(...) Ik kom er niet uit met haar. Nu heb ik het idee te moeten kiezen. Dat wil ...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik zit vast en weet niet wat ik moet doen. Een zeer goede vriend van mij, die altijd klaar staat, waar ik een speciale band mee heb, zou mij helpen met wat werk voor mijn huis. Pas belde hij me op dat hij er al weken mee liep maar dat hij nu de knoop moest doorhakken: hij kon mij niet helpen, hij zou wel willen maar hij had er een verschrikkelijk bezwaard gevoel bij en het idee dat hij elke spijker in dat huis zou krom slaan. Misschien een vreemd verhaal maar ik geloof hem 100 procent al begrijp ik het niet, want hij kon zelf ook niet achter de reden komen. Mijn vriendin vond het belachelijk. Wil hem niet meer zien, snapt er niets van. Ik kan me dat wel voorstellen. Ik kom er niet uit met haar. Nu heb ik het idee te moeten kiezen. Dat wil ik absoluut niet, wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste...,

Misschien is er wat minder ernstigs aan de hand dan jij denkt. Op een voor jou onverklaarbare wijze haakt je vriend af als het gaat om klussen in je huis. Dat lijkt dus een zaak te zijn tussen jou en hem. Als ik het zo proef is hij bang dat hij niet kan waarmaken wat jij van hem verwacht of is hij wellicht bang dat er meer achter zit dan het klussen en loopt hij daarvoor weg. In elk geval: hij durft niet. Oké, dat is dus gewoon zo. Of die gedachte terecht is, is een andere zaak. Daar zou je hem op kunnen bevragen. Wat maakt dat hij blokkeert in de hulpverlenende toezeggingen aan jouw adres? Ligt dat aan hem, ligt dat aan jou en/of ligt dat aan onduidelijke wederzijdse verwachtingen? Moet iemand iets waarmaken wat niet kan? Dit alles heeft dus nog steeds te maken met jou en hem.

Dan komt je vriendin op de proppen. Zij is boos. Zozeer zelfs, dat ze jouw vriend niet meer wil zien. Waarom? Het is, zoals gezegd, toch een zaak tussen jou en hem? Is het terecht dat zij jou meesleept in die boosheid? Jouw relatie met een vriend hoeft toch niet bepaald te worden door de manier waarop je vriendin tegen de situatie aankijkt? Je moet proberen dat te scheiden, denk ik, ook al begrijp ik dat dit ook wel moeilijk is. Maar jij lijkt veel minder moeite met de opstelling van je vriend te hebben dan je vriendin. Dat zal alles te maken hebben met de speciale band die je met hem hebt, waardoor jullie relatie een stootje kan hebben. Moet je dit nu laten beïnvloeden door de reactie van je vriendin? Ik denk van niet. Je vriendin heeft het recht de keuzes te maken die zij doet, maar dat hoeven jouw keuzes toch niet te zijn? Maak haar dat duidelijk! Zeg dat je respecteert dat zij ervoor kiest om (voorlopig?) afstand te nemen van je vriend, maar dat jij je eigen keuzes maakt. En vooral: dat een keus vóór je vriend natuurlijk géén keus is tegen haar. Jullie gaan gewoon verschillend met de situatie om en binnen een vriendschap moet daar ruimte voor zijn. Anders deugt de vriendschap niet.

Probeer daarnaast de tijd te nemen om (samen met die vriend) erachter te komen wat nu uiteindelijk de onderliggende motieven zijn. Als dat helder wordt, zal je vriendin wellicht ook meer begrip voor de situatie hebben.

Wijsheid gewenst!

Drs. Els van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relaties