Oude bijbels begraven

Ds. A.K. Wallet / 8 reacties

Vraag

Ik heb een aantal bijbels in huis waar bladzijden uit zijn. Ze worden eigenlijk niet meer gebruikt doordat er in de loop van de tijd nieuwe gekocht zijn of gekregen. Wat kan ik beste met die Bijbels doen? Ik heb weleens gehoord dat je ze eigenlijk moet begraven in plaats van bijvoorbeeld bij het oud papier doen.

Antwoord

Beste vrager,

Binnen de christelijke kerk zijn hiervoor voor zover ik weet geen regels. Wel vinden sommigen aansluiting bij de wijze waarop het Jodendom hiermee omgaat. Daar vinden we dat alle boeken, tijdschriften, pamfletten enz. waarin de onuitsprekelijke naam van God staat (JHWH) nooit mag worden weggegooid. Dat zou namelijk een ontheiliging van Gods Naam betekenen. Daarom heeft iedere synagoge een ruimte (geniza) waarin versleten heilige teksten worden opgeborgen en op een natuurlijke wijze kunnen verteren. Elke Jood kan zijn verouderde boeken naar zo’n geniza brengen.

Als Thorarollen  echter versleten zijn en niet meer gerestaureerd kunnen worden, dan gaan ze niet naar de geniza, maar krijgen ze een begrafenis op de Joodse begraafplaats. Omdat de Thora rechtstreeks het Woord van God is, wordt daaraan dezelfde eer bewezen als aan mensen (die geschapen zijn naar het beeld van God). Soms wordt bovenop de plaats waar de rol is begraven ook een steen gezet, waarin tot uitdrukking wordt gebracht hoeveel deze rol(len) betekent heeft voor het geloofsleven van de lokale gemeenschap.

In onze traditie gaan we wat anders om met de lectuur van boeken voor het geestelijke leven. Deze gaan gewoonlijk, zeker waar het tijdschriften enz., betreft met het oud papier mee zonder dat ons geweten daardoor gekweld wordt. Bij het Jodendom mag men zelfs de naam van God niet uitspreken. Bij ons ligt dat anders, daar we geloven dat God juist Zijn naam bekend heeft gemaakt om te gebruiken(met vrees en eerbied weliswaar).

Wat de Bijbel betreft, die behandelen we niet als onze kalenderblaadjes. Die gooien we inderdaad niet zomaar bij het oud papier. Diverse mensen volgen hier de Joodse manier van begraven, zij het met minder ceremonie en zonder begraafplaats en steen. Als het Woord ons lief is hebben we eerbied voor de Bijbel, waardoor de Heere tot ons spreekt en gesproken heeft. Ik houd er persoonlijk ook niet van om andere boeken of prullaria op de Bijbel te plaatsen. Het is de Heilige  Schrift.

Een ieder zij verder in eigen gemoed ten volle verzekerd wat er gedaan moet worden met oude Bijbels. Zolang men ze zelf bewaren kan, soms nog van ouders/grootouders, is dat het beste. Maar gaat dat niet meer dan is begraven een optie. Wellicht kunnen we God danken voor wat Hij door dit Woord aan ons en aan ons voorgeslacht  heeft willen geven en het dan aan de schoot der aarde toevertrouwen. Het lijkt me betere optie dan ze een plaats te geven tussen de pornoblaadjes in de vuilniswagen.

Hartelijke groeten en Gods zegen met het heilige Woord.

Ds. A. K. Wallet

Lees ook: 'Oude kapotte bijbels'

8 reacties
pannenkoek
Tja, ik heb dus wel gehoord dat mijn moeder hem bij het oud papier doet. Er staat ergens in de Bijbel 'maar het woord Gods blijft in der eeuwigheid' We gooien het woord niet weg. Volgens mij in het NT in de Petrus brief of zo. Ik zou hem ook bij het oud papier doen, maar als je dat niet wilt kun je hem ook bij de dokter of tandarts in de wachtkamer leggen, wie weet wordt iemand er nog door geraakt. Wat doen we dan met een oude kinderbijbel oid?
drj
Een soortgelijke vraag heb ik weleens gehoord over de vlag.
Die mag eigenlijk de grond niet raken enz.
In het boek dat ik las werd gezegd dat je een oude vlag discreet moet verbranden.
Voor een bijbel zou je dat ook kunnen doen, want in een hoekje van de tuin en zonder grafsteen, hmmm.
Justin
Kun je er niet iemand blij mee maken die helemaal geen bijbel heeft? Als er niet teveel bladzijden uit zijn?
Andries_H
Met alle eerbied en respect, maar ik denk dat we ook moeten oppassen om de Bijbel als op zichzelf staand object te vereren. Ik begrijp best de achterliggende gedachte en gevoeligheid wel. Maar het Woord van God is wel wat meer dan een papieren bijbeltje. Deze bijbels worden gewoon met zoveel bijbels per minuut in een drukkerij geproduceerd.

Jesaja: Het Woord Gods bestaat in der eeuwigheid!
Hallelujah! Amen! Gelukkig wel! Maar daarbij gaat het niet om het bijbeltje, maar om wat de HEERE gesproken heeft. Zijn geboden, Zijn beloften, wat Hij ons te zeggen heeft, wat Hij gedaan heeft.

We geloven niet in de Bijbel, wij geloven in de Heere God, de Levende!

Hoe zit het dan in bijvoorbeeld China waar de bijbel verboden is? Houdt Gods Woord daar geen stand? Gelden de beloften dan in eens niet meer?
Al zou er op de hele aarde geen bijbeltje meer te vinden zijn. Zelfs dan is het Gods Woord dat nog altijd stand houdt.

Als je begrijpt wat ik bedoel, dan weet je ook het verschil tussen de Bijbel die de HEERE ons gegeven heeft en de bijbel die op je nachtkastje ligt.

Met vriendelijke groet!
Samanthi
Als een bijbel oud en kapot is kun je hem gewoon weggooien,het is papier en inkt, het RD of ND gooien we toch ook bij het oud papier, daar staan vaak gedeelten uit de bijbel in en dan de Saambinder Pewwaar het pand noem maar op, die staan vol met kleine stukjes (teksten) uit de bijbel, ik begrijp de schroom heel goed, maar toch mogen we er geen relekwieen op nahouden en moeten we nuchter zijn.
gr van Samanthi
EVA
kan me wel vinden in het antwoord van pannekoek leg het op een plaats waar mensen komen en God doet de rest.... bij het oud papier kan die ook nog in handen van de juiste persoon komen dat geloof ik zeker!(mijn man haalt ook wel eens donald ducks uit de container bij het mileupark :-)
en idd verbranden/begraven dat vind ik helemaal geen optie gebruik het dat om aan iemand te geven die geen bijbel heeft dan wordt het woord nog verspreid!!!
En we geloven niet in de bijbel maar in de opgestane Heer, de God van de bijbel!
fem
je kunt hem het beste bij het oud papier gooien. Dan wordt hij gerecycled en dat is goed voor het milieu en God vraagt van ons dat we goed voor de aarde zorgen.

De bijbel is gemaakt van papier. De letters die erin staan zijn gemaakt van inkt. Papier en inkt zijn niet heilig. De boodschap van de bijbel is heilig, de woorden en zinnen die er in staan, maar het boekje zelf is net zo veel waard als een wiskundeboek.

Het respect wat je hebt voor de inhoud van de bijbel kun je wel tonen door ook met respect om te gaan met het boekje waar het in staat, dan staat het boek dus symbool voor de inhoud ervan. Maar dat hoeft absoluut niet.
Cloudsadmirer
En toch vind de Heere het belangrijk dat we zuinig met de papieren Bijbel omgaan!
Lees het voorbeeld maar van die bijbeldief die een Bijbel had gestolen en die later zwaar beschadigd weer is teruggevonden! Hij (de bijbeldief) is samen met zijn vriendin verongelukt tijdens een tocht door de bergen!