Datingpartner stelt eisen omtrent geloof

C. M. Chr. Rots - de Weger / 22 reacties

Vraag

Via een christelijke datingsite heb ik een fijne vrouw ontmoet, die vol van het evangelie is, als ik het goed zeg. Ik wil graag een relatie aangaan met haar, maar zij wil eerst dat ik op dezelfde manier in het geloof sta als zij. Ik moet gereinigd zijn van m’n zonden die ik in mijn leven begaan heb, en dat zijn er vele, en ik moet mijn leven in Gods handen gelegd hebben en me volledig aan Hem gegeven hebben. Daarnaast moet ik een teken van Hem krijgen dat deze relatie Zijn wil is. Dan wil ze pas een relatie met me aangaan.

Ik ben al 61 en een teken van God krijgen kan dagen maar ook jaren gaan duren. Hoe kan ik haar zover krijgen dat dit ook mogelijk is tijdens onze relatie en we samen in het geloof kunnen groeien en samen kunnen wandelen op de door Hem gebaande wegen en leven tot eer van Zijn naam?

Wilt u mij adviseren wat ik moet doen en hoe, om maar geen jaren te hoeven wachten voordat ik deze relatie kan aangaan wat ik zo graag nu al zou willen?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een helder en duidelijke vraag, maar een àntwoord heb ik niet zomaar! U wilt graag een relatie, maar er zitten nogal wat voorwaarden aan vast die uw vriendin meent te mogen stellen. Wat ik u zou willen adviseren is: práten, praten en nog eens praten. Niet zozeer over liefde die mogelijk groeiende is of kan worden, maar over gelóóf! Wat is voor haar zo belangrijk en waarom? Hoe komt zij erbij dat zij u genoemde voorwaarden kan opleggen? En stel, dat u er aan voldaan hebt: is er dan liefde van haar kant mogelijk? Of komen er andere ‘eisen’ (ik denk aan meegaan naar de kerk cq. bijeenkomst, deelname aan bijvoorbeeld Avondmaal of zelfs dat u gedoopt wordt -als dat niet ooit heeft plaatsgevonden- etc.)?

Wat ik wil zeggen: het geloof is niet iets om een relatie mee te manipuleren! Over záken kun je compromissen sluiten door links en rechts ‘water bij de wijn te doen’. Maar juist geloof en liefde zijn niet onderhandelbaar omdat zij vanuit het hárt komen!

Uw leeftijd is voor u belangrijk, dat begrijp ik. Toch wil ik u waarschuwen om geen vergissing te begaan voor wat betreft liefde! Om de een of andere reden hebt u via een chrístelijke datingsite een lieve vrouw ontmoet. Dat is natuurlijk heel mooi en fijn, maar geloof en liefde zijn levensterreinen waar niet zomaar mee te leven is. Die vragen om gebed, gesprek (ora et labora: bid en werk) en daardóór elkaar heel goed te leren kennen! Wat tijd kost, zeker. Praat u dus eerst met háár en zeker ook met uzelf (hoe groot is uw liefde voor haar? Wat hebt u er allemaal voor over, om het zo maar te zeggen?). Daarna mogelijk met een dominee of voorganger, die u (beiden) kent en in wie u vertrouwen hebt.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

dating
22 reacties
WillemB
Draai het eens om.
Zou je een relatie willen aangaan met iemand die leeg gebleven is van het Evangelie, de blijde boodschap?
Zou je een relatie willen aangaan met iemand van wie de vele zonden niet gereinigd zijn?
Met iemand die haar leven niet in de handen van God wil leggen?
Iemand die niet in overgave aan Hem wil leven?
Iemand die het niet als Gods leiding ziet dat je een relatie aangaat?

Vriend, deze vrouw wil alleen een relatie in een drievoudig snoer met God in het middelpunt. (H)eerlijk toch?
Als jij dat niet wilt, moet je deze relatie niet aangaan!
Maar vooral, bekeer je!
Omega
Goed lezen WillemB. Deze vrouw eist ook een teken van God. Dat vroegen de Farizeeën ook van Jezus. Ik vermoed dat ze deze onmogelijke eis stelt omdat ze de relatie helemaal niet ziet zitten. Mw. Rots heeft helemaal gelijk. Deze vrouw manipuleert.
WillemB
@Omega, gelukkig heb ik verstandigere bijdragen van je gelezen.
Ik had het wel goed gelezen, maar lees (en vertrouw!) vooral ook Gods Woord!
Je hoeft geen hoogverheven farizeeër te zijn om een teken te mogen vragen.
Geloven we dan écht Gods levende Woord niet meer?
Achaz wilde ook geen teken, en zie Gods ongenoegen, Jes. 7:10-14.
David vraagt in Ps. 86: doe mij een teken ten goede.
Gideon vraagt notabene twee tekenen.
En last but not least, Gen. 24:14-15, waarin precies de juiste vrouw voor Izak door een gevraagd teken (!) van God bevestigd wordt.

Het huwelijksformulier zegt: dat Hij heden ten dage aan een ieder zijn vrouw gelijk als met Zijn hand toebrengt.
Als je dus in Gods weg wenst te gaan, zul je het toch van Hém moeten weten, wie Hij door Zijn hand als juiste persoon aanwijst…?

Waarom durven we elkaar wel te “helpen” met allerlei goedbedoelde psychologische en praktische hulpmiddeltjes om een juiste man/ vrouw te vinden, maar durven we het niet met onze levende God te wagen?
Noem je dat onmogelijk…?

Ik kan het niet anders zien, dan dat deze vrouw Paulus’ wijze les in acht neemt, om geen juk aan te willen trekken met een ongelovige, 2 Kor. 6:14.
Davinci83
Hm..komt me ook wat dwingend over eerlijk gezegd. Hopelijk is het alleen op dit punt.
Sambalbij
Volgens mij moet je je sociale antenne nog eens uit laten peilen, Willem ;)
Dit zijn bijzondere 'eisen' en inderdaad...what's next!? Rots voelt dat gelukkig haarfijn aan.
Iboi
Wat ik lees in uw beschrijving is niet anders dan dat uw datingpartner bloedserieus is met haar/het geloof in God. Zoals Ik het zou begrijpen is dat ze graag wil dat u met God wandelt, en 100% serieus neemt wat er in de Bijbel staat en dat in de alledaagse praktijk brengt. Als u dat benauwd of niet wilt, niet aan beginnen of geef u er aan over en laat u zélf/samen leiden door God, (níet alleen door wat die mevrouw zegt). De hoofdvraag is denk ik of u 100% voor haar wilt en kunt gaan, of dat u toch niet zo goed bij elkaar past door een te groot verschil in geloofsbeleving.
Zv70
De vraag is wel of die vrouw het idd manipulerend eist zoals het nu een beetje lijkt, of dat ze gewoon de Bijbel volgt en geen juk op wil/kan nemen met een ongelovige. Het is voor haar mogelijk net zo moeilijk.
tiswat
Bij een verhuizing van een van mijn dochters vond ik een briefje die zij geschreven had. Die was gevallen en achter gebleven.
Daar stond op: als een jongen mij niet dichter bij de Heere Jezus brengt hoeft het van mij niet. Dat is toch geweldig om te lezen dat je kind zo dicht bij de Heere wil leven.
Omega
@WillemB De personen in de Bijbel die jij aanhaalt hadden geen Bijbel zoals wij die nu kennen. En inderdaad, vóór de canon van de Bijbel moesten de mensen het soms hebben van bovennatuurlijke tekenen. We hebben nu Gods Woord die ons leidt in alle waarheid.

Daar komt in dit geval bij dat deze 'manipulatieve tante' niet zelf een teken wil (dat zou dan nog enigszins logisch zijn), maar de andere partij moet een teken krijgen. Nu ben ik vandaag 'toevallig' gestruikeld (en nee, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen) terwijl ik dacht aan dit antwoord. Ik zie dat dan maar als een teken dat deze man beter ver uit de buurt van zijn 'date' kan blijven. ;-)

Volgens mij zijn er nog genoeg nuchtere alleenstaande christenvrouwen, zelfs op een datingsite... En ik kan het niet beter zeggen dan de wijze Salomo: "Een mooie vrouw zonder inzicht is een gouden ring in een varkenssnuit."
WillemB
@Omega, je hebt het inmiddels al over “bovennatuurlijke tekenen”.
Er zijn toch ook gewone tekenen. Heb jij nooit ergens een bevestiging van God in je hart over gehad? Over een teken gesproken…!
En als je het woordje ”teken” van deze mevrouw leest als: Bevestiging van God.
Zou je er dan wel mee kunnen leven?

Gods Woord leidt ons inderdaad in alle waarheid. Maar het lijkt dat je dit alleen aanvaardt als theorieboek. Gods Woord is toch ons praktijkboek van elke dag!?
Het laatste vers van Markus sluit heel concreet af met: …maar zij gingen overal heen om te prediken, en de Heere werkte mee en BEVESTIGDE het WOORD door de TEKENEN die erop volgden. Amen.
Maar als ik het goed zie, Omega, beweer je: Vroeger hadden ze tekenen, dat was iets van toen. Wij hebben nu het Woord…
Is dit écht wat je bedoelt?

“Genoeg nuchtere alleenstaande christenvrouwen” schrijf je.
Omega, waar is je christen vol-zijn van God gebleven?
Daarom ben ik niet blij met jouw advies, wel met de adviezen van (de dochter van)Tiswat, Iboi en Zv70.
Waar laat jij je liever door leiden? Liever door eigen “nuchtere” verstand met eigen inzichten en beslissingen, of het zoeken van Gods leiding?
Arrow
Het begint al met iets onmogelijks (vanuit de mens).. al je zonden moeten vergeven zijn.. Voor iemand die zo serieus bezig is met het geloof die zou moeten weten dat dit een onmogelijke eis is.. en anders zou je toch van elkaar moeten weten dat je zonden om Jezus wil vergeven zijn omdat je daarvan hebt mogen getuigen.. (want dan is er toch Iets gebeurd in je leven) (of je bent zo ver nog niet gegaan in de gesprekken)

We moeten allemaal gereinigd worden van onze zonden, en hoeveel ook, dat kan, maar niet door onszelf, niet door ons geloof en aannemen van Jezus of het geloven in de Bijbel, maar alleen uit louter genade bij God vandaan. Als je je onmogelijkheid inleeft en daarmee voor God in de nood komt en dan genade ontvangen mag, en zien mag op die Borg en Middelaar, dan mag de ziel wel eens wat smaken van die Vreugde en Vrede die alle verstand te boven gaat.
Dan denk ik niet dat je het zo van een ander eist dat ook te hebben, dat is raar en onmogelijk.

Ipv een teken kan je beter vragen om een geschikte levenspartner die wil leven naar de Bijbel en Gods wil en wet.
Jedidjas
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om anderen te oordelen . Soms kan een teken nodig zijn, soms niet. Zelfs de herders krijgen een teken: (luc 2: 12)

Ik ken 2 oprechte christenen waarvan 1 twijfelde of het Gods wil was dat hij met haar moest trouwen. Hij heeft 2x een teken van God gekregen waar hij om vroeg.

Ook bv ds Ron vd Spoel bad voor het eerst van zijn leven om een gideonsteken of hij wel/niet naar zuid Nederland moest vertrekken. (Even googlen) en kreeg deze van God.
WillemB
@Arrow,
Wat heeft Paulus dan bedoeld om geen juk aan te trekken met een ongelovige…?
Doe het toch maar, er is een uitzondering, namelijk als je hoopt dat die ander, die ongelovige (die uiterlijk en kerkelijk misschien een beetje meeleeft, maar geen geloof heeft) misschien ooit het levende geloof ook nog eens zou mogen ontvangen?

Laat dat concrete toch gewoon staan en zoek geen uitvlucht.

In het slot spreek je jezelf tegen: Vragen om iemand die “wil leven naar de Bijbel en de wil en wet van God” is dan ook een rare en onmogelijk eis. Want zo iemands wil is dus door God veranderd, is bekeerd, heeft zich aan God overgegeven, is een gelovige waarvan de zonden afgewassen zijn door het bloed van Christus en dagelijks met wandelt…!
Zv70
@Arrow:
Je zegt: "Niet door ons geloof en aannemen van Jezus, maar alleen uit louter genade bij God vandaan." Je suggereert een tegenstelling die niet bijbels is en al voor veel verwarring heeft gezorgd.
Het ís louter genade (bij God vandaan) dat we door het geloof ín en het aannemen ván de Jezus (Zaligmaker) zalig zijn. Hoeft en kan niets van ons bij, ook niet ons 'aan het einde komen met onszelf'.
Omega
@WillemB Wat ik bedoel te zeggen is, dat vragen om een teken een vorm van ongeloof is. God geeft ons Zijn Woord als leidraad voor dit leven en Zijn kinderen bezitten zelfs de inwoning van de Heilige Geest. Maar het ongeloof vraagt desondanks om een teken... Dat is wat anders dan vragen om Gods leiding!

De eis van deze dame riekt ernstig naar manipulatie met een vroom sausje. Heel simpel: waarom moet juist die ander een teken krijgen en niet zijzelf? Het probleem ligt nota bene bij haar.
Davinci83
Kan ze zelf niet bidden om een teken? Zij lijkt tenslotte al verder in het contact met Boven...
WillemB
@Omega, je geeft op 4 vragen gewoon geen antwoord.

En wie zegt dat deze vrouw dit zichzelf ook niet vraagt?

En hoe kom je erbij dat het vragen om een teken ongeloof is?
Dus David, Gideon, knecht van Abraham/ Izak… allemaal ongelovigen, die heel onbehoorlijk om een teken vroegen?
Omega
@WillemB Ik heb de antwoorden op jouw vragen (waren het er vier?) geprobeerd samen te vatten in één reactie. Maar als ik een vraag niet beantwoord heb wil ik dat alsnog best doen hoor. Wat wil je weten?

Of deze vrouw een teken voor zichzelf heeft gevraagd weten we niet. Uit de vraag blijkt dat in ieder geval nergens. Waarom zou de vraagsteller zoiets (bewust) laten liggen? Dus met die suggestie kunnen we nu niets. We moeten het doen met de informatie die beschikbaar is.

En nogmaals, de Bijbeltijd zonder geschreven canon was toch een geheel andere dan het hier en nu. Als we geloven dat Gods Woord ons leidt in alle waarheid (Joh. 17:17) waarom zouden we ons dan laten (ver)leiden door allerlei tekenen? De farizeeën vroegen Jezus ook om een teken en hij noemt hen vervolgens een boos en overspelig geslacht.
Gtn
Vraagsteller wil niet wachten, vraagsteller wil het nú, en vraagt hoe hij dat voor elkaar kan krijgen zónder aan de vragen van zijn toekomstige partner te hoeven voldoen. Wie is er nu aan het manipuleren?

Het is toch geweldig dat de toekomstige partner zo dicht bij God wil leven. Omdat we het niet zo erg gewend zijn, doen we het af als extreem. Daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Mijn advies aan de vraagsteller zou zijn: begin met gebed, praat heel veel met haar over haar geloof en oefen nog even in geduld. God laat echt niet altijd jaren op Zich wachten. Hij spreekt ook vrij direct, door Zijn Woord, een preek of een lied, door invallende gedachten. Gods Geest werkt mét onze geest. Maak er geen tegenstelling van en ga dus niet lijdelijk zitten afwachten. Bid én werk (aan je relatie)!
Ali636
Een teken ? Wij hebben grondig gebeden voordat we verkering kregen.
Maar toen mijn toekomstige vrouw nog een week wilde bidden heb ik met mijn vuist op tafel geslagen: nu is het afgelopen! Er wordt niet meer gebeden. We gaan met elkaar. Basta.
En zij legde zich erbij neer. 46 jaar later gaat het nog steeds goed. Samen met de Heere in ons huwelijk.