Psychische schade aangericht en wel aan het Avondmaal

Ds. C. den Boer / Geen reacties

08-04-2003, 00:00

Vraag

Ik weet van iemand die een ander heel veel psychische schade heeft berokkend. Maar afgelopen zondag zag ik dat hij ook aan het Avondmaal ging, zonder dat hij tegenover haar enige spijt heeft betuigd. Mag dat wel? Kun je dan zomaar aangaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstell(st)er,

Natuurlijk ken ik niet de achtergronden van de zaak waarover je schrijft. Maar in zijn algemeenheid zou ik zeggen: als ik iemand psychisch beschadigd hebt (wie het dan ook is), moet ik daarvoor vergeving vragen, ook aan de persoon in kwestie zelf. Heeft de Heere Jezus ons niet geleerd: "Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft; laat daar uw gave voor het altaar en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder en komt dan en offert uw gave... (Matth.5:23v). Vgl. ook Matth.18:15vv.

Maar denk er nu ook eens over na wat precies jouw roeping is tegenover de persoon die je bedoelt. Kan jouw relatie met die persoon het aan, dat je hem ook zou kunnen aanspreken over zijn handelwijze? Vraag de Heere om wijsheid om daar op de rechte wijze met hem over te spreken. Dat is immers niet alleen een taak van een dominee of ouderling. Wij moeten ook als leden van een gemeente op elkaar toezien en het geestelijk welzijn van elkaar op het oog hebben.

Overigens kan het zijn, dat twee mensen die met elkaar verloofd zijn geweest -ik denk dus nu niet aan een man en een vrouw die elkaar voor het leven trouw hebben beloofd- hun relatie hebben verbroken en dat zij na veel met elkaar gesproken te hebben, moeten constateren, dat de zaak tussen hen beiden niet hersteld kan worden. Dan kan het zijn, dat zij van elkaar afscheid moeten nemen, zonder dat het tussen die twee echt weer goed is gekomen. Wel, laten zij dan elkaar belijden waarin zij verkeerd zijn geweest en intussen verdragen wat ze niet verbeteren kunnen. Laten zij vooral de Heere vragen om vergevingsgezind te zijn tegenover elkaar, zodat zij niet met wrokgevoelens aan een en dezelfde avondmaalstafel zitten.
 
Ik hoop dat je met dit antwoord wat kunt.
 
Je, ds. C. den Boer

Ds. C. den Boer

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik vraag me af of er teksten zijn over (of een verklaring is voor) het feit dat Heere Jezus pas zo laat in Zijn wandel op aarde Zijn weg naar het Kruis openbaart.
Geen reacties
08-04-2020
Opgestaan of opgewekt. In de SV is de Heere Jezus opgestaan en in de HSV is Hij opgewekt. Lukas 24:34: De Heere is waarlijk opgestaan of de Heere is werkelijk opgewekt? Dat is toch best een groot vers...
1 reactie
08-04-2013
Aan ds. C. Harinck. Twee jaar geleden heb ik een preek horen lezen van u die ging over de troost van de opstanding der doden en ik meen dat het ging over de tarwekorrel die in de aarde sterft. Ik heb ...
Geen reacties
08-04-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering