Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Mijn Naam

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

“Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.” Maar de Heere is toch overal? Zijn ogen doorlopen de ganse aarde. Het is toch niet zo dat je alleen Zijn zegen kunt verwachten in nabijheid van bekeerde mensen of tijdens een kerkdienst? Is voor mij niet van toepassing, maar hoe zit dat dan met thuislezers?

Antwoord

Die uitspraak “Waar twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn, ben Ik in het midden” wordt vaak op de klank af gebruikt. Als een predikant in een dienst voorgaat waar niet zoveel mensen aanwezig zijn, gebruikt hij deze woorden van Jezus nog weleens. Dat is natuurlijk mooi en het geeft aan dat de Heere in die dienst aanwezig is, maar Jezus bedoelt wel wat anders als Hij dit zegt. Het staat in Mattheüs 18 in het kader van onenigheid binnen de gemeente. Dat moet uitgepraat worden. Hetzij samen, hetzij met een derde erbij. En waar dan het verlangen er is om tot eenstemmigheid te komen, mag je weten dat Jezus daar bij is. In dat kader staat dus die uitspraak van Jezus.

Dat betekent dus dat Jezus niet alleen maar daar is waar minimaal 2 of 3 mensen bij elkaar zijn. Nee, Hij is er ook als je in je eentje ergens de Bijbel opent en/of bidt. Trouwens niet alleen als je dat doet, maar ook in het algemeen. Hij is bij ons in alle omstandigheden van ons leven en waar we ons ook bevinden. Dus een thuislezer mag weten van Gods nabijheid en al zijn er geen bekeerde mensen om je heen, is God er wel. Hij is immers overal en hoe alleen je ook bent.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam