Beste vriend is verliefd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik (een meisje van begin 20) heb het idee dat een van mijn beste vrienden verliefd op mij is. Hij heeft al jarenlang een relatie met een ontzettend leuk meisje en gaat binnenkort zelfs trouwen. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik op geen enkele manier tussen hem en zijn verloofde in wil komen te staan en dat ik, mocht ik het idee krijgen dat het toch zo is, onze vriendschap onmiddellijk zal verbreken. Nu heb ik sinds een tijdje het idee dat hij gevoelens voor mij heeft, of ze in ieder geval ontwikkelt. Zelf zegt hij dat dat niet aan de orde is. Hij geeft om mij als om een zusje en niet meer dan dat. Maar toch merk ik dat hij steeds vaker behoefte heeft aan contact met mij. Hij vertelt me regelmatig dat-ie aan me denkt en hoe mooi ik ben en is op zoek naar intimiteit met mij door middel van knuffels, even tegen me aanzitten of het vasthouden van mijn hand. Ik voel me hier enigszins ongemakkelijk bij en heb dit ook tegen hem gezegd. Vooral omdat ik hem, en daarmee zijn relatie, niet in een lastig parket wil brengen. Een stap te ver is gauw gemaakt en dan is er geen weg terug. Maar hoe ik het hem ook probeer duidelijk te maken en afstand probeer te bewaren, het lijkt niet door te dringen. Hoe kan ik hem (en mezelf!) behoeden voor het maken van eventuele fouten? Ik zou het mezelf nooit vergeven als het op deze manier mis zou gaan, met hem, met mij, of met zijn relatie...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jij wilt niet wat hij wil. Juist omdat hij een relatie heeft en zelfs een huwelijk aan het voorbereiden is. Dan is er slechts één mogelijkheid, als "een béétje afstand" niet helpt: totale afstand! Maak deze jongen duidelijk dat hij niet van twee walletjes kan eten en dat jij er zeer zeker niet op uit bent om in zijn relatie in te breken. Als ik jou was, zou ik hem dat schriftelijk meedelen en hem niet meer willen ontmoeten. Lastig misschien omdat hij tot je vriendenkring behoort. Maar als híj zijn plaats niet weet, is het aan jou om duidelijk te maken dat jij wél weet hoe te werk te gaan. Je schrijft het toch zelf: je zult de vriendschap verbreken wanneer je denkt dat je "het derde wiel aan de wagen" wordt? Dóén, dus. Nu.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheidvriendschap
4 reacties
plderoos
Ik moet zeggen dat er vandaag op refoweb taal naar mijn hart wordt gebezigd!
jheemskerk
Wat je moet doen, het klinkt heel hard: jij eruit of ik eruit. Volgens mij lees ik tussen de regels door, vind je hem ook aardig of misschien meer. Op deze manier gaat het geheid een keer fout. Hij is niet eerlijk tegenover het meisje wat hij nu heeft. Als het een echte vriend is dan mag je hardop denken. Doe het nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
arendine
Er zijn al grenzen overschreden. Iemand die verloofd is, hoort geen fysiek contact met een ander te zoeken en ook niet deze mate van emotioneel contact. Je weet wat je moet doen. En zoals mevr. Rots zegt, doe dit schriftelijk, bewaar op die manier afstand. Sterkte.

Een andere vraag is die of je zijn verloofde op de hoogte moet brengen van zijn gedrag. Persoonlijk denk ik dat dit iets is wat ze moet weten voor ze met deze man trouwt, zodat ze op grond van de juiste informatie kan beslissen of ze haar leven met hem wil delen. Veel sterkte en Gods zegen gewenst!
Roozemond
@arendine. Eens, er zijn idd. al grenzen overschreden. Wacht geen moment met stappen zetten. Anders ben je mede verantwoordelijk voor het feit als hun huwelijk stuk zal lopen. Dat wil je toch niet op je geweten hebben? Ik bedoel het niet hard maar in liefde. Sterkte!