Olie in kruiken van 10 maagden

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Over de wijze en dwaze maagden. Ik heb altijd begrepen dat de olie in de kruiken hun goede werken waren die ze in hun leven gedaan hadden. "Ik was hongerig en dorstig en ge hebt mij te eten en drinken gegeven" etc. De woorden van Jezus zelf. Wat zou hier mis mee zijn?

Antwoord

Heel wat, want dan zou onze zaligheid ook afhangen van de hoeveelheid goede werken en niet meer van genade alleen.

15 reacties
Greenway
Denk zo ‘n 30 jaar geleden uitleg van een oudtestamenticus gekregen bij een lezing.
Lampen waren toen een soort kap met lont en de olie zat apart in kruik. Toen bruidegom kwam ontstaken alle 10 het lont. Dat blijft klein poosje branden en doe je het lont in de oliekruik.
Bij 5 was de kruik leeg en ging vuur uit.Kruiken waren van soort klei en door anderen niet zichtbaar of er olie in zat.
Was duidelijke uitleg en we kregen tekening hoe toentertijd lampen er uit zagen.
Dan vervallen ook alle vragen en uitleggingen over de olie
Jesaja40
U moet weten dat wanneer iemand in het oude oosten voor een bruiloft wordt uitgenodigd dat ruim van tevoren te horen krijgt. Agenda’s waren er niet in die tijd en voorafgaand aan de bruiloft moesten er door de genodigden het een en ander gedaan worden. Voor het dagelijkse werk moest er een tijdelijke vervanger gezocht worden. Wie krap bij kas was moest wat geld lenen voor de aan te schaffen feestkleding. Het merendeel had in die dagen beslist geen uitgebreide garderobe waaruit gekozen kon worden. Een uitnodiging voor een bruiloft is een hele eer. Het afzeggen om daar niet aan mee te doen past gewoon niet in het oosten. In Jesaja 25 vers 6 wordt gesproken over een zeer groot feestmaal waarin het aan niets zal ontbreken. Voor de toehoorders is dat bekend, wie zou daar niet naar toe willen gaan? Iedereen toch!

We horen van de uitnodiging dat alle tien meisjes zijn bereidt om aan deze oproep gehoor te geven. Wat graag willen zij het feest bijwonen. Het parool was: houden jullie je gereed want op het laatste moment krijg je een seintje van de bruidegom die jullie tegemoet komt. Samen met vorm je een eenheid gedurende het bruiloftsfeest. Hij vergeet jullie niet, want dat is zijn eer te na.

Volg mij in gedachten naar de huizen van de tien meisjes. Vol trots laten zij de fraaie kleding die ze hebben gemaakt voor het feest. Alles is er aan gedaan om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Een feest, zeker in het oosten, is uitbundig en dat is hen aan hun kleding ook af te lezen. Ook zorgen ze er voor dat de bruidegom hen kan herkennen aan een brandende olielamp. Hij zal ze dus niet voorbijlopen en zeker herkennen aan hun feestkleding.

In het oosten moet je op alles voorbereid zijn. U moet weten dat in Israël het even na 6 uur donker is en dan een nieuwe dag begint. De bruidegom moet eveneens rekening houden met een mogelijke korte nachtelijke tocht. Ook hij bediend zich van een olielamp en heeft voldoende olie bij zich.

Ziet u al de stille hint van Yeshua, die wijst op Psalm 119 vers 105
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

En dan de heen wijzing: het nachtelijke uur. Dat is dus het begin van een nieuwe dag! Reizend op de nieuwe dag in het duister op weg naar de feestzaal. De bruidegom wil, voordat de eerste zonnestralen schijnen, deze betreden. Geen seconde wil hij de bruid laten wachten. Op het afgesproken tijdstip zal hij er zijn vergezeld van zijn gasten.

Ik denk hierbij aan Psalm 102:14
Ú zult opstaan, U zult Zich ontfermen over Sion, want de tijd om haar genadig te zijn, want de vastgestelde tijd is gekomen.

Tegen de afgesproken tijd gaan de tien genodigden aan de kant van de weg staan die de bruidegom had bepaald. Ze moeten wat langer wachten dan ze gewend zijn. Ik geloof dat ze dat niet erg vinden, want het feest moet zo bijzonder zijn dat het lange wachten het ruimschoots goedmaakt. De bruidegom heeft diep respect voor zijn gasten. Hij geeft hen te kennen dat ze van harte welkom zijn. Hij wil ze zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving laten om zich grondig voor te bereiden. Niets is er overhaast, dat past helemaal niet in onze volksaard.

Is het u opgevallen dat de bruidegom helemaal niet vraagt om bij de deur van de feestzaal op hem te wachten. Ze weten wel het adres waar zij naar toe zullen gaan. De bruidegom wil zijn bruid verrassen met een gevolg van tien bruidsmeisjes die meekomen op zijn feest. Die tien mogen getuigen zijn van zijn huwelijksdag en de aanvullende feestdagen die daarop volgen. Zij mogen in stilte genieten op de weg naar het feest en zijn deelgenoot van de vreugde die de bruidegom uitstraalt op weg naar zijn bruid. Niet in de feestzaal, maar al op weg naar de feestzaal! Kent u deze diepe gedachtegang ook?

Ik citeer Psalm 16 vers 11
Gij maakt mij het pad des levens bekend; overvloed van vreugde is bij uw aangezicht, liefelijkheid is in uw rechterhand, voor eeuwig.

Weer een hint van Yeshua naar de omstanders als het getal tien wordt genoemd. Wij, de kinderen van Israël, kregen van G’d tien woorden die als een “geestelijke bagage” op onze levensweg. Ik zie al de glunderen de ogen van de omstanders die dit beginnen te snappen. Die tien woorden, die G’d ons gaf zijn wat onder het stof geraakt. Maar ook een andere betekenis zit aan die tien verbonden. Er moeten minimaal tien mannen bijeen komen voor een Joodse samenkomst. Hiermee houdt Yeshua ook de attentie bij de mannen vast om aandachtig te blijven luisteren.

Ik citeer Hosea 2 vers 18-19
Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen: ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen in gerechtigheid en in recht, in goedertierenheid en in barmhartigheid. In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen; en u zult de HEERE kennen.

Nog een heen wijzing van Yeshua: het duurde zo lang, de warme dag, en de zeer aangename temperatuur maken de tien wat sluimerig. Op zich is het heel normaal dat je door een avondkoelte beter in slaap kunt komen en dat je dan even niet meer zo scherp bent. In de stilte van de avondkoelte klinkt in de verte een roep: de bruidegom is in aantocht. Dat doet mij onmiddellijk denken aan het paradijs, waarin G’d tegen de avond Adam en Eva bezoekt. Hun dagtaak was voorbij en G’d komt even langs. Heerlijke momenten zijn dat voor hen geweest voor de zondeval. G’d zocht de mens op en was zeer betrokken bij het doen en laten van de mens. Genesis 3:8

Het geluid wordt gehoord, de tien meisjes staan klaar om mee te gaan. Die bewegen hun olielampjes om de bruidegom kenbaar te maken dat ze gereed staan om met hem op te trekken naar de feestzaal. Opnieuw luisteren we naar stem van Yeshua die haarfijn de situatie schetst. De meisjes zijn van huis gegaan met een brandende lamp. Een aansteker was er in die dagen niet en je kon niet zomaar vuur maken. Met brandende lampen stonden ze aan de kant van de weg. Een kleine olielamp heeft een bepaalde brandduur.

Nu komt het voor mijn volksgenoten in die tijd heel dicht nabij. Bij de ontheiliging van de tempel door de Grieken in Jeruzalem is zeer veel beschadigd en vernietigd. De grote kandelaar in de tempel moest altijd blijven branden. Na een grondige reiniging bleek dat er slechts een kruikje over was. Dat oliekruikje was genoeg om een dag de grote kandelaar te laten schijnen. Er was olijfolie in overvloed, maar deze was gewoon ongeschikt voor deze kandelaar. De persing van zuivere olie duurt minimaal 7 dagen. Daar waren de meisjes aan voorbij gegaan. Zij hadden zich niet laten informeren en waren met heel andere zaken bezig. Juist dit kleine beetje zorgvuldigheid ontbrak aan hen. De eeuwige valkuil als je bezig bent met onbenullige dingen mankeert het aan de finesse die zeker in een feestzaal belangrijk zijn.

Weer die stille hint van Yeshua die daarmee een richting aangeeft dat juist het versloffen van de tien woorden van G’d geleid heeft tot deze ramp die over Israël kwam. Een duidelijke tweedeling in die dagen die zich bezig hield met de tempel in Jeruzalem: de Farizeeën en de Sadduceeën. Fifty/fifty.

Zo onderhoud Yeshua zijn hoorders. Alle tien waren van harte bereid om het feest bij te wonen, dat staat vast. Maar de voorbereidingen om deel te nemen aan dat feest is meer dan alleen maar een feestkleding. De reden waarom de olielamp wordt gebruikt gaat dieper. In het oosten gebruik je, wanneer je in de avond of nacht naar buiten moet, een eenvoudige lamp. Je giet er wat olijfolie in en steekt deze aan. Je kunt je er prima mee redden. Je hebt twee soorten olie, die direct geperste olijfolie die snel opbrand en een beetje walmende vlam geeft. Als je zuivere olie hebt dan brand deze zonder walm en blijft op een lager pitje ook nog een helder licht geven. Met goedkope olie lukt dat niet, die brand veel sneller op. Als je fijne olie bij ruwe mengt, blijft de lamp een walm afgeven.

Wat bedoelt Yeshua met de olie in de kruik? Wijst Hij er niet heel fijntjes op dat wanneer je een belangrijke uitnodiging krijgt je voorbereidingen daarop tiptop in orde moet zijn. Vijf van de tien “doen maar wat” en hebben niet de moeite genomen om fijne olie te persen of te kopen. De bruidegom kan hun lichtje wel zien in de verte. En ja, hun walmende lamp verwaait wel in de buitenlucht. Juist dat kleine beetje aandacht en het respect voor de bruidegom om fris voor de dag te komen ontbrak er aan. Brandstof ruikt nu eenmaal, daar ontkom je niet aan. Hoe zuiverder deze brandstof is, des te minder ruik je het! Olie die niet zuiver genoeg was, zou binnen enkele jaren het hele interieur van de tempel zwart maken. Nu zouden we het vergelijken met nicotineaanslag.

De productie van deze olie duurt 7 werkdagen. Dat houdt dus in dat de Bruidegom alle tien meisjes royaal de tijd geeft voor de voorbereidingen. Alle tien moeten een keuze maken: wat is het belangrijkste onderdeel waar je de bruidegom mee tegemoet gaat treden. Is dat de kleding die op tijd af moet zij of is dat de olie. Ook in tijd zit een prioriteit opgesloten. Waar hechten wij waarde aan? Nog een hele diepe aanwijzing is: ieder offer wat gebracht wordt moet zuiver en puntgaaf zijn. De olie in de kruik offeren zij als het ware op om hen te vergezellen naar het bruiloftsfeest. Dat is de sleutel, die de meisjes kenmerkt op betrokkenheid. Vanuit respect en zuiverheid, maar ook om te vermijden dat aan hen een luchtje zit van verbrande olie. Vaak zeggen mensen G’d neemt mij zoals ik ben, ook een sloddervos, daar kan Hij toch wel doorheen kijken. Met die gedachtegang denkt men dat onzorgvuldigheid niet zo heel erg is. Zij hebben geen notie van hoe gaaf een offer moet zijn in de ogen van de Eeuwige.

In Jesaja 39:2 lezen we over zeer kostbare olie die tot de bezittingen van koning Hizkia. Olie heeft dus iets meer betekenis dan we oppervlakkig zouden waarnemen.

De paniek is groot en de tegenstelling ook. Wij, zeggen de vijf wijzen meisjes, hebben zuivere olie ingekocht. Op de laagste stand blijft onze lamp branden tot aan de bruiloftszaal. We kunnen niet met jullie delen. Hoe komt het dat jullie geen reserve bij jullie hebben? Ga snel naar verkopers in de stad, zij zullen jullie wel helpen.
Intussen komt de bruidegom bij de vijf wijze meisjes aan. Fijn dat jullie er zijn, ga maar met mij mee naar de feestzaal. Is het uit voorzorg dat er staat dat de bruidegom de deur van de feestzaal achter zich dicht doet? Zijn feest gaat beginnen, jammer dat er maar vijf zijn die met hem de feestzaal binnenkomen. Zijn ogen gaan uit naar zijn bruid. De vijf verhogen de feestvreugde en mogen daarin delen. Er zullen ongetwijfeld meerdere gasten aanwezig zijn. De vijf worden door de bruidegom aan hen voorgesteld.

Enkele uren later wordt er aan de deur geklopt. Het feest is aan de gang en in het oosten duurt een bruiloft zeven dagen. Er staan wat verlate bruidsmeisjes voor de deur. Zij hebben de feestzaal gevonden en willen zich bij het gezelschap voegen. We hebben een uitnodiging gekregen van u en zijn wat aan de late kant, zij noemen hun namen. Aan de andere kant van de deur wordt gezegd: ga weg ik ken jullie niet. Weet u waar dat mij aan doet denken? Aan de ark van Noach, als G’d persoonlijk de deur dicht doet kan er niemand meer in. Mijn volksgenoten in die dagen begrepen heel goed wanneer een gesloten deur is.

Door die eenvoudige woorden van Yeshua, die teksten doet samensmelten tot een geheel, moeten Zijn toehoorders zeer goed na denken waar ze mee bezig zijn in dit leven. De oproep om G’d te dienen klinkt al vanaf de zondeval. Wat is er van terecht gekomen in de eeuwen? Door schade en schande, opgetekend in de Bijbel, houdt G’d ons een spiegel voor. Voor de mensheid was de watervloed de dood. De gehoorzaamheid aan G’d en het vertrouwen was het behoud van Noach met zijn gezin tussen de vele miljoenen die omgekomen zijn in de vloed.

Het uur van je geboorte en het uur van je sterven is bekend bij G’d. Hij, die ons het leven geeft vraagt gewoon van ons: wil je op reis gaan naar het Koninkrijk van G’d dan moet je beseffen dat daar Koninklijke regels gelden. Je moet je goed voorbereiden en je mag op weg naar dat Koninkrijk genieten van wat je te wachten staat. Het zal een groot feest worden! Let op dat je Zijn Koninklijke regels naleeft het beschermt je tegen een die nonchalance welke de vijf dwaze meisjes in zich hadden. Zij dachten met een halve voorbereiding de feestzaal te bereiken. Daar kwamen zij ook aan maar werden niet binnengelaten.

Nog een tekst die daar direct verband mee houdt: Spreuken 3 vers 35
De wijzen beërven eer, maar de dwazen laden schande op zich.

Het is stil als Yeshua deze gelijkenis uitspreekt. Iedereen heeft daar zo zijn eigen gedachte en mening over.

Over een ding is men het eens: er zit zo veel in en er wordt zoveel huiswerk aangereikt. Je weet niet wanneer het einde gaat komen, maar je kunt je er wel op voorbereiden. De les is begrepen. Spreuken herhaalt het telkens weer: laat mij je onderwijzen mijn zoon/dochter en onthoud mijn raad. Zo komen heel veel zaken dichter bij elkaar en is het ineens “geen los zand” meer. Hoe gaan wij hier vandaag mee om? Woorden van toen, gebruiken van toen, mensen van toen. Maar vertonen wij een Koninklijk gedrag en laten wij zien hoeveel we van G’d houden? De uitnodiging van G’d is universeel, van alle tijden en onveranderlijk. Hij is voorwaardelijk en vraagt ook van u en mij een Koninklijk gedrag.

Op weg naar huis was het lied dat mij trof. Is mijn lamp, is uw lamp brandend om uw bruidegom te ontmoeten. Hebben wij olie van een goede kwaliteit bij ons? Dat is: “onze geestelijke bagage” die we onzichtbaar in ons hart met ons meedragen. Iedere dag is het noodzakelijk dat deze brandstof bijgevuld moet worden met de zuivere olie, gevoed vanuit het Woord van G’d. Een volle brandende lamp wordt gezien. Ook in een donkere tijd als ons verstand minder wordt zal de reserveolie net voldoende zijn. Niemand van ons weet hoelang onze levensreis is.
Svw
Ik ben niet de vraagsteller,
Maar was een mooie uitleg Jesaja40.
Bedankt!
Yada
Jesaja40,

Dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb nog een vraag:

“De productie van deze olie duurt 7 werkdagen.”

Ik weet 7 het getal van de volheid is. Ook als het gaat om de eeuwige Bruiloft van het Lam.

En je zegt er zijn twee soorten olie. In het Hooglied gaat het ook over olie en maagden. Daar staat:

Hooglied 1:3 / STV
3 ‭Uw oliën‭⁹‭ zijn goed tot reuk, Uw ‭naam‭‭¹⁰‭ is een olie,‭¹¹‭ die uitgestort wordt; daarom‭¹²‭ hebben U de maagden lief.

In de ‘gemeente’ zijn dus twee soorten manieren waarop je de naam van de Heere Jezus kunt gebruiken…50/50. De manier van de 1e persing en de manier van de 7-dagen persing voor de zuivere olie.

Gethsémané:
Ik lees dat Christus Zelf geperst wordt: Lukas 12:50 / STV
50 ‭Maar Ik moet met een doop gedoopt worden;‭⁴⁵‭ en hoe worde Ik geperst,‭⁴⁶‭ totdat het volbracht zij!

Er zijn dus verschillende manieren van licht hebben. Van Zijn Naam belijden. Van de Heilige Geest ontvangen.

Kun je ons misschien nog iets meer vertellen over die 7 bereidingsdagen? Of gaat dat eenvoudig weg over Zijn volmaakte gang/Zijn volmaakte werk? Tdat het VOLbracht zij…

(Dan moet ik ook weer aan Paulus’ schrijven denken:
Filippenzen 3:6-21 / STV
6 ‭Naar den ijver‭¹⁸‭ een vervolger der Gemeente;‭¹⁹‭ naar de rechtvaardigheid, die in de wet is,‭²⁰‭ zijnde onberispelijk.‭²¹7 ‭Maar hetgeen mij gewin was,‭²²‭ dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.‭²³8 ‭Ja, gewisselijk, ik acht ook‭²⁴‭ alle dingen‭²⁵‭ schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis‭²⁶‭ van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen‭²⁷‭ schade gerekend heb, en acht die drek te zijn,‭²⁸‭ opdat ik Christus moge gewinnen.‭²⁹9 ‭En in Hem‭³⁰‭ gevonden worde,‭³¹‭ niet hebbende‭³²‭ mijn rechtvaardigheid, die uit de wet‭³³‭ is, maar die door het geloof‭³⁴‭ van Christus is, ‭namelijk‭ de rechtvaardigheid,‭³⁵‭ die uit God is‭³⁶‭ door het geloof;‭³⁷10 ‭Opdat ik‭³⁸‭ Hem‭³⁹‭ kenne, en‭⁴⁰‭ de kracht Zijner‭⁴¹‭ opstanding, en de gemeenschap Zijns‭⁴²‭ lijdens, Zijn dood‭⁴³‭ gelijkvormig wordende;11 ‭Of ik enigszins‭⁴⁴‭ moge komen tot de wederopstanding‭⁴⁵‭ der doden.12 ‭Niet dat ik het alrede gekregen‭⁴⁶‭ heb, of alrede volmaakt ben;‭⁴⁷‭ maar ik jaag er naar,‭⁴⁸‭ of ik het ook‭⁴⁹‭ grijpen mocht, waartoe‭⁵⁰‭ ik van Christus‭⁵¹‭ Jezus ook gegrepen ben.13 ‭Broeders, ik acht niet,‭⁵²‭ dat ik zelf het gegrepen heb.14 ‭Maar een ding ‭doe‭ ‭ik‭,‭⁵³‭ vergetende, hetgeen‭⁵⁴‭ achter is,‭⁵⁵‭ en strekkende mij‭⁵⁶‭ tot hetgeen voor‭⁵⁷‭ is, jaag ik‭⁵⁸‭ naar het wit,‭⁵⁹‭ tot den prijs‭⁶⁰‭ der roeping Gods,‭⁶¹‭ die van boven is‭⁶²‭ in Christus Jezus.‭⁶³15 ‭Zovelen dan als wij volmaakt zijn,‭⁶⁴‭ laat ons dit gevoelen;‭⁶⁵‭ en indien gij iets anderszins‭⁶⁶‭ gevoelt, ook dat zal u God‭⁶⁷‭ openbaren.16 ‭Doch, daar wij toe‭⁶⁸‭ gekomen zijn, laat ons ‭daarin‭ naar denzelfden regel‭⁶⁹‭ wandelen, laat ons hetzelfde gevoelen.17 ‭Weest mede‭⁷⁰‭ mijn navolgers,‭⁷¹‭ broeders, en merkt op degenen, die alzo wandelen,‭⁷²‭ gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt.18 ‭Want velen wandelen‭⁷³‭ ‭anders‭; van dewelken ik u dikmaals gezegd‭⁷⁴‭ heb, en nu ook‭⁷⁵‭ wenende zeg,‭⁷⁶‭ dat zij vijanden des‭⁷⁷‭ kruises van Christus zijn;19 ‭Welker einde‭⁷⁸‭ is het verderf, welker God is de buik,‭⁷⁹‭ en ‭welker‭ heerlijkheid‭⁸⁰‭ is in hun schande,‭⁸¹‭ dewelken aardse dingen‭⁸²‭ bedenken.‭⁸³20 ‭Maar onze wandel‭⁸⁴‭ is in de hemelen,‭⁸⁵‭ waaruit wij‭⁸⁶‭ ook den Zaligmaker verwachten,‭⁸⁷‭ ‭namelijk‭ den Heere Jezus Christus;21 ‭Die ons vernederd lichaam‭⁸⁸‭ veranderen zal,‭⁸⁹‭ opdat hetzelve gelijkvormig worde‭⁹⁰‭ aan Zijn heerlijk lichaam,‭⁹¹‭ naar de werking,‭⁹²‭ waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen. )
Yada
Filippenzen 3:9 / STV
9 ‭En in Hem‭³⁰‭ gevonden worde,‭³¹‭ niet hebbende‭³²‭ mijn rechtvaardigheid, die uit de wet‭³³‭ is, maar die door het geloof‭³⁴‭ van Christus is, ‭namelijk‭ de rechtvaardigheid,‭³⁵‭ die uit God is‭³⁶‭ door het geloof;‭³⁷

Beproefd geloof. Want de beproeving van uw geloof is veel kostelijker dan het goud…

Filippenzen 3:10-11 / STV
10 ‭Opdat ik‭³⁸‭ Hem‭³⁹‭ kenne, en‭⁴⁰‭ de kracht Zijner‭⁴¹‭ opstanding, en de gemeenschap Zijns‭⁴²‭ lijdens, Zijn dood‭⁴³‭ gelijkvormig wordende;11 ‭Of ik enigszins‭⁴⁴‭ moge komen tot de wederopstanding‭⁴⁵‭ der doden.

Zijn dood gelijkvormig wordende…wil zeggen dat je niet slordig leeft: Filippenzen 3:18 / STV
18 ‭Want velen wandelen‭⁷³‭ ‭anders‭; van dewelken ik u dikmaals gezegd‭⁷⁴‭ heb, en nu ook‭⁷⁵‭ wenende zeg,‭⁷⁶‭ dat zij vijanden des‭⁷⁷‭ kruises van Christus zijn;
Yada
Psalmen 45:7 / STV
7 ‭(45-8) Gij hebt gerechtigheid lief, en haat goddeloosheid; daarom‭²²‭ heeft U, o God! Uw God‭²³‭ gezalfd met vreugdeolie,‭²⁴‭ boven Uw medegenoten.‭²⁵
Jesaja40
@Yada

In Leviticus 24:2 wordt geboden dat de kinderen van Israël moeten zorgen voor zuivere en gestoten olie voor de verlichting van tabernakel. Hoeveel dagen daarvoor nodig zijn wordt daar niet verteld. Dat is op dat moment ook niet zo belangrijk. Er volgt een tweede aanwijzing die concreter wordt gemaakt. U mag dat zien als het tussen de regels doorlezen. Johannes 10:22 waarin wordt gesproken op het vernieuwingsfeest in de winter.

Waarom wordt er vernieuwingsfeest ingesteld en gevierd waarbij ook door onze Messias Yeshua aanwezig is? De “verlichte” Grieken manifesteerden zich bij alle volkeren die zij onder de voet liepen. Zo werd in de tempel in Jeruzalem misbruikt als een etalage van hun “voortreffelijke afgoden” die hun overal de overwinning brachten. Doel? Het bewust schofferen van de bevolking van het land. Om daarvoor ruimte maken sloegen ze het interieur van de tempel kort en klein en verontreinigde haar. Het eeuwigdurende licht naar de instelling van Leviticus 24:2 werd gedoofd.

Een Joodse man Maccabi kwam in opstand en wist met een groot aantal helpers de Grieken te verdrijven. Tijdens de schoonmaak van de tempel troffen zij tussen de scherven een kruikje met zuivere olie aan. Dat was genoeg om de lamp in de tempel maar een dag te laten branden. Dan volgt het wonder van Chanoeka het licht in de tempel met slechts een dag brandstof brand maar liefst 7 dagen lang. Op de 8e dag was er weer zuivere olie beschikbaar. Was er dan geen andere olie voorhanden die tijdelijk zorgde voor licht? Ja, maar die was niet geschikt en van inferieure kwaliteit. Ik duidde er al op dat onzuivere olie een vette walm geeft. Het persen van zuivere olie is om heel zachtjes druk uit te oefenen op de olijven. Dan komt uit de poriën van de olijf een flinterdun laagje olie naar buiten. Al die flinterdunne laagjes bij elkaar duurde een week om net voldoende olie te hebben voor de lamp in de tempel.

Ik begrijp dat velen zullen zeggen het was toch overmacht dan moet je het met maar wat minder doen. Ho, ho niet zo snel een alternatief zoeken! Velen van mijn volksgenoten weten maar al tegoed dat de twee zonen van Aaron ook “maar wat deden” en ongeoorloofd vuur in de tabernakel brachten. Zij moesten dat met de dood bekopen en vader Aaron mocht niet rouwen om zijn zoons. Alle Offergaven, wat het ook was, moest van de allerhoogste kwaliteit zijn. Vandaar ook mijn uitleg duidend op de zuiverste olie.

Wist u dat naam Get Semaniem גט שמנים letterlijk het ontdoen van olie betekent. Lucas 12:50 spreekt de Yeshua over Zichzelf: Ik word geperst. Dat proces vond plaats in גט שמנים
Yada
Bedankt,

Ja, dat van Gethsémané: olijvenpers/ontdoen van olie wist ik.

Dus het Licht der mensen liep tijdens Chanoeka in de Tempel. Verwoest…maar er is er nog Één…Door Zijn persing schenkt Hij licht voor 7 dagen…Eeuwigheid. Eeuwig leven/licht. Eigenlijk voor één dag maar omdat Hij de Eeuwige is, volmaakt zuivere eeuwige Olie ontvangen wij uit Zijn volheid genade voor genade.

Johannes 1:4-14 / STV
4 ‭In Hetzelve was‭⁸‭ het Leven, en‭⁹‭ het Leven was‭¹⁰‭ het Licht der mensen.‭¹¹5 ‭En het Licht‭¹²‭ schijnt‭¹³‭ in de duisternis,‭¹⁴‭ en de duisternis heeft‭¹⁵‭ hetzelve niet begrepen.6 ‭Er was een mens van God gezonden,‭¹⁶‭ wiens naam was Johannes.‭¹⁷7 ‭Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te‭¹⁸‭ getuigen, opdat zij allen door hem geloven‭¹⁹‭ zouden.8 ‭Hij was het Licht niet, maar ‭was‭ ‭gezonden‭, opdat hij van het Licht getuigen zou.9 ‭Dit‭ was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht‭²⁰‭ een iegelijk mens,‭²¹‭ komende in‭²²‭ de wereld.10 ‭Hij was in de wereld, en‭²³‭ de wereld is door Hem gemaakt; en‭²⁴‭ de wereld heeft Hem‭²⁵‭ niet gekend.11 ‭Hij is gekomen tot het Zijne, en‭²⁶‭ de Zijnen hebben‭²⁷‭ Hem niet aangenomen.‭²⁸12 ‭Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven‭²⁹‭ kinderen Gods‭³⁰‭ te worden, ‭namelijk‭ die in Zijn Naam geloven;13 ‭Welke niet uit den bloede, noch‭³¹‭ uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren‭³²‭ zijn.14 ‭En het Woord is vlees‭³³‭ geworden, en‭³⁴‭ heeft onder ons gewoond (en‭³⁵‭ wij hebben Zijn heerlijkheid‭³⁶‭ aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen‭³⁷‭ van den Vader), vol van genade‭³⁸‭ en waarheid.

In die zin spreekt Hij dus ook tot Zijn broeders naar het vlees. Ik ben tot de Tempel gekomen. Het Licht der wereld. Ik ben tot het Mijne gekomen maar de Mijnen hebben Mij niet aangenomen…50/50. Inderdaad de volmaaktheid van de wet.

Dus Leviticus 24, Psalm 36:10, Psalm 45, Johannes 1, Johannes 10 en Matheus 25 (en ook Filippenzen 3) horen helemaal bij elkaar.
Jesaja40
@Yada

Dank voor uw reactie!

Wij leven nu in de zesde Bijbelse dag. De zevende Bijbelse dag volgt daarop waarop de Messias op de troon van David een volle Bijbelse dag zal regeren. Alle volkeren op aarde zullen van jaar tot jaar optrekken om Hem (op het Loofhuttenfeest) hulde te bewijzen. Op de volkeren die in dat jaar het niet nodig achten, (dat mag en is hun vrije keus), zal in het daaropvolgende jaar geen regen ontvangen. Er is dus wel een strak regeren, maar de keuze blijft volledig de verantwoordelijkheid van de staatshoofden.

Staatshoofden kennen dus de weg en de vastgestelde tijden. En juist omdat het een hele eer moet zijn voor ieder volk en iedere taal om de Messias te eren heeft zijdelings te maken bij de zelfde houding als de 10 meisjes. Hoe bereiden zij zich voor?

Dank voor uw doorzicht om veel meer teksten met dezelfde strekking te ontdekken en te delen. Het past volledig bij de interactie die ik summier aangaf. Wat zouden de gespreksonderwerpen zijn tussen de vijf meisjes die de bruiloftszaal betreden tussen de rest van de wederzijdse families die door een huwelijk aan elkaar verbonden zijn. Herkenning is er als eerste. Daarna volgen de gesprekken als vanzelf.

Na de zevende Bijbelse dag volgt de achtste Bijbelse dag waarin alles volmaakt zal zijn.
Yada
@Jesaja40
Bedankt voor de reactie, maar dit niveau gaat een beetje boven m’n bolhoed.

Hint u nu naar het 1000-jarig vrederijk? Wie zijn de staatshoofden volgens u? (Dat doet me wel aan Psalm 68 denken.) Waar kan ik die vrije keus vinden in de Bijbel?

Kunt u de verschillende onderdelen misschien meer onderbouwen vanuit de Bijbel?
Jesaja40
@Yada

Zeker, het 1000-jarig vrederijk zal er komen/zijn. Daar is gelukkig niets mis mee. In Lucas 1-26:32 wordt indirect gewezen naar dit vrederijk. Deze aankondiging komt rechtstreeks van de Eeuwige. In een heel duidelijke boodschap richt de aartsengel Gabriel naar Mirjam. Uw zoon die uit jouw geboren zal worden, zal op de troon van zijn vader David zitten.

Een aangekondigd vrederijk is voor Mirjam geen nieuwtje, eerder een bevestiging dat het zou gebeuren.

Mirjam en al mijn volksgenoten in die dagen kenden Psalm 68. Vers 30 heel direct:

מֵהֵיכָלֶךָ, עַל-יְרוּשָׁלִָם-- לְךָ יוֹבִילוּ שָׁי

Vrij vertaald: vanuit uw (buitenlandse) residenties zullen uw vorsten (staatshoofden) naar Jeruzalem optrekken om hulde te brengen.

Een deel was al in vervulling gegaan toen vanuit het buitenland delegaties kwamen om de wijsheid van koning Salomo te horen. Dat stopte direct na de dood van Salomo. Dat waren de staatshoofden van toen.

Als vandaag het vrederijk zou aanbreken kennen wij grotendeels de namen van de staatshoofden en regeringsleiders. Dat kan van dag tot dag zomaar overgaan in andere handen.

Vele eeuwen later spreekt ook de Profeet Zacharja daarover.
En het zal geschieden, dat al de overgeblevenen van alle heidenen, die naar Jeruzalem zullen gekomen zijn, die zullen van jaar tot jaar optrekken om aan te bidden den Koning, den HEERE der heirscharen, en om te vieren het feest der loofhutten. Zach. 14:16

De vrije keuze van de mensheid vindt u direct terug in het paradijs. Zeer veel bomen met allerlei vruchten stonden daar in die hof. Slechts een van die bomen wees de Eeuwige hen persoonlijk aan. Van deze boom mag je niets eten.

Als de Eeuwige die boom nu eens niet had aangewezen en zij ongemerkt, dus zonder enige voorkennis, van deze boom hadden gegeten zou er geen vrije keuze zijn.

Die voorkennis, welke komt van de Eeuwige zelf, is het ultieme bewijs dat er een vrije keuze is.

Het respecteren van iedere vorm en/of houding naar de Eeuwige en naar de naaste is een bewuste vrije keuze.
Samanthi
@ Jesaja40

De troon van David... nu nog leeg... maar straks zal Hij regeren.
1000 jaar
Er zijn voor mij nog veel dingen onduidelijk, ik probeer Jesaja Ezechiël Daniel Openbaring ed te vergelijken en zie dat er nog beloften liggen, voor Israël en voor de gelovigen uit de heidenen.

Romeinen 11

15 Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?

Als Jezus op de troon zit wat zal dat wel niet zijn.
Kom Heere Jezus...
Yada
@Jesaja40,

Ja, soms klinkt het zo heerlijk dat 1000 jarige vrederijk en hoor ik ook dingen die zo kloppend lijken. Aan de andere kant ben ik opgegroeid met alleen de geestelijke betekenis. En lijkt de Heere Jezus over Zijn wederkomst te spreken alsof het heel snel zal gaan als een bliksem. En dat Hij na een periode van grote verdrukking komt om Zijn uitverkorenen te verzamelen. Mattheus 24. Daarom vroeg ik naar plaatsen in het Woord om daar meer van te leren.

Ja, de Eeuwige schiep ons met een vrije wil. En die wil was toen helemaal eenswillend met die van Onze Maker. We kende alleen maar goed. Maar we zijn niet meer zoals we gemaakt zijn. Daarvoor waarschuwde onze Maker ons: Als je toch ongehoorzaam/ongelovig bent dan zul je (diezelfde dag) den dood sterven. De duivel zegt: dan zul je als God wezen, kennende het goed en het kwaad. Daar hebben we onze wil aan gegeven.

Eten van de boom des levens of eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Je bent wat je eet. Je eet je levend of de vrucht eet jou. Eva heeft gegeten. Adam heeft gegeten. Ze zijn gestorven. Meteen. De diabolos (in-de-war-gooier/uit-elkaar-trekker) geloven maakt scheiding. Tussen God en Zijn schepsel. Tussen man en vrouw. Tussen ouders en kinderen. De dood maakt scheiding. Tussen lichaam en ziel.

Direct nadat Adam en Eva ongehoorzaam zijn geweest is er iets compleet veranderd is. Wij niet meer zijn zoals we gemaakt zijn. Er is iets verloren gegaan. Wij zijn verloren gegaan... Dat hoor je ook in de roep van rouw als onze Maker na de val tot Zijn schepsel komt: Mijn mens! Waar ben je?! (Ik herken je niet meer zoals Ik je gemaakt heb.)

Er is iets verloren gegaan. Dat komt niet meer terug. Daar zijn wij van gescheiden. De mens, zoals hij geschapen is, is niet meer. In Efeze 2:1 wordt dat genoemd: Dood in de zonde en de misdaden. Er komt geen (nieuw) leven/geen frisheid/ geen goed meer uit ons voort want onze wil is veranderd. Er is geen verwachting meer. Alles wat verder uit Adam en Eva geboren wordt is dood. Niet alleen in hun daden maar ook in hun kinderen. Adam gewon Seth naar zijn evenbeeld niet meer naar het Beeld van God. (Genesis 5:3)

Daarom heeft onze Maker gezegd: IK ZAL (dat is Zijn Naam…)

En Hij dreef hen uit het paradijs.
En Hij laat cherubs de weg naar de Boom van het Leven bewaken. Geen mogelijkheid meer voor Adam en Eva om zelf bij de Bron van het leven te komen. En weer goed vruchten voort te brengen. Deze weg is dus afgesloten...

Niet meer onze weg. Maar Hij maakt Zelf een Weg terug. Hij schept een nieuw Mens. Een tweede Adam. En Hij zegt: Johannes 6:53 / STV
53 ‭Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij‭⁶⁷‭ het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.

Daarom moet je opnieuw geboren worden. Van Boven geboren wordt. Door water en Geest. Jij moet met de Gezalfde sterven en met Hem weer opstaan in een nieuw leven.

Jij sterft in Hem als Hij jouw lichaam der zonden neemt en die in Zichzelf aan het vloekhout laat sterven. Je staat in Hem op uit het graf als Hij een nieuw lichaam ontvangt/aanneemt. Dan leef jij niet meer. Maar Christus leeft en hebt het leven in Hem. De volkomen Gave van de Vader. Zo kunnen wij het niet meer verpesten. Je leven is in Christus verborgen in God.

Door te eten van deze Boom de Levens is er weer vrucht voor Hem. Jou wil verenigd met de wil van je Maker.
Jesaja40
@Samanti

Romeinen 11 een wonderlijk hoofdstuk. En tegelijkertijd een poort die wijd open wordt richting de volkeren.

Letterlijk gaat Jesaja 6:9 in vervulling. Jesaja wordt door de Eeuwige gezonden met een opdracht. Ga naar je volksgenoten Mijn woorden verkondigen. Maar weet dat zij het wel horen maar niet zullen begrijpen. Ze zullen het zien, maar niet doorgronden. Wat is de diepere laag in deze tekst? Wat is toch dat geheim daarin? Velen van mijn volksgenoten zijn tijdelijk verblind om het grote heilsfeit toch door te laten gaan. Zij zijn een instrument in de handen van de Eeuwige die alles bepaald. Ook verblinde mensen worden ingeschakeld in de geschiedenis. Als dat niet zou gebeuren zouden onze geestelijke leidslieden het niet hebben toegestaan om de Messias te laten lijden aan een kruis.

Paulus was een hooggeleerde farizeeër die ook onder de bedekking was opgegroeid en onderwezen. Totdat: Yeshua zichzelf aan hem voorstelt: Ik Ben Yeshua, die jij vervolgt. Zijn letterlijke verblinding is een afspiegeling van zijn geestelijke verblinding. Dat wordt hem heel fijntjes ingewreven. Hij heeft daarvan geleerd en doorziet de profetische woorden. Nu pas begrijpt hij wat er over hem en zoveel andere volksgenoten wordt gesproken.

Met zeer veel feitelijke kennis en het juiste inzicht op de schriften treedt hij met veel overtuigingskracht én argumenten mijn volksgenoten tegemoet. Voor velen onder hen wordt het stil en aanvaarden deze boodschap niet. Is Paulus teleurgesteld? Opnieuw gaat een profetie in vervulling Jesaja 62 is tot heden een doorgaand proces. Het niet zullen zwijgen om het goede nieuws vanuit Jeruzalem te doen uitgaan.

Daar was de oorsprong van de verzoening bekrachtigd door de hand van hen die horende het niet begrepen. En die aanschouwelijk onderwijs hadden ontvangen het niet snapten.

Hoe wonderlijk is de Raad van de Eeuwige.
Samanthi
@Jesaja40
Amen.