42 jaar en kinderwens

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Als een vrouw 42 jaar oud is, jaren getrouwd is en nog geen kinderen heeft, maar wel graag kinderen wil, zijn er dan nog mogelijkheden? Komt het wel vaker voor dat vrouwen (en uiteraard mannen) op die leeftijd zich nog het medische traject ingaan voor hulp? Of is het dan een zaak van berusting?

Antwoord

Als een vrouw 42 jaar oud is, is de kans op een zwangerschap kleiner dan wanneer zij jonger is, maar zeker geen 0. Als er sprake is van een (onvervulde) kinderwens zijn er zeker ook nog mogelijkheden om daar iets mee te doen in een medisch traject. Mijn advies is om dan te starten bij een NFP-consulente (Natural Family Planning). Dat zijn artsen die getraind zijn in het begeleiden van o.a. ongewenst kinderloze echtparen. Recent onderzoek laat zien dat die begeleiding ook IVF overbodig kan maken. Voor adressen kunt u terecht op de website van de NFP Nederland of via Pro Life.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medischvruchtbaarheid