Test van God

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

09-08-2003, 00:00

Vraag

Ik ben 29 en ga sinds kort wel eens naar de kerk. Dat wil zeggen, de laatst negen jaar niet. Ik heb veel meegemaakt, samengewoond, twee relaties gehad en heb nu een te gekke vrouw ontmoet. Ik bad nooit veel, maar wel eens of God wilde zorgen dat mijn leven weer op een goed spoor mocht komen. Toen opeens kwam mijn huidige vriendin opdagen. Zij is kerkelijk en erg oprecht met alles bezig. Behalve dat ik al een eerdere relatie heb gehad, is nu bij mij twijfel. Niet of ik wel van haar hou, dat is zo, maar eerder of ik haar kan behouden, omdat ik wel eens denk dat ze niet toe is aan een relatie of dat nog niet wil. Maar door haar ben ik nu weer onder het woord en ben ik meer geïnteresseerd in het geloof als ooit. Ik zag haar direct als een goede stap in mijn leven. Mag ik daarom wel twijfelen? Moet ik als ik dat nodig denk te vinden stoppen met onze relatie of is dat een soort van 'tegenwerken'? Is het een test van God? Ik heb om antwoorden gebeden, maar die krijg ik steeds niet...


Antwoord

Omdat ik jou niet ken, is het best moeilijk om een antwoord op jouw vragen te geven. Je bent door een vriendin, van wie je houdt, weer naar de kerk gegaan. En dat na een leven, dat -ik denk dat je dat best aanvoelt- tegen God en Zijn wil inging. Laat ik voorop stellen dat het verheugend is, dat jij middels het meisje, dat je hebt gevonden, weer onder de verkondiging van Gods Woord komt. Ik ben er van overtuigd dat de Heere mensen op iemands levenweg stuurt, die een middel zijn om terug te keren tot God en Zijn dienst. Als zodanig mag je ook het contact zien, dat jij met dat meisje hebt gekregen.

Die vriendin, met wie jij nu omgaat, is serieus wat betreft haar betrokkenheid bij de kerk en ze is, schrijf je, oprecht met alles bezig. Dat moet inderdaad jou wel iets te zeggen hebben. En wel twee dingen, naar ik meen. Allereerst is het voor jou heel belangrijk om je te bezinnen op je relatie met God Zelf. En daarmee bedoel ik of het jou werkelijk ernst is om de Heere te leren kennen als een God van genade. Je hebt nogal wat meegemaakt, schrijf je zelf. Je hebt in elk geval een leven geleid waar God Zijn goedkeuring niet over kan geven, maar waarvan geldt dat Hij het verkeerde, het zondige er in ken en wil vergeven, als je dat als zonde ziet en in berouw als schuld erkent. Lees Psalm 32 maar eens, waar over dat belijden en vergeven wordt gesproken.

Wil je namelijk een zuivere en oprechte relatie opbouwen met je nieuwe vriendin, dan is het heel belangrijk dat de verhouding tussen God en jou ook zuiver en oprecht wordt. Daarom zou ik je willen vragen om te bidden om de Heilige Geest in je leven en daarbij de Bijbel te lezen, zodat je ontdekt wie God werkelijk is en dat Hij om Christus wil zondaren Zijn barmhartigheid wil bewijzen. Wellicht kan je vriendin je daarbij helpen.

Op basis van wat ik gezegd heb is het ook belangrijk bezig te zijn met jouw verhouding tegenover je vriendin. Je zegt dat je van haar houdt. Tegelijk ben je bang of je haar kan behouden, omdat je denkt dat ze niet aan een relatie met jou toe is of die nog niet wil. Dat denk je. Maar waarom vraag je dat niet eerlijk aan haar? Als zij zegt -en zij zal het toch niet verzwijgen, gezien haar oprechtheid- dat zij ook van jou houdt, dan is er in elk geval een begin voor samen op weg gaan. Het is nodig om een openhartig en eerlijk gesprek hierover met elkaar te hebben. En als ze aarzelt, ook al zou ze van jou houden, dan is dat goed te begrijpen na de relaties die je al hebt gehad en die weer zijn verbroken. Ik denk dat ze er recht op heeft -zeker gezien haar geestelijke instelling- eerlijk te weten waarom jij die andere relaties hebt verbroken en of je in staat en betrouwbaar bent met haar wel een altijd durende relatie aan te gaan. Daarbij zal, naar ik meen, voor haar jouw houding tegenover God en Zijn Woord, en het verlangen om Hem te zoeken en te leren kennen en van harte te dienen, een belangrijke rol spelen. Als ze die basis zou missen, dan kan ik me voorstellen dat ze er liever niet aan begint.

Samengevat: zie in deze ontmoeting Gods hand, Die op jouw hart klopt, opdat Hij daar met Zijn Geest een echte plaats in krijgt. Zo bezien kun je dit best een test van God noemen. En bidt om een nieuw hart en een nieuwe leven, waarin Gods liefde gaat werken en waarin Hij de verbindende schakel gaat vormen tussen jou en jouw vriendin. Maar zij moet er wel van harte mee in stemmen om met jou in zee te gaan.

Een hartelijke groet en Gods zegen en genade toegebeden.

Ds. G. van de Groep
 

Tags in dit artikel:

Gods leiding
Dit artikel is beantwoord door

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
    07-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief
97 artikelen
Ds. G. van de Groep

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Een Ichthusvis (symbool) zie je zo af en toe op auto's. Voorzover ik weet komt dit voornamelijk voor bij christenen die niet uit onze reformatorische gezinte komen. Is hier een reden voor (te hard rij...
5 reacties
09-08-2014
Mag je als vrouw ook het initiatief nemen tot gemeenschap, of mag alleen de man dit? Ik zou mijn man weleens willen verassen, maar ik durf dat niet goed. Ik moet daarvoor een enorme drempel overwinnen...
Geen reacties
09-08-2006
Ik heb onlangs een boek gelezen, “Verlangen naar vreugde” van John Piper, en daarin stond ongeveer het volgende: God laat alles tot zijn eer gebeuren. Ook de zonde gebruikt God voor zijn eigen eer. Pi...
Geen reacties
09-08-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering