Huwelijksdienst niet door vader

Ds. W.G. Hulsman / 4 reacties

Vraag

Ik ben met mijn vriend trouwplannen aan het maken. Nu is mijn vader predikant, maar daar hebben wij beiden niet echt fijn contact mee. Mijn ouders accepteren onze relatie niet. Niet om kerkelijke redenen; we zijn van hetzelfde kerkgenootschap en ook nog dezelfde ligging. Is het vreemd om een andere predikant voor onze huwelijksdienst te vragen?

Antwoord

Lastig vind ik het om antwoord te geven, omdat mij niet duidelijk is hoe de vork precies in de steel zit. Zelf ben ik vader en predikant en vind het heel mooi om de trouwdiensten van mijn eigen kinderen te mogen leiden. Zo zal het in de meeste gevallen ook wel zijn. Maar ik heb ook wel eens een predikant gesproken die het niet fijn vindt om een eigen kind in het huwelijk bevestigen.

Het lastige bij jullie is dat je vader jullie relatie niet accepteert en dat jullie niet zo’n goed contact met elkaar hebben. Wil hij jullie huwelijk eigenlijk wel bevestigen? Belangrijk lijkt me dat jullie dat met hem bespreken. Probeer zoveel mogelijk een open contact met elkaar te hebben. Als hij niet wil, dan kun je een andere predikant vragen. Als hij wel wil, kan hij zich gepasseerd voelen als je een andere predikant vraagt en dan wordt het er allemaal ook niet beter op.

Het mooiste zou zijn als jullie een betere onderlinge verhouding kregen met elkaar. Probeer daar aan te werken. Dat maakt alles anders, of hij jullie nu wel of niet in het huwelijk bevestigt.

Je vraagt concreet of het vreemd is om andere predikant te vragen. Wanneer je de vraag zo stelt voel je zelf wel aan, dat het door de meesten niet helemaal gewoon gevonden zal worden en dat er zeker vragen over gesteld zullen worden en wat zeg je dan? Ondertussen kan ik me best ook wel voorstellen dat het voor jullie moeilijk is om in het huwelijk bevestigd te worden door iemand die jullie relatie niet accepteert.

Breng deze dingen in het gebed voor het aangezicht van God en vraag om wijsheid. Probeer ook een gesprek erover te hebben waarom je vader jullie relatie niet accepteert. Probeer nader tot elkaar te komen en neem daarvoor zelf het initiatief. Want het gaat om de voorbereidingen van jullie huwelijk.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

predikanttrouwdienst
4 reacties
ikkie
Onze situatie was iets anders. Mijn schoonmoeder (weduwe) was het ook helemaal niet eens met ons huwelijk. Toch hebben wij op onze trouwkaart gezet: mede namens wederzijdse ouder(s). Deze tekst op de trouwkaart hebben we haar als proefdruk laten lezen en gevraagd wat ze er van vond. ook hebben wij haar wel gevraagd als getuige en dat is ze ook geweest. Er lag wel spanning over, maar ik ben blij dat we dat toch zo gedaan hebben. Overigens hebben we nu een goede band met elkaar.
Ik kan je alleen maar aanraden om het je vader wel te vragen. dan heb jij je "plicht" gedaan. Wat hij er mee doet en wat zijn antwoord is, is uiteindelijk zijn verantwoording.
sjanie
Hoe jullie verhouding ook is,door hem NIET te vragen, maak je het (nog) erger, willen jullie dat?
juni
kan je vader een keertje fijn naast je moeder zitten.
zie de voordelen ervan.
gezellige trouwdag met elkaar.
katlheen
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>