Band grootouders en kleinkinderen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Als opa en oma voel je de bloedband met je kleinkinderen. Wij vroegen ons af of dit ook andersom geldt. Ons kleinkind van anderhalf ziet ons helemaal niet zo vaak, maar als hij ons ziet , is hij helemaal blij en komt spontaan op je afgerend. Voelen zulke kleine kindertjes ook iets van een bepaalde band?

Antwoord

Beste grootouders,

Wat heerlijk, hè, als de band met kleinkinderen zo is dat een klein ventje helemaal blij is als hij opa en oma ziet. Jazeker voelt een kleinkind het bijzondere, maar er zal thuis bij uw kinderen toch ook positief over grootouders gesproken worden? Juist als de afstand wat groter is en het elkaar-zien daardoor iets speciaals heeft is ‘bloedband’ iets moois! Bovendien zullen jullie beiden, net zoals kinderen en schoonkinderen ánders op elkaar reageren dan wanneer het ‘alleen maar’ vrienden betreft die elkaar ontmoeten. Ook dat zien en vóélen kleinkinderen heus wel. Geniet er maar van!

Marijke Rots

3 reacties
benefietdiner
Ja zeker voelen ouders respectievelijk kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen een bloedband of liefdesband en die is onverbrekelijk.
De bloedband komt ook duidelijk openbaar als er een stiefmoeder / vader komt in een huwelijk dat gescheiden is.
Stiefmoeder / vader is een afleiding met het voorvoegsel stief-, dat eigenlijk ‘zonder bloedverwantschap’ betekent. Stief betekent oorspronkelijk ‘beroofd van de bloedband, iets missend’.
Stiefmoeder / vader heeft naast een neutrale ook een uitgesproken negatieve betekenis gekregen. Behalve ‘tweede moeder / vader’ wordt de stiefmoeder / vader namelijk ook gestereotypeerd als ‘liefdeloze moeder / vader’. Hun reputatie is ronduit slecht: de stereotiepe stiefmoeder / vader is egoïstisch, liefdeloos en soms ronduit wreed.
Hoe dan ook, het negatieve imago van de stiefmoeder / vader is dermate aan het woord stiefmoeder / vader gaan kleven, dat er naarstig gezocht wordt naar alternatieve namen, zoals meemoeder / vader, bonusmoeder / vader en plusmama / papa.
Kortom de bloedband of liefdesband ontbreekt hierin.
Zv70
Een bloedband is er sowieso, maar dat is niet de oorzaak van het vreugdevol op je af komen rennen. Daar is wel meer voor nodig (aandacht, liefde, koekjes en snoepjes) en dat blijkt er bij jullie gelukkig te zijn. Maar dat is helaas niet overal zo.
bloempje21
Benefitdiner,

Wat een negatieve reactie op het ontbreken van een bloedband. Ik ken veel kinderen die uit huis werden geplaatst of afgestaan door hun biologische ouders, maar liefdevol opgevoed zijn door mensen die intens veel van hun houden.
Als er alleen een bloedband is zonder liefde stelt het niet zoveel voor.
En gelukkig houden de meeste mensen veel van hun partner….jawel zonder bloedband.