Weg uit Oud Gereformeerde kerk

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik ben Oud-gereformeerd. En nu gaat onze dominee weg en leesdiensten zijn saai. Mijn ouders willen niet naar de Hervormde Kerk wegens het SOW-gebeuren. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Het is haast onmogelijk hier een algemeen antwoord op te geven. Is het enkel om het SoW-gebeuren. En wat voor prediking is er in die Hervormde Kerk, enz.?

In eerste instantie vind ik toch, dat je je ouders hebt te volgen en te gehoorzamen. En preeklezen wil in het geheel niet zeggen, dat die preken minder zijn. De ene ouderling zal ‘fijner’ lezen dan de ander. Maar we zijn zulke mensen die het in alles gemakkelijk gemaakt willen hebben. We mogen ons best wel eens inspannen om het te begrijpen wat in de preek tot ons komt. Ik ben er van overtuigd, dat de Heere dat tot een zegen kan maken.

Ik zou je uit alle liefde willen vragen: onderzoek je hart is, waarom is het? Gemakzucht of iets anders? Of is het je nu echt om de prediking te doen. Als je voor jezelf daarop een eerlijk antwoord hebt, komt deze vraag misschien wel helemaal te vervallen. De Heere gebruikt dominees, ouderlingen enz., maar Hij werkt wel door Woord en Geest. En hierbij zou ik ook de vraag willen stellen: zou je elke zondag je ouders verdriet willen doen, omdat jij met hen niet mee wilt? Dat geloof ik echt niet, want dan zit je in die Hervormde Kerk ook niet lekker. De Heere make het je gemakkelijk onder de prediking, ook al is het preeklezen.

Ds. N. P. J. Kleiberg