Verjaardag vooruit vieren of op zondag

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend heeft er geen moeite mee om verjaardagen vooruit te vieren of op een zondag. Hij ziet in de Bijbel geen duidelijke tegenargumenten. Zelf kom ik uit wat zwaardere kringen en vind het eigenlijk absoluut niet kunnen. Ja, er staan meerdere vragen/antwoorden in de vragenrubriek, maar naast mooie woorden geen enkele echt concrete bijbelse uitleg. Alleen dat de zondag een heilige dag is en de kerkdienst in het gedrang komt, maar verder niet.

Hoe leg ik mijn vriend uit dat ik, op grond van diverse Bijbelteksten, niet naar een verjaardag kan gaan als deze vooraf gevierd gaat worden of het vieren van een verjaardag op zondag?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Daar zijn concreet geen Bijbelteksten bij te noemen. Over verjaardagen spreekt de Bijbel maar twee keer en die hebben niet met jouw vraag te maken. Wel is het zo dat wij niet weten wat de dag van morgen brengen zal. Daarom kunnen wij als regel maar beter een verjaardag niet van tevoren houden. Als het echt niet anders kan, dan wil ik er nog geen kwaad in zien als wij maar het besef hebben  en dat ook uitspreken dat het niet vanzelfsprekend is dat we de dag van morgen of zelfs nog wat verder weg zullen beleven. Nogmaals, als regel zou ik er voorzichtig mee zijn. Je kunt het beter later houden dan vroeger. Dat geldt uiteraard ook van jubilea en dergelijke.

Op zondag je verjaardag houden, wijs ik af met het oog op het karakter van die dag. Natuurlijk mag je best in eigen gezin wat aandacht geven aan het feit dat een van ons jarig is. Het zou overdreven zijn als je zegt dat je de jarige niet mag feliciteren en zelfs een cadeautje uitpakken kan ik niet afkeuren. Ik schaar dat onder wetticisme al moet iemand die het in geweten niet doen kan of wil het vooral niet doen. Ik zal dat respecteren.

Verjaardag vieren met anderen: daar is de rustdag niet voor. Dat tast onherroepelijk het karakter van de dag aan en leidt ook vaak tot onnodig reizen. Hoewel ik enige bedenking heb tegen van te voren vieren, vind ik het dat minder afkeurenswaardig dan het houden op zondag. Laat het karakter van de rustdag bewaard blijven , want het is een broos goed, dat wij uit liefde tot de Heere moeten en mogen koesteren.

Hartelijke groeten ,
Ds. J. L. Schreuders,
Boven- Hardinxveld

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

verjaardag