Feestje of verjaardag op zondag

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Pas werd mij gevraagd: waarom zou je niet op zondag een feest mogen houden of iets dergelijk (je verjaardag of zo). Jezus vierde in Kana immers ook zeven dagen feest (dus ook op de Sabbat). Ik wist/weet niet wat ik daarop moet antwoorden. Heeft u een Bijbels antwoord? Wat is er mis met het houden van een feestje of verjaardag op zondag?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zoals met zoveel vragen rondom de zondag geldt ook bij deze vraag dat we niet moeten proberen de grenzen op te zoeken van wat mag en wat niet mag, maar dat we moeten vragen naar wat Gods wil is: op welke manier kunnen we de Heere het beste dienen? Ik vergelijk het wel eens met een ravijn waar je langs kunt lopen. Natuurlijk kun je je bezig houden met de vraag hoe ver je op het randje kunt lopen voordat je over de rand valt. Maar het lijkt me beter die rand helemaal niet op te zoeken, maar je bezig te houden met wat de veiligste weg is. De zondag en de zondagsheiliging worden van alle kanten bedreigd door tal van activiteiten. Wat is er nou mis met... en dan volgt er iets waar inderdaad op zichzelf helemaal niks mis mee is. Maar wat zit er eigenlijk achter als je zo'n soort vraag stelt? Ik denk dat daar heel vaak niet de houding achter zit: hoe kan ik de Heere nu het beste dienen? Maar: hoe ver kan ik gaan?

Concreet: wat is er mis met een feestje of verjaardag op zondag? Nou, stel je die vrouw eens voor die om zeven uur 's avonds in de kerk zit en straks om negen uur gastvrouw moet zijn voor tientallen mensen. Zou ze goed naar de preek kunnen luisteren? Of dwalen haar gedachten af? Genoeg stoelen, worst en kaas, zou die en die ook nog komen? Jammer, ja zelfs: heel erg, dat ze niet zo goed kan luisteren! Daarnaast: als je Gods Woord hebt gehoord in de kerk, zou een verjaardag aansluitend een positief of negatief effect hebben voor wat de preek uitwerkt? Waarschijnlijk werkt het als de vogels in de gelijkenis die het zaad wegpikken voordat het kan groeien.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk: waar is de zondag voor bedoeld? De zondag is al een feestdag, in de goede zin van het woord. Christus is opgestaan! De boodschap van Gods genade mag klinken. Daar moet alle aandacht voor zijn, en wat er van afleidt, moeten we weghouden uit ons leven. Laten we er voor waken dat we niet de zondag gaan vullen met wat ons afleidt van het Woord. Want, laten we eerlijk zijn, waarom zou je een verjaardag op zondagavond houden, op de dag van de Heere? Om de Heere te eren en groot te maken, waar die dag in het bijzonder voor bedoeld is? Of misschien omdat iedereen dan makkelijk kan komen? En dan kost het geen avond in de week, want die zijn zo snel bezet.

Laten we vooral beseffen dat de zondag een heilige dag is, door de Heere apart gezet voor Zijn dienst. Laten we niet proberen daar wat van af te halen door er een andere invulling aan te geven.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen

Lees meer artikelen over:

verjaardagzondag