Jubileum op zondag

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben een aantal jaren geleden de keuze gemaakt om niet op zondag uit eten te gaan, naar een zwembad te gaan en naar andere gelegenheden waar mensen  voor ons moeten werken. Mijn echtgenoot is voornamelijk als cultuurchristen opgevoed en zelf ben ik opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten. Samen hebben we een hele weg afgelegd in het geloof en zijn we de laatste jaren steeds ‘rechtser’ geworden. De familie van mijn echtgenoot is echter steeds ‘linkser’ geworden en gelooft bijvoorbeeld ook in algehele verzoening ect. of men gelooft niet meer.

Nu hebben wij een uitnodiging ontvangen voor de 90e verjaardag van mijn schoonoma. Zij is jarig op een zondag en dit jubileum wil ze uitgebreid vieren met de hele familie in een restaurant. Wij hebben te kennen gegeven dat we niet aanwezig zullen zijn i.v.m. de zondagsrust. Mijn schoonfamilie is daar kwaad over en het dreigt nu ook behoorlijk te escaleren. We hebben geprobeerd er met diverse familieleden over te praten, ook omdat we dit vier jaar geleden al kenbaar hebben gemaakt en er vorig jaar daarom ook door schoonoma voor een zaterdag is gekozen. We krijgen nu te horen dat we mijn schoonouders en oma verdriet doen, dat we hard zijn naar oma. Dat Jezus dit vast niet zo heeft gewild enz.

Tevens zijn er ook logistieke redenen wat het moeilijk maakt. Zo zouden we die zondag niet naar de kerk kunnen. Hebben we een zoontje waar we ook het voorbeeld van zondagsrust aan willen voorleven en ben ik op dat moment hoogzwanger van onze tweede en zit ik zelf al sinds negentien weken zwangerschap volledig thuis omdat het niet zo goed gaat.

Mijn vraag is nu: zijn wij inderdaad wettisch geworden en dienen we omwille van de lieve vrede, uit naastenliefde en respect over onze principes heen te stappen, of is het geoorloofd om thuis te blijven.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve beste mensen, dat is wel een heel moeilijke situatie. “Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is mijns niet waardig!” En we gaan niet!! Stoere Calvinist toch! “Ik wil barmhartigheid en niet offerande”... Dus we gaan!

Begrijp je wat ik bedoel? Als we de Heere willen dienen leven we tussen deze twee uitersten. Onze omgeving zal daar meestal echt niets van begrijpen. Maar zelf sta je voor de keuze die gemaakt moet worden. Je mag niet weg kruipen achter logistieke problemen of moeilijke zwangerschap. Je staat zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de dag van de Heere. Zeker als je dit al van te voren te kennen gegeven hebt getuigt het niet van veel begrip vanuit je schoonfamilie. Dan weet je ook zeker dat ze nooit meer met je bezwaren zullen rekenen.

Niemand kan hierin voor jullie beslissen. Vroeger was er dan een prachtig stopwoord: “Als je iets van de vreze des Heeren hebt zul je het beslist niet doen.” Dat slaat natuurlijk nergens op. Je hebt je principe. Je eigen mening. Je hebt Gods Woord waarmee je wilt leven. De anderen willen dat niet waarderen en ook niet accepteren. Waarom zou je dan wel moeten accepteren wat zij besluiten?

Er wordt al heel snel verweten: “Jullie zijn zo wettisch geworden!” Zonder te begrijpen wat jullie tot deze beslissing voert. Probeer dat eens duidelijk te maken.

Ongetwijfeld is er één persoon die de eindverantwoording draagt voor dit feest. Probeer met hem of haar een gesprek te hebben en leg het nog een keer gewoon rustig uit. Zeg gewoon dat je het niet kunt, dat je graag zou komen op oma haar 90e verjaardag, maar niet op zondag. Dat je die dag wilt gebruiken voor de kerkdiensten en jullie kind thuis. Kijk daarna eens hoe er gereageerd wordt.

Ik kan heel goed begrijpen dat je niet kunt gaan. Ik kan niet begrijpen dat je familie je helemaal niet aanvoelt en ook niet tegemoet wil komen om er geen familieruzie door te ontketenen.

Ik wens jullie heel veel wijsheid toe, maar bovenal zegen. Als ze het thuis zouden vieren zou ik me tussen de kerktijden door laten zien. Maar in een restaurant op zondag, dat is niet de weg...

Hartelijke groeten en wijsheid toegebeden.

Evangelist Jan van Dooijeweert

Ps. Als je er op terug wilt komen mag je me gerust ook bellen. Refoweb weet mijn telefoonnummer.

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

feestzondag