(...) Ik móest Ps. 37 spelen (...) Betekent dit dat het goed zal komen of moet i...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Lange tijd zie ik al ergens tegenop. Nu voelde ik gisteren echt iets speciaals, om het zo maar eens te zeggen. Ik móest Ps. 37 spelen en het voelde in mijn hart: vertrouw op Hem en d' uitkomst zal niet falen. Betekent dit dat het goed zal komen of moet ik hier meer rekening houden met de tijd en wijze van Gods belofte? Of... mag ik dit niet als een belofte zien maar is dit iets emotioneels van mij geweest? Vandaag had ik dit namelijk weer en ik weet niet wat ik hiermee moet. Ik heb gebeden tot God en dat gaf me een innerlijke rust! Heerlijk voelde dat. Maar een tijdje later werd ik al weer zo aangevallen. Wat moet ik hiermee? Hoe moet ik dit zien?

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

De tekst uit Psalm 37:3-5 (onberijmd) luidt: “Vertrouw op de Heere en doe het goede; bewoon de aarde en voed u met getrouwigheid (= trouw). En verlustig u in de Heere, zo zal Hij u geven de begeerten van uw hart. Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem. Hij zal het maken.” Is dat niet een heerlijke belofte? Zij geldt in zijn algemeenheid voor hen die het niet meer van zichzelf verwachten, maar die in alles (ook in de kleinste dingen van het leven) de Heere nodig hebben gekregen. Dat heeft ook altijd wel in meer of mindere mate met je gevoel te maken: inleven, dat je op Hem bent aangewezen, telkens weer. Zo gaat dat met wat je noemt ‘de tijd en wijze van God belofte’.

Laat dat dan maar je troost zijn, als je erg tegen bepaalde dingen opziet. Dat je -gelovig gebruik makende van deze belofte- innerlijke rust ervaart, is een bewijs, dat je er goed aan doet om in dit vertrouwen te leven. Dit betekent niet, dat de uitkomst er precies zo zal moeten uitzien zoals je verwacht. De Heere kan zelfs al je verwachtingen ver overtreffen. Je mag er in elk geval de Heere nooit van verdenken dat Hij geen Waarmaker van Zijn Woord is. Wie op de Heere vertrouwt, komt niet beschaamd uit. Ook al zetten de binnenpraters daar meteen  wel weer vraagtekens bij.

Wat ik er nog aan wil toevoegen is dit. Het gaat -denk ik- in jouw geval om iets dat te maken heeft met het leven van alledag; dat kan zijn: de uitslag van een tentamen, van een medisch onderzoek, een reis naar een ver land... Maar wat je nu uit de ervaring die je met Ps.37 hebt had, mag leren, is: met al de wonden en zonden (vooral ook daarmee) van je leven, gedurig naar de Heere Jezus te gaan om te leren vertrouwen op Zijn volbrachte werk. Ook wat dat betreft, geldt toch immers de belofte van Ps.37. En tenslotte: lees Ps.37 nog eens in zijn geheel, vooral ook vers 37 en 38. Let op de vrome (wiens heil uit God is) en wandel in de wegen van Gods wet. Het van de Heere verwachten betekent ook dat je niet alleen op zijn beloften vertrouwt, maar ook aanhoudend op Zijn bevelen let. “Heere, wat wilt U, dat ik doen zal?” Of zoals iemand eens bad: “Heere, maak mij tot een krijtje in Uw hand.” Een krijtje dat al schrijvend steeds kleiner wordt, maar waardoor je ook een leesbare brief van de Heere wordt.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer (Barneveld)