Predikant uit ander kerkverband beroepen

Ds. J.L. Schreuders / 6 reacties

Vraag

Ds. Schreuders stelt dat het niet mogelijk is om als predikant in een ander kerkverband beroepen te worden. Hoe komt het dan -of hoe kan het- dat ds. A. T. van Andel voor de tweede maal beroepen is door de VOGG Terneuzen? Ds. Van Andel heeft mogen/moeten bedanken, dat terzijde (is dit bedanken dan vanwege de huidige kerkordelijke regelgeving?). Is het niet beter dat de gemeenten die graag een HHK-dominee op hun kansel willen hebben, zich aansluiten bij ons kerkverband (HHK), of is dit makkelijker gezegd dan gedaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zo is de vraag in elk geval stukken duidelijker. Dank u wel voor de aanpassing ervan.

Om met de laatste vraag te beginnen: gemeenten uit een andere kerk of gemeenten, die geheel op zichzelf staan, kunnen overkomen naar de Hersteld Hervormde Kerk. Dat staat ook in onze kerkorde. Wij hebben er zelfs een apart artikel in de gewijzigde kerkorde voor opgenomen en daar is dus een procedure voor. Wij maken er geen reclame voor, maar anderzijds zijn we ook geen bunker. De HHK beschouwt zichzelf nog altijd als de wettige (hoewel volgens de rechter niet juridische) voortzetting van de NHK. Daarom staan wij in principe ook open voor terugkeer van kerken en gemeenten die dat zouden wensen. Enkele voorheen vrije gemeenten hebben dit zelfs al gedaan.

Wat het beroep van ds. Van Andel betreft: binnen het Hervormde kerkrecht kan dit niet. Als de genoemde predikant dit beroep had aanvaard, dan zou hij daardoor geen predikant van de HHK meer zijn zodra hij daar bevestigd zou worden. Je kunt niet van twee kerken tegelijkertijd lid zijn en dus vanzelfsprekend evenmin in twee kerken tegelijkertijd predikant. Hij zou zich aan de HHK hebben onttrokken. Het is ook enigszins merkwaardig je te laten beroepen in een andere kerk. Ik zou zo'n beroep niet eens in overweging willen nemen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

6 reacties
Hermanus
Het zou ook zo kunnen zijn dat de HHK zich weer naar de kerk van voor 2004 begeeft.
Wij zijn ook meegegaan in 2004 naar de HHK maar toen er na verloop van tijd zich wel veel O.G. leden zich voegden bij de HHK en ook in de kerkenraad kwamen, zijn wij weer teruggegaan naar de voor ons vertrouwde kerk waar het Woord nog altijd onverkort gepredikt wordt zonder dat er in onze wijkgemeente iets anders is gebeurt zoals het al was. Het is alleen wel jammer dat we sommige predikanten niet meer horen, op zondag dan!
Ik ga ook gerust naar een doordeweekse dienst van de HHK waar ik weer predikanten hoor die ik voor 2004 ook wel hoorde, maar er zijn ook predikanten waarvan ik zeg....sjonge jonge, daar ga ik echt niet meer heen.
Andersom horen ze in de HHK ook geen predikanten en kandidaten meer die qua prediking precies hetzelfde Woord verkondigen. Wat geeft het nog altijd verdriet dat het ooit zo ver is gekomen. En wat is en wordt God op het hoogst misdaan, wij ( allen ) zijn van het heilspoor afgegaan.
Fijn dat er in Reformatieherdenkingen nog zusters en broeders gezamenlijk naar een woord mogen horen en luisteren van welke prediker dan ook, maar dan helaas op zondag allemaal weer gescheiden zitten!!
Omega
@Hermanus Dat 'gescheiden zitten op zondag' heb je als gemeentelid ook zelf in de hand. Als iedereen braaf z'n mond dicht houdt en deze nood niet eens bij God en kerkenraad neerlegt, blijft alles zoals het is. In de hervormde gemeente Valburg-Homoet hebben ze daar wat aan gedaan en gaan ze zelfs nog een stap verder. Daar is de kanseldwang van de kerkelijke autoriteiten afgeworpen en mogen bijbelgetrouwe dienaren des Woords uit alle kerkverbanden voorgaan. Aardig om te vernemen is dat enkele predikanten en ambtsdragers uit andere kerkbanden positief hebben gereageerd op dit initiatief. Kortom, er zou wel eens een groter draagvlak voor kunnen zijn in veel meer gemeenten dan we zo op het eerste oog denken. De tijd van het kliekjesdenken en muren bouwen is (noodzakelijkerwijs) voorbij.

http://www.refoweb.nl/nieuws/1466/pkn-gemeente-valburg-zet-preekstoel-wijd-open/

http://www.digibron.nl/search/detail/3308fcf5f698e7997c7a74db80d0ce1f/iedere-reformatorische-predikant-welkom-in-valburg?authenticated=false#
hansa
In het RD van vandaag staat hierover een lezenswaardige 'Opgemerkt':

Kanselruil
“Mocht het u zijn ontgaan: het RD van 05-11 had voorpaginanieuws staan op pagina 11 van de bijlage Kruispunt. De hervormde gemeente van Valburg-Homoet wil predikanten van alle reformatorische kerken gaan toelaten op de kansel. Een kleine gemeente heeft hier de wijsheid om de richting te wijzen. De richting namelijk van de terugkeer van de eenheid van de kerken in het Hoofd van de Kerk. We kunnen duizenden malen tot God bidden om “bijeen te brengen wat bijeen hoort”, maar vervolgens niets concreets ondernemen. Of het zondig noemen dat de kerken zo verdeeld zijn, maar in die zonde prima kunnen functioneren.
Nee, dan dit besluit. Navolgenswaardig! (..)”
M. Priester

Lees zijn volledige ‘Opgemerkt’ in Puntkomma van RD 7 vandaag.
Omega
@Hansa Prachtig. Waarvan acte!
CrA
Een hoopvol teken dat de gemeente van Valburg-Homoet dit besluit genomen heeft. Een kleine wolk als de hand van een man(1 Kon.18:44)? @Omega, @hansa

Ds. Schreuders zegt: "Het is ook enigszins merkwaardig je te laten beroepen in een andere kerk. Ik zou zo'n beroep niet eens in overweging willen nemen. "

Dat hij deze keuze maakt, dienen we te respecteren. Maar als men daar anders over denkt, moeten we dit ook respecteren. Dit omdat een predikant in de eerste plaats in dienst staat van Jezus Christus. Daarom kan hij, ook al behoort deze gemeente niet tot zijn kerkverband, het niet nalaten om dit beroep in overweging te nemen. Ook deze gemeente is deel van Jezus' kudde.
Alias
Wat ik in de hele discussie mis over het beroepen van een predikant is het volgende: wie bepaalt welke predikant beroepen word? In dit geval is dit de kerkelijke gemeente. Volgens de Dordtse Kerkorde is elke gemeente een apart instituut en heeft zelf de bevoegdheid te beslissen! Een verband is simpelweg alleen om gemeenten van eenzelfde gevoelen bij elkaar te brengen in classicaal of synodeverband. Dit gebeurt daarom ook vanuit een aan te wijzen roepende kerk! Ik ben het daarom niet eens met de beantwoording in deze. In het verleden hebben diverse OGG-gemeenten een beroep uitgebracht op een GG of Hervormd predikant(ds. Lamain, ds. Van der Sleen, ds. Spaans. En er zijn ook voorbeelden dat predikanten overgingen vb. ds. Van der Meer(Ede-Wekerom), ds. Smits(van CGK naar OGG). Het mag dus wel, maar wat in OGG-gevallen plaatsvond was dat hierin de bepaling werd opgenomen dat een predikant in geval van het aannemen van het beroep over zou komen binnen het kerkverband van die gemeente! Vind het kortzichtig om een beroep als deze niet in overweging te nemen! Hopelijk wijst de Heere zelf hierin de weg!