Scheiden door iets ongenoeglijks

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Helaas gaan mijn ouders scheiden omdat mijn vader heel erg verslaafd is. Klopt het dat er in de Bijbel staat dat je mag scheiden als er iets “ongenoeglijks” een huwelijk ten gronde richt? (heeft Paulus dat niet gezegd?). Wat moet je verstaan onder “iets ongenoeglijks”? Je mag toch eigenlijk niet scheiden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Met “iets ongenoeglijks” bedoel je waarschijnlijk “iets schandelijks”. Daarover is iets te lezen in Deut.24:1vv en daar zal bedoeld zijn dat de vrouw hoererij heeft bedreven. In dat geval staat Mozes toe dat de man zijn vrouw een scheidbrief geeft.

Daaraan herinneren de schriftgeleerden later Jezus in Matth.19:3vv. En dan zegt Jezus: “Nee, niet om allerlei willekeurige zaken mogen huwelijken ontbonden worden.” Sommige Joden in de school van rabbi Hillel gingen zelfs zover dat het laten aanbranden van het eten al als een echtscheidingsgrond werd aangemerkt. En dan wijst Jezus op de gulden regel: “Wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet...” (vs.6vv). Zo is het van den beginne altijd geweest. En dan voegt de Heere Jezus daaraan toe, dat Mozes “vanwege de hardigheid van uw harten u toegelaten heeft uw vrouwen te verlaten” (vs.8). Dus: om groter kwaad te voorkomen. En in vs.9: “Zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij en een ander trouwt, die doet overspel en die de verlatene trouw, doet ook overspel.”

Moet een huwelijk dan ten koste van alles maar overeind gehouden worden? De apostel Paulus schrijft daarover in 1 Korinthe 7:15vv. In de gemeente van Korinthe zal het voorgekomen zijn dat een ongelovige man het niet langer uithield bij zijn gelovig geworden echtgenote en haar kwaadwillig verliet. In zo’n geval, laat Paulus weten, moet de vrouw zich niet slaafs aan haar man gebonden weten. “Als de ongelovige man wil scheiden, dat hij scheide” (1 Kor.7:15a). Met andere woorden: een huwelijk waarin er sprake is van dag en nacht oorlog, behoeft niet kunstmatig overeind gehouden te worden.

Deze dingen wil ik graag eerst zeggen. Maar nu kan ik niet beoordelen wat het karakter is van de verslaving van je vader (drank, drugs, seks?). Mijn vraag zou zijn: Is de hulp ingeroepen van hulpverlenende instanties voor je vader? Dat lijkt mij een eerste vereiste. Want ook jouw vader is een schepsel van God, voor de eeuwigheid geschapen. Laat er veel gebed zijn voor hem. En bindt hem op het hart dat hij zich laat helpen door mensen die hem met Gods hulp op het rechte spoor zouden kunnen brengen. Denk aan instellingen voor verslaafden (bijv. “De Hoop” in Dordrecht). Vergeet ook niet de hulp van een pastor in te roepen.

Maar als alles geprobeerd is en de situatie onhoudbaar is geworden, dan is het soms beter (voor je moeder althans) dat het huwelijk ontbonden wordt of liever, dat er een scheiding komt van tafel en bed. In het laatste geval blijft de deur open voor een herstel van de geschonden relaties. Maar ook dan blijft het waar, dat je vader een schepsel van God is en dat het de liefde is waardoor er wonderen geschieden. Daarom wil ik mijn antwoord besluiten met het volgende verhaal:

“Op de morgen van een dag is Millie bezig het ontbijt klaar te maken voor haar vader die in de afgelopen nacht weer dronken thuis is gekomen. Millie, waarom blijf jij bij mij?, vraagt hij. Omdat u mijn vader bent en omdat ik van u houd, zegt ze. Millie, houd je werkelijk van mij, zo’n waardeloos schepsel? Ja, vader, dat doe ik en ik zal u nooit verlaten; want -toen moeder stierf- zei ze: Millie, blijf bij je vader en bid altijd voor hem; hij zal zeker eens ophouden met drinken en een goede vader voor je worden, daarom zal ik u nooit verlaten. Dat is verregaande liefde. En het is door die liefde van Millie, dat haar vader straks de drank aan de kant gooit. Als ze gezegd had: Jij slechtaard, ik ga vandaag nog weg, zou hij zeker niet met drinken zijn opgehouden. De liefde breekt het hardste hart stuk.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

echtscheiding