch niets voor? En van 'spookhuizen' trekken we ons toch niets aan? Het is waar dat beelden van steen en hout niets kunnen (Jesaja 44), maar demonen (boze geesten) kunnen zich wel verbinden met voorwerpen, zie 1 Korinthe 10:20. Gelukkig mogen wij weten dat wat er in het verleden ook gebeurd is, de Heere Jezus veel machtiger is dan alle tegenkrachten. Bij Hem is vergeving, bevrijding en bescherming te krijgen.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

demonenhuisoccult
1 reactie
mieptruus
Zo wat ben ik blij om dit te lezen.
Ik heb zelf geen contacten of demonische dingen bezocht.
Maar bespreek het wel eens met collega's die rare dingen meemaken. Ze ervaren ook geluiden en het ongewild aangaan van lichten. Hun conclusie is dat het hun overleden ouder is, die nog contact zoekt.
Als christen denk je al gauw dat het inbeelding is. Maar ik hoor het vaker van mensen.
Ook van een kennis die eens tijdens het autorijden op een wat stillere weg reed. Toen kwam en een wit gestalte met een duidelijke gezicht op hun afvliegen. Die bleef zweven voor hun autoruit. Ze zijn toen wel even gestopt.Daarna verder gereden.
Ook hoorde ze een baby huilen op een kamer in hun huis, terwijl ze geen baby hadden en ook niet op visite was. Hun hond werd zenuwachtig en ging ernaar toe.
Bleek daar een kind vroeger te zijn omgebracht.

Vanuit mijn reformatorische opvoeding die ik meegekregen heb, dacht ik altijd dat het niet waar was. Maar ik bleef wel geïnteresseerd in wat het dan wel was. Nu wil ik weten wat de bijbel erover zegt. Want volgens mij geeft de bijbel wel een uitleg hierover.
Zo kan je ook vanuit je christelijk visie beter omgaan met gesprekken over deze zaken.
Ik zal NOOIT op onderzoek uitgaan.