Zondagse verjaardag in restaurant

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik ben een kind van God. Mag ik op zondagmiddag naar de verjaardag van mijn buurvrouw (86 jaar) in een restaurant?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dat is een korte maar ook directe vraag. Dan ook maar een kort en direct antwoord: als reformatorisch christen denk je in eerste instantie onmiddellijk: NEE! Punt, klaar. Het is in strijd met Gods wet.

Maar als je een beetje bekend bent in de Bijbel dan weet je dat de Heere Jezus soms heel anders dacht dan wij. Hij heeft nog al wat dingen gedaan op de Sabbat die door de Schriftgeleerden veroordeeld werden. Hij vroeg Zich niet af wat de mensen er van zouden vinden, maar wat Zijn taak was hier op aarde.

Ik denk dat we nu ook meer in die richting moeten denken. Het blijkt dat uw buurvrouw een andere opvatting heeft over zondagsviering dan u. Prachtig punt voor u om uit te leggen hoe u normaal de zondag doorbrengt. Ik vind persoonlijk als er een heel goede verhouding is met deze buurvrouw, dat u dan beslist even moet gaan feliciteren... of heel liefdevol en eerlijk vertellen waarom u niet kunt komen. Zeg er dan misschien zelfs bij dat u omstreeks de tijd van de receptie voor haar zult bidden. Zeg in ieder geval niet: “Dat zijn wij niet gewend” of “dat doen wij niet.” Leg duidelijk uit waarom u dit niet doet. En als je het wel doet? Feliciteer haar dan en wens haar Gods zegen toe. Niet een beetje brabbelen, maar helder en begrijpelijk.

Hoe u het ook oplost; zorg dat de naam van de Heere er door verheerlijkt wordt. Van harte wijsheid!

Groeten en Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zondag