Vijf wijze en vijf dwaze maagden

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb de gelijkenis over de tien (vijf wijze en vijf dwaze) maagden nooit begrepen. Kenden zij allemaal de Heere Jezus? Sommigen zeggen dat de olie in de gelijkenis de Heilige Geest inhoudt, maar dat kan toch niet? Want de vijf dwaze maagden hebben wel olie gehad ("geef ons olie, want onze lampen gaan uit"). De lampen brandden dus wel op olie, maar maar ze hadden niet genoeg. Dat zou betekenen dat als je niet 'genoeg' van de Heilige Geest hebt, je verloren gaat? Is de olie dan het geloof? Lastig om hier de vraag te stellen, want Jezus Zelf gaf ook niet de uitleg bij deze gelijkenis. Dan moeten wij het misschien ook niet invullen, maar gehoor geven aan de roep: Waakt dan!

Antwoord

Deze gelijkenis vertelt de Heere Jezus met het oog op Zijn wederkomst, Mattheus 25: 1-13. De maagden zijn om zo te zeggen allen lid van de kerk. Alleen de dwazen missen ten diepste het nieuwe leven in de weg van wedergeboorte, geloof en bekering.  Zij namen niet genoeg olie met zich mee, staat er in vers 3. Zij hebben de gedaante van de godzaligheid maar de kracht ervan om te kunnen volharden tot het einde toe, missen zij. Het zijn dus schijngelovigen.

De wijze maagden hadden wel genoeg olie bij zich. De olie heeft dus te maken met alles wat tot het nieuwe leven dat uit God is. Zij zijn door Gods genade bereid om de Bruidegom te ontmoeten. Alleen vallen zij allemaal in slaap. Daarmee wil Jezus aangeven dat de bruid die behoort te waken en ten alle tijden de komst van de bruidegom te verwachten, helaas in slaap is gevallen.  De kern van deze gelijkenis vinden wij daarom in de opwekking van Jezus in vers 13: “Zo waakt dan; want gij weet de dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.”

Het is duidelijk dat wie dwaas is niet in de hemel komt maar eeuwig verloren gaat.  Mensen die voor een gesloten hemelpoort zullen staan en die erop gerekend hadden dat zij binnen gelaten zullen worden op grond van het feit  dat zij wonderen hebben gedaan en in Jezus tegenwoordigheid gegeten en gedronken hebben. Maar Jezus zal zeggen: “Ik ken u niet." En daarom is het belangrijk dat we genoeg olie bij ons hebben, dat we dus door het geloof in de Heere Jezus Christus zijn. Wie uit Hem leeft heeft genoeg om te kunnen volharden tot het einde toe.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

gelijkenis