Verward door Jehovagetuige

Ds. R. van de Kamp / 1 reactie

Vraag

Pas had ik een gesprek met een Jehovagetuige. In eerste instantie was ik erg verward toen ik merkte dat al z'n theorieën op de Bijbel gebaseerd waren. Het verwarde me vooral toen hij leek aan te kunnen tonen dat de leerstelling van de drieënheid niet bijbels is. Hij haalde hierbij Spreuken 8 vanaf vers 22 aan en Kol. 1:15. Ook gaf hij me een boekje mee waarin heel de leer van de drieënheid onderuit wordt gehaald, ook op grond van bijbelteksten en absoluut geloofwaardig! De drieënheid zou bij de eerste gelovigen niet voorgekomen zijn en werd pas later bedacht op een of ander concilie, ook in de Griekse en Hebreeuwse geschriften zou er niet over geschreven zijn. Op een gegeven moment wist ik niks meer te zeggen tegen deze man, omdat de leer van de drieënheid inderdaad niet heel expliciet in de Bijbel naar voren komt. Deze man zei dat alles wat je gelooft gegrond moet zijn op de Bijbel en dat als ik het ging onderzoeken daar de Bijbel voor moest gebruiken. Ook dat verwarde me. Hiermee leek hij het echt allemaal te kunnen onderbouwen wat hij zei. Ik heb aangegeven dat ik me te weinig verdiept had in dit onderwerp en dat ik er daarom niet verder over wilde praten, maar dat ik het eerst wilde onderzoeken. Dat heb ik ook gedaan. En gelukkig kwam ik allerlei teksten tegen waarin wel over Jezus als God gesproken wordt. En over de Heilige Geest als God. In plaats van als kracht of een god of engel. Deze man geloofde dat Jezus wel Gods Zoon is, maar dat Hij niet eeuwig is, maar door God is geschapen. Dat kon hij bijv. terugvinden in Spreuken 8 en kol. 1:15. Na dit onderzocht te hebben had ik hem maar één tekst verder hoeven te wijzen (Kol. 1:16) om zijn woorden te ontkrachten. Maar, wat deze man ook zei was dat Jezus door God de Vader is gezonden. God heeft Jezus verhoogd en Hem een Naam geschonken boven alle naam (Fil. 2:9). Ook heeft het de Vader behaagd dat in Hem heel de volheid wonen zou (Kol. 1:19). Deze teksten lijken erop te wijzen dat God de Vader meer is dan Jezus. Een tekst hierbij is: Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Hem die U gezonden hebt, Jezus Christus. Jezus zocht ook niet Zijn eigen eer, maar de eer van Zijn Vader. Hoe moet ik dit zien als Jezus gelijk is aan de Vader? Als ik het vergelijk met een aardse vader en zoon-relatie dan staat de vader ook boven de zoon. Is dit met God dan ook zo? Dan zou God toch niet gelijk zijn aan de Zoon en de Heilige Geest en kan God niet drieënig zijn. Toen ik een tekst aanhaalde dat Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn, zei hij dat je het zo moet zien: een man en een vrouw zijn twee verschillende personen, maar toch één. Zo zou God de Vader ook één zijn met de Zoon, terwijl ze twee verschillende personen los van elkaar zijn. Ik wist dit niet goed te weerleggen. Ik heb gezegd dat de Vader, Zoon en Heilige Geest inderdaad drie personen/persoonlijkheden zijn met eigen werken en 'karakters', maar dat dit niet wil zeggen dat ze niet één God vormen. Ook heb ik gezegd dat het iets is waar een mens niet met z'n verstand bij kan, maar dit klonk zo van: het is iets moeilijks en dus zeg ik maar dat het iets is waar het menselijk verstand niet bij kan. Kunt u me hier iets meer over zeggen? Ik heb in de kanttekeningen gekeken bij de tekst uit Kol. 1:15 als het gaat over Jezus als Eerstgeborende, maar daar werd ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van. Ik hoop dat er antwoord gegeven kan worden hierop. Bij andere berichten over Jehovagetuigen werd er doorverwezen naar het archief, maar hier kon ik geen antwoorden vinden op de vragen die ik heb over dit onderwerp.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt iets gevoeld van de moeilijkheid en onbegrijpelijkheid van de Drie-eenheid. Ik kan me goed voorstellen dat je het lastig vindt om het af te doen met dat het nu eenmaal een geloofsleer is en geen begripsleer. God openbaart Zich in Zijn Woord en dat gaat wel ons verstand te boven, maar niet tegen ons verstand in. In jouw vraag gaat het er niet zozeer om dat er maar één God is, Die uit drie Personen bestaat. Dat is duidelijk op grond van Gods Woord aan te tonen. Jouw vraag betreft echter de verhouding tussen de Goddelijke Personen. Is de Vader méér dan de Zoon en de Heilige Geest, met andere woorden: is er een rangorde tussen de verschillende Personen?

In het begin van de kerk is er veel over dit soort zaken gediscussieerd. Je moet je voorstellen, dat met de komst van Christus in het vlees, een totaal nieuwe tijd was aangebroken. Gods openbaring krijgt zijn volledige vervulling in de komst van Zijn Zoon. De kerk had wel wat tijd nodig om dit allemaal goed te doordenken en te verwoorden. In het begin van de kerk waren er echter gelijk al mensen, die stelden dat alleen de Vader God was en dat de Zoon en de Geest onder de Vader stonden. Zij leerden ook dat er een tijd was, waarin de Zoon er niet was. Deze leer wordt het subordinatianisme genoemd. Uit jouw vraag begrijp ik dat ook de Jehova’s Getuigen dit voorstaan.

Het is er de kerk dan ook altijd om te doen geweest op een bijbelse manier over de Drie-eenheid te spreken. Ook in die dingen, waar de Bijbel niet direct een uitspraak over doet. Zo spreken wij over de Drie-eenheid, terwijl dit woord nergens in de Bijbel is terug te vinden. Als wij echter uitspraken over God doen, dan mogen ze niet strijdig zijn met Gods Woord. Ook kunnen wij op zich een goede uitspraak doen, maar waarvan de consequenties wel tegen Gods Woord in gaan. Dat zal je zo duidelijk worden. Dus het komt er op aan, dat wij ons nauwkeurig en bijbels uitdrukken. Zo zijn ook de belijdenissen van de kerk ontstaan. De kerk werd gedwongen, door allerlei ketterijen, zich uit te spreken over hoe het dan wel is. Een belangrijk belijdenisgeschrift in verband hiermee is de geloofsbelijdenis van Nicea. Je vindt deze achter in je psalmboek. Hierin wordt het subordinatianisme weerlegd door te stellen dat de Zoon van hetzelfde Wezen is met de Vader en dat Hij geboren is en niet gemaakt.

Als je alleen zegt dat Hij geboren is, dan is de consequentie daarvan dat de Vader er blijkbaar een poosje alleen is geweest. Daarom stelt Nicea dat de Heere Jezus Christus is "de Zoon van God, geboren uit den Vader, vóór alle eeuwen." Dit wordt ook wel de eeuwige generatie van de Zoon genoemd. De Vader is nooit zonder de Zoon en de Zoon nooit zonder de Vader (geweest). De Heere Jezus zegt: "Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook de Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven" (Joh 5: 26). Deze tekst laat zien dat het subrdinatianisme niet klopt. Ook een mooie tekst is Hebr 1: 5: "Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn; Ik heb U heden gegenereerd." De kerk heeft zich hierbij aangesloten door van eeuwige generatie te spreken. Dat betekent dat de Vader Zijn Zoon van eeuwigheid tot eeuwigheid genereert. De Vader is ook nooit zonder de Heilige Geest, die van Hem uitgaat. De Heere Jezus spreekt over de Geest der waarheid, die van de Vader uitgaat (Joh 15:26). De Geest is dus niet een kracht of een gave van God, zoals het subordinatianisme beweert, maar een Persoon. Het verschil zit hem daarin, dat een Persoon eigenschappen heeft en dus ook gekend kan worden in ons persoonlijk leven. Ook in onze tijd is het goed om dit steeds scherp te blijven zien.

De leer van de Drie-eenheid is niet zomaar een speeltje van de kerk. Ik bedoel daarmee, dat het niet onverschillig is hoe wij ten opzichte van de Drie-eenheid staan. Aan de leer van de Drie-eenheid is onze zaligheid verbonden. Als er aan de Zoon wordt afgedaan, wordt er aan de zaligheid afgedaan. Dan is de Zoon geen volkomen Zaligmaker. Daarom moet ons er alles aan gelegen zijn, om de zaken scherp en Bijbels te zien en te belijden.

Tevens zie je van hoe grote waarde de belijdenis van de kerk is. Daarin wordt beleden wie God is, op grond van de Bijbel. De belijdenis staat niet boven Gods Woord, maar ze is erop gegrond. De belijdenis is ontstaan in de strijd om zuiver te staan op de grondslag van Gods Woord. Daarom moeten we ze niet afschaffen of denken dat we ze niet nodig hebben. Dat is de arrogantie ten top. Het is een rijke schat die de HEERE de kerk heeft nagelaten. Je hoeft je niet te schamen voor de belijdenis, maar je mag je ermee identificeren. Dat is waarvoor je wilt staan.

Nog een slotopmerking. De persoon met wie je in gesprek was dwong je op grond van Gods Woord de discussie te voeren. Dat is altijd nodig! Je mag echter ook van hem verwachten dat hij dat ook doet. Laat hem op grond van Gods Woord uitleggen dat de Drie-eenheid zo is als de eenheid tussen man en vrouw. Dat zal hem niet lukken, vermoed ik. Wees de HEERE dankbaar voor het gesprek. Het heeft jou op Gods Woord geworpen en dat hebben wij steeds weer nodig. Vraag, net zo als David: "Mijn God, op U vertrouw ik; laat mij niet beschaamd worden; laat mijn vijanden niet van vreugde opspringen over mij" (Ps. 25:2).

Gode en Zijn genade in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Tags in dit artikel:

Drie-eenheidJehovah's Getuigen
1 reactie
Dorah
Beste vraagsteller,
Je verwarring is erg herkaanbaar. Een paar jaar geleden overkwam mij min of meer hetzelfde. Mij heeft het geholpen om te lezen over hoe men hiermee wostelde in de Vroege Kerk.
Weet je trouwens dat de Jehovagetuigen een eigen(zinnige) vertaling van de Bijbel hebben? Soms zijn de verschillen zo subtiel anders vertaald dat je dit niet opmerkt als je geen kennis van de grondtalen hebt. Deze groepering richt grote geestelijke schade aan. Het lijkt allemaal zo logisch wat zij beweren. Verdiep je eens in hun werkwijze en organisatie. Ik ben ervan geschrokken hoe sektarisch deze organisatie is.
Misschien is het wel goed dat je met ze in aanraking kwam. Het heeft je verward maar daardoor moest je wel gaan nadenken over wat je nu eigenlijk precies gelooft en dat is alleen maar goed!