Oude kapotte Bijbels

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een aantal oude kapotte en gammele Bijbels, maar om nu een Bijbel weg te gooien is ook zo wat. Wat moet je met onbruikbare bijbels doen?

Antwoord

Beste lezer,

Ik geef daar een persoonlijk antwoord op, omdat we in dit verband daar moeilijk een Bijbels voorschrift voor kunnen noemen. Het kan een goed teken zijn als een Bijbel onbruikbaar is geworden - hij kan letterlijk stuk gelezen zijn! Beter zo dan wanneer hij als een pronkstuk in de kast staat en niet gebruikt wordt.

Persoonlijk gooi ik nooit een Bijbel weg. Dat is misschien wat gevoelsmatig, maar dat zij zo. Het is toch het Woord van God dat eten en drinken voor je was en waaruit je, als het goed is, zegen hebt ontvangen. Dan kun je dat naar mijn gedachte niet bij het oud papier gooien.

Je kunt twee dingen doen:

-hem op een goed plekje bewaren;

-hem naar een boekbinder brengen. Je staat er versteld van hoe mooi oude Bijbels weer gerestaureerd kunnen worden.

Met een hartelijke groet,
P. D. J. Buijs

Lees ook: 'Oude bijbels begraven'