Op zondag jarig

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Dit jaar hoop ik op zondag jarig te zijn. Wij zijn het gewend om op deze dag de verjaardag niet te vieren. Daarom doen we het meestal een dag ervoor of erna. Ik had het samen met mijn moeder besproken... Zaterdag wilden we het dus vieren. Dan had ik de hele dag vrij. Nu vertelde ik dit tegen mijn vriend en mijn schoonfamilie. Hun reactie was: dan komen we niet. Mijn vriend komt dan ook niet. Omdat ik dan nog niet jarig ben en je weet niet of je er morgen nog bent. Je hebt dan al feest gevierd... Voor mij was dit niet moeilijk, ik schuif het gewoon een week op. Maar dit verandert niet het feit dat mijn vriend en ik op dit gebied niet op één lijn liggen. Ik accepteer het wel en doe er daarom ook niet moeilijk over, maar ik zie het probleem niet echt... Weet u hier misschien meer van? Hoe kan ik dit het beste tegen mijn ouders vertellen, die het eigenlijk onzin vinden. Ze reageerden ook: “Je mag het natuurlijk niet van je vriend”. Dat was echt niet leuk. Hoe vertel ik dit het beste tegen mijn ouders, hoe leg ik dit uit? Ik sta achter mijn vriend, maar ze weten dat ik er anders over denk, omdat ik hier andere jaren ook niet moeilijk over deed. Hoe maak ik dit duidelijk zonder mijn vriend de schuld ervan te geven, want dat is echt niet de bedoeling!

Antwoord

Wanneer je een verjaardag niet kunt vieren op de dag waarop je jarig bent, is het beter die naar achteren te schuiven dan om hem naar voren te halen. Het vieren van een verjaardag vooraf heeft inderdaad iets voorbarigs en is om die reden minder juist. Anderzijds vind ik ook dat je dit niet op de spits moet drijven. Ik vind de reactie van je schoonouders ook wel wat sterk als ze, omdat jij je verjaardag een dag eerder zou vieren, niet naar je verjaardag zouden komen. Het hoeft immers toch nog niet automatisch te betekenen dat je jezelf niet afhankelijk en kwetsbaar weet.

Ook het standpunt van je a.s. schoonouders onzin noemen lijkt me te bout. Het gaat hier om een middelmatige zaak die je verschillend kan aanvoelen en waarin je elkaar dan ook moet respecteren en zeker niet veroordelen. Maar goed: jij hebt er mee te maken. Het probleem is inderdaad eenvoudig op te lossen door het een week uit te stellen en je hebt ook de voorkeur voor die oplossing. Het is toch ook niet verkeerd om de minste te zijn en rekening te houden met de gevoelens van anderen, ook al bekijk je het zelf misschien wat anders? Zo zou je het ook ten opzichte van je ouders aan de orde kunnen stellen. Als mensen kun je toch rekening houden met elkaar. Het gaat hier toch niet om eigen gelijk. Juist als de zaak op de spits gedreven zou worden, valt er straks weinig meer te vieren en dat kan zeker niet de bedoeling zijn. Dat moeten toch ook je ouders inzien. Het onderhouden van goede relaties is in ieders belang.

Wijsheid toegewenst en straks een goede verjaardag!

Lees meer artikelen over:

verjaardagzondag