Lange en herhalende preken

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Preken duren soms zo lang en dominees vallen vaak in herhaling. Waarom is dat toch? Om de anderhalf uur vol te maken? Waarom moeten diensten trouwens anderhalf uur duren? Is dat met elkaar afgesproken?

Antwoord

Mijn antwoord op je vraag, beste vraagsteller/-ster kan kort zijn. Het is het antwoord van iemand die 45 jaar heeft mogen preken en eigenlijk nog steeds niet uitgepreekt is. Uit ervaring kan ik wel zeggen dat het een heerlijk werk is om het Woord van God te mogen uitdragen. Als je als dienaar van het Woord op de vierkante meter heilig land (de kansel) boven jezelf uitgetild wordt, mag je bemiddelen tussen de levende God en de mensen in de kerk (jongeren/ouderen). Je mag een boodschap brengen die iedereen horen moet en waar iedereen in moet leren geloven, wil hij/zij zalig worden. Vaak, als je gepreekt hebt, denk je: heb ik nu werkelijk alles gezegd wat gezegd moet worden wil het de goedkeuring van de Heere hebben? En heb ik het zo gezegd, dat de mensen (jongeren en ouderen) er wat aan hebben?

Voor dit alles heb je tijd nodig. Er is in onze wereld zoveel haastwerk. We leven ook in een tijd van woord-devaluatie (alles is gespitst op flitsende beelden). Er is luistermoeheid onder de mensen. Laat dat in de kerk a.u.b. niet zo zijn. Daarom moeten we vooral niet vergeten om voor de dienst God te vragen, of Hij de dienaar van het Woord wil vervullen met Zijn Geest en of Hij ons een luisterend oor en een heilbegerig/ontvankelijk hart wil geven. Dan mag de tijd wel eens vergeten worden en dan is gewoon 35 tot 45 minuten voor een preek niet te lang.

En dan is er nog iets. Het is heel belangrijk dat in de prediking de Schriften grondig worden verklaard. Onze tijd is er een van veel gevoel en van weinig kennis. En dat komt het ware geloof niet ten goede. Houd daarom als hoorder altijd de vinger bij de tekst die wordt uitgelegd. Ik zie wel eens kerkgangers om me heen die in een notitieboekje de belangrijkste punten van een preek tijdens de dienst opschrijven. Dat helpt bij het luisteren en om alles later nog weer eens in de herinnering terug te roepen. En dan zijn er in een preek altijd wel enkele woorden die blijven hangen en waarmee je de week weer in kunt.

Trouwens, als een dominee klaar is moet hij het niet langer maken. Daarom vind ik dat een dienst dan ook wel eens korter dan anderhalf uur mag duren. M. Luther schreef eens: "Een goed predikant moet ophouden, wanneer men hem het liefste hoort en denkt: Nu zal het komen! Het is een slecht teken, als de mensen hopen dat het nu maar spoedig uit zal zijn. Als men van een predikant zegt: "Ik had hem nog wel langer willen horen, kijk, dan is het goed. Op het goede moment amen zeggen, dat is het."

Met vriendelijke groet,

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

kerkdienstpreek