(...)Waarom laat God dit alles gebeuren? Hij is toch machtig om ongelukken en zi...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Is het Gods wil dat er bijvoorbeeld  een ongeluk gebeurt en er verongelukken mensen? Of is dat juist toeval dat dat net allemaal zo liep dat ze verongelukten. En heeft God al die ziekten, zoals kanker gewild? Kun je zeggen dat dat Gods wil is?  Ik hoor heel veel dat je niet mag zeggen van dat iets toevallig is, want niets gebeurt toevallig, het is Gods wil. Waarom laat God dit alles gebeuren? Hij is toch machtig om ongelukken en ziekten te voorkomen?

Antwoord

Beste vraagstel(st)(l)er,

De eerste vraag is: Waar komt het kwaad vandaan? Niet van God, maar van de gevallen engelen, de satan en zijn mede duivelen, (zie de brief van Judas) die ook de mens hebben geleid tot ongehoorzaam (zie Genesis 3 en Romeinen 3). Voor deze ongehoorzaamheid is bewust gekozen. Daardoor is in de goede schepping de chaos teruggekeerd. Zie Genesis 1: De aarde nu was woest  en ledig - God sprak en het was er. De goede wetten, waaraan God de schepping had onderworpen in de goede schepping, zijn door de zonde verwoest en beschadigd. Zo kunnen stormen, aardbevingen, lawines etc. verwoestingen aanrichten. Denk ook aan ons overdadig misbruik van de voorraden in de schepping. Hoeveel doden vallen niet door technische mankementen. Door nalatigheid  van de mens. Verkeersdoden en gewonden etc. Mensen doen mensen en de schepping zoveel leed aan. De cellen in het menselijk lichaam zijn aangetast. Plotseling kunnen zo epidemieën ontstaan enz. enz.

Denk eens aan Genesis 50. Jozef zegt: jullie hebben het ten kwade gedacht, maar God heeft het ten goede gestuurd. Of aan Handelingen 2. Petrus zegt dat de Heere Jezus door kwade bedoeling is overgegeven, maar God heeft het ten goede gekeerd.

God zorgt dat Zijn heilsplan niet mislukt. Zo weet Hij toch wonder boven wonder louterend te werken dwars door de gebrokenheid heen. Lees ook Jakobus 1. Onze begeerten brengen ons in verzoeken en in de dood. Gods beproeving leidt naar het eeuwige leven.

Dit kun je nooit snappen, alleen geloven en vertrouwen. Daardoor blijven in de grootste smarten onze harten in de Heere gerust. Dat geloofsvertrouwen wil de Heere ons geven om Jezus wil, door de Heilige Geest in een gelovig vertrouwen en bouwen op Gods Woord.

Ik hoop je hier wat mee te hebben geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp