Blanco stemmen bij ambtsdragerverkiezing

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Er waren pas in de kerk (CGK) mannen die niet aan het avondmaal gaan verkiesbaar voor ouderling. Er waren veel blanco stemmen van gemeenteleden die tegen deze verkiezing waren. Klopt het dat deze stemmen de kiesdeler verlagen? Want daardoor heeft deze stem geen invloed op de uitslag en kunnen gemeenteleden dus niks doen tegen het besluit van de kerkenraad om mensen voor het ambt van ouderling te kandideren die geen avondmaal vieren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je vraagt of het klopt dat blanco stemmen bij kerkelijke verkiezingen de kiesdeler verlagen. Het antwoord daarop is: ja. Een blanco stem is een ongeldige stem en die doet dus niet mee bij een verkiezing. Dat geldt ook als je bijvoorbeeld iets op het stembriefje schrijft of een andere naam invult. Elke ongeldige stem gaat van het aantal uitgebrachte stemmen af en daardoor verandert inderdaad de kiesdeler (de helft van de stemmen plus een of plus een half geeft een meerderheid). Het heeft dus geen zin om via een blanco stem je ongenoegen over een kandidaatstelling te uiten.

Mocht je bezwaren hebben tegen een kandidaatstelling, dan is er kerkordelijk een andere weg. Niet voor niets wordt een kandidaatstelling op de twee zondagen voorafgaande aan de verkiezing afgekondigd. Mochten er bezwaren zijn tegen de gekandideerde broeders, dan is het correct dat er contact opgenomen wordt met de kerkenraad om over die bezwaren te spreken. Mochten ze van gewicht zijn, dan kan de kerkenraad een kandidaatstelling terugnemen. Mocht de kerkenraad de kandidaatstelling doorzetten, dan zul je je daarbij moeten neerleggen. Als beide kandidaten voor ouderling niet acceptabel zijn, omdat het geen avondmaalgangers zijn, dan zou afgezien kunnen worden van deelname aan de verkiezing. Protesteren tegen een kandidaatstelling door een blanco stem in te leveren is kerkordelijk een onjuiste weg. Zo gaan we in de kerk niet met elkaar om.

Ik hoop dat duidelijk geworden is wat de juiste kerkelijke weg is in een situatie als deze.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

ambtsdragerouderling