Laat afbericht voor oproepkracht

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Ik ben oproepkracht bij een bedrijf en zij hebben mij inmiddels nu al vijf keer een paar uur van tevoren afgebericht. Als oproepkracht hoort je werkgever je te betalen wanneer zij jou één dag voor de werkdag benaderen dat er niet genoeg werk is en je niet hoeft te komen (oftewel afberichten). Want officieel horen zij dit vier dagen van tevoren te doen, dan hoeven zij jou niet te betalen. Nu vertikt het bedrijf waar ik werk dit. Ze zeggen “deze regel is voor ons niet van toepassing”, zonder hier een geldige reden voor te geven. Ze hebben geen cao, dus ik heb het gevoel dat ik benadeeld word. Wat nu? Naar de rechter?

Antwoord

Vanaf januari 2020 zijn de regels omtrent oproepkrachten veranderd. Met de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) per januari 2020 is de positie van oproepkrachten verbeterd. De werkgever moet inderdaad minstens vier kalenderdagen van te voren de werknemer schriftelijk of elektronisch oproepen. Als de werkgever minder dan vier dagen van tevoren een oproepkracht oproept, ben je niet meer verplicht om te komen werken.

Zegt de werkgever de oproep binnen vier dagen af of worden de werktijden gewijzigd, dan heb je recht op het loon over de uren waarop  je was opgeroepen. Voorgaande is een wettelijke bepaling en geldt dus ook wanneer er geen cao van toepassing is. Indien er wel een cao van toepassing is, dan is het mogelijk dat de oproeptermijn van vier dagen verkort wordt tot (minimaal) één dag.

Het klopt dus niet was de werkgever zegt dat “deze regel niet voor de werkgever van toepassing is.” Neem contact op met de RMU en overleg hoe ze jou verder kunnen helpen. Je ziet maar weer dat het belangrijk is om lid te zijn van een vereniging waar je vragen kunt stellen over je werk. ;-)

Helpdesk RMU

Tags in dit artikel:

juridischwerk