Datingpartner stelt eisen omtrent geloof

C. M. Chr. Rots - de Weger / 22 reacties

Vraag

Via een christelijke datingsite heb ik een fijne vrouw ontmoet, die vol van het evangelie is, als ik het goed zeg. Ik wil graag een relatie aangaan met haar, maar zij wil eerst dat ik op dezelfde manier in het geloof sta als zij. Ik moet gereinigd zijn van m’n zonden die ik in mijn leven begaan heb, en dat zijn er vele, en ik moet mijn leven in Gods handen gelegd hebben en me volledig aan Hem gegeven hebben. Daarnaast moet ik een teken van Hem krijgen dat deze relatie Zijn wil is. Dan wil ze pas een relatie met me aangaan.

Ik ben al 61 en een teken van God krijgen kan dagen maar ook jaren gaan duren. Hoe kan ik haar zover krijgen dat dit ook mogelijk is tijdens onze relatie en we samen in het geloof kunnen groeien en samen kunnen wandelen op de door Hem gebaande wegen en leven tot eer van Zijn naam?

Wilt u mij adviseren wat ik moet doen en hoe, om maar geen jaren te hoeven wachten voordat ik deze relatie kan aangaan wat ik zo graag nu al zou willen?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een helder en duidelijke vraag, maar een àntwoord heb ik niet zomaar! U wilt graag een relatie, maar er zitten nogal wat voorwaarden aan vast die uw vriendin meent te mogen stellen. Wat ik u zou willen adviseren is: práten, praten en nog eens praten. Niet zozeer over liefde die mogelijk groeiende is of kan worden, maar over gelóóf! Wat is voor haar zo belangrijk en waarom? Hoe komt zij erbij dat zij u genoemde voorwaarden kan opleggen? En stel, dat u er aan voldaan hebt: is er dan liefde van haar kant mogelijk? Of komen er andere ‘eisen’ (ik denk aan meegaan naar de kerk cq. bijeenkomst, deelname aan bijvoorbeeld Avondmaal of zelfs dat u gedoopt wordt -als dat niet ooit heeft plaatsgevonden- etc.)?

Wat ik wil zeggen: het geloof is niet iets om een relatie mee te manipuleren! Over záken kun je compromissen sluiten door links en rechts ‘water bij de wijn te doen’. Maar juist geloof en liefde zijn niet onderhandelbaar omdat zij vanuit het hárt komen!

Uw leeftijd is voor u belangrijk, dat begrijp ik. Toch wil ik u waarschuwen om geen vergissing te begaan voor wat betreft liefde! Om de een of andere reden hebt u via een chrístelijke datingsite een lieve vrouw ontmoet. Dat is natuurlijk heel mooi en fijn, maar geloof en liefde zijn levensterreinen waar niet zomaar mee te leven is. Die vragen om gebed, gesprek (ora et labora: bid en werk) en daardóór elkaar heel goed te leren kennen! Wat tijd kost, zeker. Praat u dus eerst met háár en zeker ook met uzelf (hoe groot is uw liefde voor haar? Wat hebt u er allemaal voor over, om het zo maar te zeggen?). Daarna mogelijk met een dominee of voorganger, die u (beiden) kent en in wie u vertrouwen hebt.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

dating
22 reacties
Rembrand
@ali636: wat een fijne, nuchtere reactie. Mooi dat je haar op die manier over de streep hebt kunnen halen. Waarschijnlijk was ze onzeker en twijfelachtig en had ze dit even nodig. En misschien heeft de vriendin van de vragensteller daar ook (onbewust) last van.
Jedidjas
@ali363 dat lange huwelijk heb je dan vast te danken aan je biddende vrouw