Iets afschuwelijks in Jeruzalem

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee. Ik las net een stukje uit Mattheüs in de Basisbijbel: “Er zal iets afschuwelijks op de plaats van de tempel staan, iets afschuwelijks dat verwoesting veroorzaakt. De profeet [Daniël] heeft daar al over gesproken – Let goed op als je dit leest en denk er over na!” Ik gebruikte de Basisbijbel omdat ik het beter wilde begrijpen, maar alsnog begrijp ik deze tekst niet goed. Wat moeten wij verstaan onder “iets afschuwelijks”? Hoe weten we wanneer en wat dat is en wanneer we moeten vluchten?

Verder staat er in dit gedeelte iets over valse profeten en dat er mensen zijn die zich laten verleiden. Hoe weet ik dat ik me niet laat leiden door valse profeten etc.? Ik wil niet in zulke listen trappen, maar dichtbij God blijven. Maar dat is volgens de tekst ook moeilijk.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het antwoord op je mooie vraag heeft lang op zich laten wachten. Daarom haast ik me nu om je vraag van een antwoord te voorzien. Het lukte me niet eerder vanwege onze verhuizing die aanstaande is. Je vraagt naar de tijd van deze tekst en wat ‘iets afschuwelijks’ is. Jezus spreekt deze woorden uit als Hij op weg is naar Zijn diepste lijden en sterven. Hij bereidt Zijn hoorders voor op dat afschuwelijke. Waar moeten we aan denken?

Omdat Hij de profeet Daniël aanhaalt, geeft dat verduidelijking. Het blijkt te gaan om ontvolking en verlatenheid van het gebied. In eerste instantie is dat gebeurd in 168 voor Christus, toen de Syrische vorst Antiochus Epifanes een afgodsbeeld oprichtte op het brandofferaltaar in de tempel. Dat weten vanuit buiten-Bijbelse bron. Jezus gebruikt het als profetie van wat nog komen gaat. Opnieuw zien we een gedeeltelijke vervulling in het jaar 70 als heel Israël en Jeruzalem verwoest wordt.

Omdat Jezus deze dingen zegt met het oog op de Wederkomst, moeten we zeggen dat de definitieve vervulling dan zal plaatsvinden. Vluchten mogen en moeten we nu doen, naar Christus. Met Zijn beloften in de hand tot Hem gaan. En Hem Zijn Eigen Woord voorhouden. Dat hebben we te doen wanneer we zonder Jezus leven. En in het leven met Hem, wanneer we Hem liefhebben, vertrouwen, geloven, van Hem houden, hebben we dat ook elke dag nodig. Vluchten tot Hem Die de beste Schuilplaats is voor alles wat er in ons leven op ons afkomt.

Valse profeten zijn profeten die zeggen dat ze een boodschap van Jezus hebben, maar Hem niet verkondigen. Ze noemen zich evangeliepredikers, maar zijn het niet. Laat je dus door hen niet leiden. Maar zoek mensen op van wie je weet dat ze dichtbij Jezus leven. Bid voor je voorgangers dat ze Jezus en Hem alleen verkondigen.

Dichtbij Jezus leven is leven met Zijn Woord, biddend, vertrouwend, strijdend tegen alles wat tegen God en Zijn Woord in gaat. Daarom zeggen we vaak tegen mensen die tot geloof komen: welkom in de strijd. Die strijd heeft een zekere overwinning in Hem. Sterkte in die strijd. En in tussentijd: onderzoek het Woord en stel je vragen.

Hartelijke groeten in verbondenheid,
Ds. W. F. ’t Hart,  Tholen