PDD-NOS en relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb autisme in de vorm van PDD-NOS en ik zou heel graag een vaste relatie willen. Nu is het zo dat ik op deze website diverse dingen over autisme tegenkom waarvan ik denk: dat is helemaal niet op mij van toepassing. Ik bedoel: iedere jongere, ieder mens is anders, met of zonder autisme. Waar moet ik rekening mee houden bij het aangaan van zo’n relatie? In hoeverre kan ik rekenen op het begrip, de liefde en de zorg (i.v.m. verminderde zelfstandigheid) van een meisje in zo’n relatie?

Antwoord

Beste jongeman,

Het spreekwoord zegt: op ieder potje past een dekseltje. De kunst is om het te zoeken en te vinden. Ja, je hebt gelijk als je zegt dat iedereen uniek is. Wanneer je dus een aardig meisje leert kennen met wie je verder wilt, bespreek dan met haar wat zij jou te geven heeft en wat jij voor haar kunt betekenen. Ga niet van te voren allerlei dingen bedenken die al een claim leggen op iets wat nog niet aan de orde is. Vertrouw er op, dat liefde niet alleen met emotionele gevoelens maar ook met nuchtere verstandelijke keuze te maken heeft.

Sta er voor open en óntdek...

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

autismePDD-NOS
2 reacties
VrouwkeZondernaam
Sta er voor open en óntdek . . . maar blijf jezelf!
Zodat je toekomstige vriendin er niet als getrouwde vrouw achter komt,
dat ze een andere man getrouwd is dan ze had gedacht.
Sterkte in alles, het ga je goed!
Lord_Mcgold
beste vraagsteller,

Wanneer één van de twee mensen in een relatie PDD-NOS heeft (kan spreken uit ervaring) dan is het goed om van een aantal zaken, die dan voor kunnen komen, bewust te zijn. Maar zoals mevrouw Rots terecht al zegt: ieder mens is anders! Misschien dat het voor jouw allemaal wat anders is. Maar dit zijn de zaken waar ik van kan vertellen dat die kunnen voorkomen:

- Communicatie: mensen met autisme hebben vaak wat meer moeite met communiceren. Wanneer beide mensen in een relatie hier bewust van zijn kan hier geduld voor opgebracht worden.
- Eerlijkheid: mensen met autisme zijn in mijn ervaring vaak ongecensureerd eerlijk. Dit kan natuurlijk in een relatie juist positief zijn!
- Loyaliteit: mensen met autisme hebben in mijn ervaring vaak de neiging tot grote loyaliteit. Zij hebben, zoals jij ook al aangeeft, veel liever een lange vaste relatie dan vele korte. Ook dit kan juist positief werken in een relatie.
- Non-verbaal gedrag: mensen met autisme hebben in mijn ervaring vaak moeite met het correct interpreteren van non-verbaal gedrag. Ook hiervan geld dat het goed is om er bewust van te zijn zodat er geduld voor opgebracht kan worden.

Dit zijn in mijn ervaring de vier grootste punten. Verder heb je nog talloze kleine zaken die autisme-gerelateerd kunnen zijn maar erg verschillen per individu. Als laatste kan ik vertellen dat iemand met autisme, in mijn ervaring, zichzelf veel beter gaat leren kennen wanneer hij/zij een partner krijgt.

Kortom, wees je van een aantal dingen bewust maar ontdek vooral hoe het in jouw geval uiting heeft!