(...) Wat is dat "Vrije Oud Ger. Gem."? Waarin onderscheidt u zich van andere ke...

Ds. M. Pronk / Geen reacties

Vraag

Vraag aan ds. M. Pronk. Beste dominee. Tijdens het bezoeken van deze site zag ik dat u predikant bent van de Vrije Oud Ger. Gem. Ik heb de volgende vragen? 1. Wat is dat "Vrije Oud Ger. Gem."? Waarin onderscheidt u zich van andere kerken, bijvoorbeeld de Oud Ger. Gem.? 2. Waarom zoekt u geen aansluiting bij een meer gevestigd kerkgenootschap, zoals bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten? Bij voorbaat hartelijk dank.

Antwoord

Deze vraag is vlug beantwoord. De aanduiding ”vrij” in de naam Vrije Oud Gereformeerde Gemeente geeft aan dat de gemeente te Kralingse Veer niet tot een bepaald kerkverband behoort. Aanvankelijk was deze gemeente wel aangesloten bij de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en behoorde dus tot dat kerkverband. Eind 1986 heeft de gemeente zich van het kerkverband losgemaakt en werd zelfstandig. Vanaf september 1987 mag ik de gemeente als haar predikant dienen.

De naam Oud Gereformeerd zegt mij persoonlijk niet zo veel. Ik weet mij om zo te zeggen volop gereformeerd in de klassieke en historische betekenis van het woord. Gebonden aan de belijdenis van de kerk zoals deze onder woorden is gebracht in de drie formulieren van enigheid, onze drie klassieke belijdenisgeschriften die je achter in je psalmboek aantreft. Ik weet mij een Bijbels en confessioneel christen en prediker. De leer van de kerk is de leer van de belijdenis en deze is de leer van de Schrift, met de volle nadruk op de Schrift.

Aansluiting bij een meer gevestigd kerkgenootschap. Ik kan je vertellen dat deze zaak op vele vergaderingen van de kerkenraad onderwerp van bespreking is en ook meermalen op ledenvergaderingen. De wens om tot een kerkgenootschap te behoren leeft in de gemeente. Vooral bij de jongeren. Deze kwestie heeft de volle aandacht van de kerkenraad en heeft een plaats in haar ambtelijk gebed. In de praktijk worden daartoe pogingen ondernomen.

Wil je meer weten over de geschiedenis van de gemeente te Kralingse Veer dan kun  je terecht op onze website:  www.laankerk.nl

Ds. M. Pronk