Geaborteerde kinderen in de hemel

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Een vraag aan ds. J. Koppelaar. In uw laatst gehouden preek in de Week van het Leven zegt u: “Ik geloof met Spurgeon dat geaborteerde kinderen in de hemel zijn.” Ik geloof dat zeker ook. Maar waarop baseert u deze uitspraak in het licht van de Bijbel?

Antwoord

Ds. Koppelaar verwijst naar het artikel 'Kindjes van ongelovige ouders' en heeft daar verder niets aan toe te voegen.

Wellicht kun je ook nog wat met de vragen en antwoorden onder de tag 'Jonggestorven kinderen'.

13 reacties
kejak
Ik heb het fragment ook gezien en vroeg me toch af: Spurgeon leefde in de 19e eeuw. Was in die tijd abortus al mogelijk medisch gezien?
Rembrand
Abortus werd in het verleden al op gruwelijke wijze toegepast door niet medici. Ook door vrouwen zelf, denk aan breinaalden, van de trap vallen e.d.
Samanthi
Daarom is het ook een schare die niemand kan tellen elk jaar komen er 30.000 Nederlandse kindertjes bij.
johannesdehoop
Maar hoe zit dat dan? Kan ds Koppelaar uitleggen hoe hij dat ziet? Een foetus van 3 maanden kun je toch niet vasthouden? Heeft Spurgeon hier iets over gezegd?
Samanthi
@ Johannes de hoop
Die kun je echt wel vasthouden in de palm van de hand.
Het heeft alles vingertjes, teentjes... een neusje...
Johnvb
@johannesdehoop:

Waarom zou je een foetus moeten kunnen vasthouden om te kunnen geloven dat het bij God mag zijn?

Begrijp ik werkelijk niet.

Zelfs embryo's die bv in zeer prille begin van de zwangerschap afgestoten worden, de zgn miskramen, ook deze embryo's zijn bij God.
Vanaf de conceptie is er leven, en dus is het een persoontje, een mensje en dus heeft het een ziel.

Zo mooi dat God zo oneindig genadig is dat eer er iets van mij, van ons begon te leven, alles al in Zijn boek was beschreven.

En Hij wil een ieder, ja iedereen genadig zijn!
Huisje_op_de_hei
In het antwoord waar ds. Koppelaar verwijst heb ik al het een en ander kunnen vinden aan antwoorden. Eigenlijk weet geen mens hier een antwoord op (een ja of nee) behalve dan datgene wat je graag wilt geloven. De Bijbel is hier niet klip en klaar over.
God is liefde en rechtvaardig en zoveel meer.
Rembrand
Zou dan de ziel elke bevruchte eicel, die zich om wat voor reden dan ook niet verder ontwikkeld, in de hemel komen?
dorpeling
Ik denk dat het tever gaat voor ons als mensjes om daar een uitspraak over te kunnen doen. Wij geloven graag wat we willen, maar God is groot en wij begrijpen het niet.
Laten we dit dan ook maar over geven in Zijn hand. Daar ligt het veilig.
Ali636
Kejak, wij hebben een betrouwbaar boek over abortussen tijdens de eerste gemeentes. Het is al zo oud als de wereld...
kumi
Wees blij dat ze bij Hem Jezus,zijn
Daar hebben ze het veeeeel duizenden maal beter dan hier op aarde!
kumi
Matteüs 18 dacht ik
"Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet".
Davinci83
Ke mag ervanuit gaan dat God onschuldigen niet voor schuldig houdt. Kinderen tot een bepaalde leeftijd kun je big niet verantwoordelijk achten voor hun daden, laat staan embryo's. Aangezien wij kennis hebben van goed en kwaad, weten we heel goed dat het kwaad zou zijn als deze individuen tijdelijk dan wel eeuwig op een nare plek zouden komen