Craniale Elektrotherapie Stimulatie

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Kan iemand uit jullie panel mij meer informatie geven over Craniale Elektrotherapie Stimulatie (CSE)? Wat zijn de effecten van een sessie en zijn deze permanent? Is dit Bijbels te verantwoorden? Wat zijn de voor- en nadelen? Is de werking rationeel te onderbouwen? Waar is de werking afhankelijk van? Speelt er mogelijk ook een placebo-effect mee? Wat moet ik nog meer weten voordat ik de clips aan mijn oorlel bevestig?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er is geen bewijs dat Craniale Elektrotherapie Stimulatie (CSE) daadwerkelijk beter helpt dan andere therapieën. De ‘werking’ berust dan ook op het placebo-effect. Onder andere om deze reden heeft de Nederlandse Vereniging tegen de Kwakzalverij CSE op haar lijst gezet.

Voor je overige vragen verwijzen we je graag naar de zoekfunctie van deze website. Dit levert in ieder geval de volgende antwoorden op:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2116/alternatieve-geneeswijzen-en-homeopathische-middelen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/13679/sceptisch-over-bioresonantie-en-orthomoleculaire-geneeskunde

www.refoweb.nl/vragenrubriek/27447/energetische-therapeut

Met vriendelijke groet,
Redactie Vragenrubriek