Maria Magdalena

Ds. C. den Boer / Geen reacties

05-02-2004, 00:00

Vraag

Ik heb een vraag over Maria Magdalena. In de bijbel lezen wij duidelijk dat deze vrouw een bijzondere band met Jezus had, waarschijnlijk ontstaan nadat Jezus haar verloste van zeven demonen (Lukas 8:2). Nu zijn er ook veel mensen die beweren dat Maria Magdalena een prostituee was (voordat zij bekeerd werd). Ik lees dit echter nergens direct. Wel staat er vlak voor het gedeelte waarin beschreven wordt hoe zij van de demonen was verlost, een gedeelte over een zondares die aan de voeten van Jezus viel en vergeven werd (Lukas 7:37). Uit de beschrijving zou je het idee kunnen krijgen dat het hier om een prostituee gaat. Zijn er aanwijzingen dat het hier om Maria Magdalena gaat of zijn er misschien andere bronnen buiten de bijbel om die meer over haar leven vertellen?


Antwoord

Maria Magdalena wordt in alle vier de Evangeliën genoemd. Wij komen haar samen met andere Maria's vooral tegen op Golgotha bij het kruis (Matth. 27:56; Mark.15:40; Joh.19:25). Zij blijft tot het laatste bij Jezus, ziet waar Hij begraven wordt (Matth.27:61; Mark.15:47) en zij is het ook die op Jezus' opstandingsmorgen met andere vrouwen naar de hof van Jozef gaat om het graf te bezien (Matth.28:1; Mark.16:1; Joh.20:1). Daar krijgt ze een ontmoeting met de Opgestane (Mark.16:9; Joh.20:11-18; zie ook Luk.24:10).

Van haar wordt verteld, dat zij Jezus op Zijn tochten (vanuit Galilea) langdurig heeft gevolgd, samen met andere 'bemiddelde' vrouwen die Jezus volgden en Hem dienden van haar goederen (Luk.8:2v). Zij heet (mede ter onderscheiding van haar met andere Maria's): Maria Magdalena of Maria van Magdala (even ten noorden van Tiberias; = Migdal?). Vooral echter maken de evangelisten er melding van, dat Jezus haar verlost had van zeven duivelen. Bezetenheid door demonen was in Jezus' dagen een soort tegenoffensief van de duivel tegen het optreden van Jezus als Zaligmaker. Daardoor maakte de duivel de mens als beeld van God innerlijk stuk (zie Mark.1:32 o.a.). Vanwege die bezetenheid door (niet minder dan) zeven duivelen zal Maria Magdalena een vrouw met een zonderling gedrag zijn geweest. Denk aan Legio van wie Markus (in Mark.5:2vv) vertelt dat de duivelen (demonen) van hem een woesteling hadden gemaakt. Denk aan het dochtertje van Jaïrus (Matth.15:21vv).

Men zou kunnen veronderstellen dat Lukas (in Luk.8:2) ook Maria Magdalena  noemt, omdat hij in haar dezelfde vrouw ziet als 'de zondares' van het voorgaande hoofdstuk. Nog afgedacht van de vraag of we met die 'zondares' met een prostituee te doen hebben, is het niet te bewijzen dat we hier met dezelfde persoon te maken hebben. Met andere woorden: uit niets blijkt, dat Maria Magdalena voor haar bevrijding van zeven duivelen door Jezus, een seksueel losbandig leven heeft geleid. Als haar onaangepaste gedragingen in deze tijd van haar leven vergelijkbaar zijn met die van Legio, ligt dat m.i. ook niet voor de hand. Misschien mogen we uit Luk.8:2 ook afleiden, dat zij evenals de daar genoemde Johanna en Suzanna van huis uit niet onbemiddeld was. In de traditie (in gedichten, op schilderijen, in drama's) is Maria Magdalena echter wel nog al eens 'verward' met de zondares van Luk.7:36vv (een vrouw met lange loshangende haren, die door Jezus verlost werd van zeven 'zondegeesten'). Zelfs is zo nu en dan een toevluchtsoord voor gevallen vrouwen en meisjes een Magdalenastichting genoemd.

In onze moderne tijd komt het voor dat de relatie tussen Jezus en Maria sterk geromantiseerd wordt. Ik herinner me dat nu ongeveer dertig jaar geleden in Wageningen in de schouwburg een musical opgevoerd zou worden, waarin Jezus als een Joodse 'nar' werd voorgesteld die zijn handen bijna niet van Maria Magdalena kon afhouden. Hij was -zo was de redenering- toch ook gewoon mens met seksuele gevoelens en verlangens. Deze voorstelling van zaken is echter een totale vertekening van het beeld van de Bijbel ons van Jezus geeft. Lees Hebreeën 7:26.

Jezus' omgang met vrouwen was -hoewel ingaande tegen de gewoonten van die tijd- ongedwongen en ontwapenend. Vooral de evangelist Lukas die daarvoor bijzonder aandacht heeft, laat dit zien. Jezus ging om met welgestelde vrouwen als de vrouw van Chuzas, de rentmeester van Herodes, net zo goed als met een vrouwen als de Magdaleense die een prooi van de demonen was geweest. Hij schuwde ook niet de omgang met vrouwen als de Samaritaanse die althans met een prostituee te vergelijken is (Joh.4). Zijn omgang met "hoeren en tollenaren" werd Hem door de Joodse leidslieden zeer kwalijk genomen. Dit is echter in alle opzichten een bemoediging voor allen die -mannen of vrouwen, jongeren en ouderen- van het heilspoor zijn afgeweken. Jezus neemt de zondaars aan...!

Ds. C. den Boer

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. den Boer

  • Geboortedatum:
    20-04-1931
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
241 artikelen
Ds. C. den Boer

Bijzonderheden:

Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.

Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik weet sinds kort dat ik zeven weken zwanger ben. Nu heb ik vorige week wat rozig slijm verloren en een paar dagen erna was de afscheiding wat gelig. Vanaf het begin heb ik last van lichte menstruati...
Geen reacties
05-02-2011
Recent sprak ik met een vrouw die graag de Bijbel weer wil lezen. Ze is katholiek opgevoed, heeft zelden in een Bijbel gelezen en vind hem erg moeilijk te begrijpen. Zelf lees ik de Statenvertaling me...
3 reacties
05-02-2019
Ik kaart wel eens met een groep vrienden. Ik heb wel eens gehoord dat het verkeerd is. Is dat zo? En zit er nog verschil in kaarten? Wij kaarten met nr. 2-10, boer, vrouw, heer, aas en joker, volgens ...
Geen reacties
05-02-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering