Schoolregels ondertekenen

Ds. C.G. Vreugdenhil / 17 reacties

Vraag

Wij zijn lid van de Gereformeerde Gemeente en lezen aan tafel zowel uit de Statenvertaling als uit de Herziene Statenvertaling. In ons dorp gaan alle kinderen van de Ger. Gem. naar de reformatorische scholen die uitgaan van de Oud Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. Nu is daar sinds kort een nieuwe regel die de ouders moeten ondertekenen bij aanmelding van hun kind: Ze moeten beloven dat ze niet uit een andere vertaling dan uit de Statenvertaling lezen. Onze vraag is nu: wat moeten we straks doen bij de aanmelding van ons kind? Wij kunnen niet tegen ons geweten ingaan en iets ondertekenen wat we niet waar kunnen maken. Bovendien vinden we het geen goede zaak als de school zich gaat mengen in de opvoeding van de ouders thuis. Uiteraard willen we echt wel rekening houden met de keus van de school als het gaat om aan te leren teksten, maar om nu te ondertekenen wat we thuis wel of niet lezen, dat gaat ons een stap te ver. We vinden het belangrijk om ons kind uit een begrijpelijke vertaling voor te lezen. Ook willen we hier zeker over in gesprek gaan met het bestuur, maar dit bestuur staat over het algemeen niet open voor gesprek. Wat dan? Naar de andere scholen in ons dorp willen/kunnen we onze kind ook niet sturen, omdat we ons daar helemaal niet thuis voelen qua identiteit. Een school uit een andere plaats heeft ook weer allerlei praktische bezwaren. Kunt u ons advies geven? Alvast heel hartelijk bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat jammer dat de zaak zo op de spits gedreven wordt. Kort en zakelijk luidt mijn antwoord als volgt. Een kerk mag beslissen welke vertaling in het kerkelijke werk gebruikt moet worden. Een schoolbestuur mag beslissen welke vertaling op school gebruikt moet worden. Welke vertaling in het gezin gelezen wordt, is een zaak van de ouders. Een kerk of school mag geen gewetensdwang uitoefenen over het privéleven van het gezin. Met de genoemde belofte kun je ook niet meer uit de kinderbijbel lezen of uit Ingwersen. Het lijkt me erg moeilijk om zo’n belofte te doen. Ik denk als je het hogerop zoekt dat je in het gelijk gesteld zult worden en dat de school jullie kinderen moet accepteren. Maar is dat nu de bedoeling? Ik zou het gesprek aangaan met het schoolbestuur. Misschien hebben ze er begrip voor. Een betere raad kan ik op dit moment niet bedenken. Sterkte ermee.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingenschool
17 reacties
Roeltje
U kunt toch gewoon invullen dat u beloofd geen andere vertaling te lezen dan de statenvertaling? U leest toch de statenvertaling al is het de herziene? Soms zijn bepaalde schoolregels zo absurd dat je ze beter met een beetje beleid in kan vullen en er verder niet zo'n halszaak van probeerd te maken, of u moet het de moeite waard vinden om een gesprek aan te gaan...
Hetzelfde geldt voor vragen als: Hoe denkt u over kleding en hoe past u die regels thuis toe? Wij vullen dan een kort antwoord in, zoiets van: Wij vinden het belangrijk dat er onderscheid moet zijn tussen mannen en vrouwenkleding...punt.
leonard
Erg jammer dat er nog scholen zijn die zich op deze manier opstellen, en daarmee de vrijheid van onderwijs die we als Christenen nog hebben ernstig en onnodig in gevaar brengen. Blijkbaar zijn er nog mensen zo kortzichtig dat ze niet inzien dat de huidige tijd vraagt om het opzoeken van samenwerking en overeenstemming binnen de reformatorische gezinten. Bij mensen die de hsv zien als een oorzaak van de toenemende polarisatie onder de refo's denk ik gelijk aan het spreekwoord 'de pot verwijt de ketel'. Al met al een goed antwoord, overleg met 't bestuur is een goed idee. Vergeet ook voral niet voor ze te bidden!
lenoun
Ik ben het zeer met Leonard eens dat we de vrijheid van onderwijs moeten koesteren. Daar hoort niet bij dat we elk nieuw cultuurelement in formulieren moeten zetten om een nog preciezer onderscheid te maken tussen kaf en koren. Dat willen onderscheiden is *de* nederlandse zonde van de reformatorische gezindte, en blijkbaar willen we die maar niet loslaten, terwijl het een relict is van de 19e eeuwse wetenschapsontwikkeling. Ook zie je hieraan dat het onderscheidend vermogen tussen primaire en secundaire zaken fors wegzakt.

Iets anders: ik lees af-en-toe in het Reformatorisch Dagblad en nu ook hier de suggestie dat 'de HSV oorzaak is van polarisatie en scheuring'. Daar kan ik me niets bij voorstellen, behalve dat mijn HSV plotseling pootjes en een mond krijgt, overeind springt en polariserende opmerkingen gaat maken. Wat er aan de hand is dat *kerkmensen* willen scheurmaken en polariseren, en dat het bestaan van een HSV of een nieuwe psalmvertaling enkel de aanleiding is. Maar ook hier is onderscheidend en (zelf)kritisch vermogen allang zoek.
matthew
buitengewoon jammer dat wij als kerkelijk nederland deze kant op gaan.
ik denk idd dat bidden het beste middel is om dit tegen te gaan.
wat de vraag betreft: ik zou er zelf niet te veel ruchtbaarheid aan geven. wel zou ik het voor mezelf heel moeilijk vinden om zo een regel te onderschrijven. misschien is het een idee om toch een gesprek aan te gaan, en te vragen naar de motivering voor deze (kortzichtige) regel.
laten we ook in deze situatie elkaars keuze respecteren
43843
Volgens mij gaat een schoolbestuur door dit haar leden op te leggen te ver. De vrijheid van onderwijs is een groot goed. We moeten er alles aan doen dit te behouden. Maar schoolbesturen mogen niet heersen over het geweten van anderen. In het verleden zijn er al meer regels opgelegd, die een averechtse uitwerking hebben gehad.
Knoepsieknater
Ik denk deze school te kennen, waarschijnlijk in A. in Zuid-Holland. Wij hebben kinderen op waarschijnlijk dezelfde school. Bij aanmeling van onze oudste was deze regel er nog niet, bij aanmelding van de 2e wel.

Roeltje zegt:
U kunt toch gewoon invullen dat u beloofd geen andere vertaling te lezen dan de statenvertaling? U leest toch de statenvertaling al is het de herziene?

Dit is geen optie omdat de HSV met name in deze nieuwe regel wordt genoemd.
Er staat 'geen andere vertaling te gebruiken, dus ook geen HSV'.

De regel is dus blijkbaar specifiek toegevoegd met als reden het verschijnen van de HSV.
Over polarisatie gesproken ... :-(
sydneylover
Ik herken dit soort ronduit dwaze besluiten van schoolbesturen helaas maar al te goed. Het hoort bij een hardnekkige trend van veel wettisch ingestelde personen die graag over hun schaduw heen willen regeren. TRAP ER NIET IN!!!

Ik waardeer het advies van ds. Vreugdenhil over in gesprek gaan, maar uit ervaring weet ik dat dat in dit soort situaties niet zelden averechts uitwerkt. In het slechtste geval zouden je kinderen op school sociaal geisoleerd kunnen worden.

Ik trek heel nadrukkelijk een streep bij wat er bij mij thuis gebeurt: Heel kort gezegd: dat gaat een schoolbestuur geen bal aan. Al zou ik bij wijze van spreken aan tafel uit de Donald Duck voor willen lezen.

Ik zou overwegen om het document te ondertekenen, met een door jullie beide ondertekende aanvulling dat je de schoolregels respecteert, maar dat het schoolbestuur wettelijk niet bevoegd is om inbreuk te doen in de privacy van het gezin. Iets in die trant.
Op deze manier heb ik voor mezelf een middenweg gevonden om dit soort dwaasheden voor mezelf acceptabel te maken en tegelijk mijn eigen principes niet te verloochenen. Uiteindelijk is het ondertekenen van dit soort documentatie niet meer dan een formaliteit, het klimaat op school waarin je kinderen onderwijs krijgen is veel belangrijker.
Roeltje
'k Wilde net reageren, maar je was me net voor sydneylover. Wat jij aangeeft om te overwegen lijkt mij ook de beste oplossing.
sydneylover
@43843: eens dat de vrijheid van onderwijs een heel kostbaar groot goed is.

Maar ben je het met me eens dat juist het soort uitwassen zoals in de vraag is aangegeven, koren op de molen zijn van liberaal-democratische tegenstanders van deze vrijheid?

Ik ben oprecht bezorgd dat het verheffen van allerhande dogma's tot principes ooit ertoe leidt dat de tegenstanders met de wet in de hand kunnen aantonen dat de vrijheid van onderwijs er in de praktijk toe leidt dat schoolbesturen zich boven de grondwet denken te kunnen stellen. En dan vermoed ik dat deze vrijheid snel van de baan is..
43843
@sydneylover: De vraag stellen is haar beantwoorden. Ik deel je bezordheid.
Cloudsadmirer
Als die leerlingen (hun ouders) niks hebben hoeven ondertekenen geld het toch gewoon nog niet voor hen? het geld voor degene die het ondertekend hebben.
Zoals jij het stelt Primald, zou dat betekenen dat een school nooit de regels aan zou kunnen passen. Dat lijkt mij toch behoorlijk lastig als de regels 40 jaar geleden opgesteld zijn.
Spons
Ik ben het helemaal met deze dominee eens, op deze manier jaag je mensen juist weg, en het getuigt naar mijn inziens weinig respect vanuit de school jegens de ouders.

Zou God het zo bedoelt hebben dat er alleen maar uit 1 bijbel gelezen mag worden ? Is het juist niet fijn dat men op een begrijpelijker manier Gods woord kan lezen, en dat men nieuwe inzichten kan krijgen door een vergelijking van de Staten Bijbel en een Herziende Staten vertaling !

Het lijkt me niet dat er onwaarheden in verkondigt worden , en zullen deze "problemen "er ook niet zijn geweest toen er een Staten vertaling kwam..

Ik geef de ouders ook gelijk dat ze niet willen liegen, en iets beloven waar ze achter staan, wat dat betreft respect.
En wat is het volgende wat de school gaat bepalen... welke kleur kleren de kinderen mogen dragen ?

afgezien van de wettelijke en juridische basis van hun argument waarin ik zo vermoed ik de school in het ongelijk komt, maar wat heb je aan een rechtszaak want de verhoudingen zijn dan al scheef.. voor zover de slechte indruk al niet gewekt is door de school...

Overigens ben ik zelf niet van de GG maar ik kan me uitstekend vinden in het standpunt van deze Dominee
tamara72
waarom wordt er altijd zo moeilijk over gedaan over school regels?
Als je kind aanmeld voor een school weet je toch ook wat de regels zijn?
Kies anders een andere school.

Zodat de( reformatorische) scholen kunnen blijven zoals het hoort.
En als je het nu al niet eens bent met het school bestuur.
Kies dan een andere weg..
Cloudsadmirer
@Tamara,
"waarom wordt er altijd zo moeilijk over gedaan over school regels?
Als je kind aanmeld voor een school weet je toch ook wat de regels zijn?"

Absoluut moet en mag een school regels hebben maar die regels gelden OP SCHOOL.
Straks legt de school nog regels op of een gezin wel of niet naar een pretpark mag en thuis wel of niet als vrouw zijnde een broek gedragen mag worden. Gezien de regel waar vraagstelster het over heeft vind ik die gedachte eigenlijk zo gek nog niet. 't Gaat naar mijn idee een beetje de sektarische kant uit...

"Kies anders een andere school.
Zodat de( reformatorische) scholen kunnen blijven zoals het hoort."

De vraagstelster heeft al aangegeven dat dat een moeilijke beslissing is. De reformatorische scholen zouden m.i. juist open moeten staan voor alle soorten gezinnen zodat ze nog een evangeliserende rol zouden kunnen hebben.
Cloudsadmirer
@Tamara,
"waarom wordt er altijd zo moeilijk over gedaan over school regels?
Als je kind aanmeld voor een school weet je toch ook wat de regels zijn?"

Absoluut moet en mag een school regels hebben maar die regels gelden OP SCHOOL.
Straks legt de school nog regels op of een gezin wel of niet naar een pretpark mag en thuis wel of niet als vrouw zijnde een broek gedragen mag worden. Gezien de regel waar vraagstelster het over heeft vind ik die gedachte eigenlijk zo gek nog niet. 't Gaat naar mijn idee een beetje de sektarische kant uit...

"Kies anders een andere school.
Zodat de( reformatorische) scholen kunnen blijven zoals het hoort."

De vraagstelster heeft al aangegeven dat dat een moeilijke beslissing is. De reformatorische scholen zouden m.i. juist open moeten staan voor alle soorten gezinnen zodat ze nog een evangeliserende rol zouden kunnen hebben.
Justinus
Geschrokken van hetgeen hier naar voren wordt gebracht door het schoolbestuur ..., ik dacht werkelijk dat dit VERLEDEN tijd zou zijn, niet dus! Is dit wat onze HEER wil? Ik weet het niet, het schoolbestuur (schijnbaar) wel!
Laat de kinderen desnoods maar naar een andere school gaan, evt. protestants. Dat is m.i. nog altijd beter dan geïndoctrineerd te worden. Wie zijn wij dat we op de stoel van de HEER kunnen en MOGEN plaats nemen?
Race406
Ik zou mijn kinderen daar niet naar school laten gaan.
Op school mogen de regels worden vastgesteld, maar die gelden inderdaad alleen op school.
Willen ze daar uit de SV lezen? Prima! Willen ze daar uit de berijming van Datheen zingen? Prima! Maar men kan en mag niet de mensen opleggen wat thuis wel en niet zou moeten gebeuren. Absurd dat men dat durft te denken...!
Maar goed, dat je het DENKT is nog tot daar aan toe. Maar dat het je strot uitkomt....
Zucht..................................................................

"Ja Heere, ik heb mijn leven lang alleen maar uit de SV gelezen en alle mensen die hun kinderen bij mij op school wilden doen verboden iets anders te lezen dan de SV! Ik heb mensen verboden om tv te kijken, als vrouw thuis een broek aan te doen, gezangen te zingen etc etc. Ik heb zelfs geprobeerd om Uw Naam niet met 3 e's te laten schrijven, maar met 24 e's, want dat is toch wel nog veel eerbiediger dan 3 e's.
Ik heb hen alle wetjes en regeltjes opgelegd. Ben ik nu niet goed?"
En de Heere zal zeggen: "Voorwaar, Ik heb u nooit gekend!"