Vooroordelen bij voorbede

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Over een aantal weken wordt bij mij een gastric bypass uitgevoerd. Een operatie waarover ik al een jaar aan het denken ben en in gebed heb neergelegd voor de Heere. Nu is het een (goede) gewoonte om voorbede te vragen waarbij ook wordt aangegeven welke ingreep iemand ondergaat. Maar bij deze operatie vind ik dat ingewikkeld. Dit door vooroordelen waar je mee te maken hebt en het ethische aspect wat kan spelen rond deze operatie. Wat overigens bij mij ook reden was voor de lange aanloop. Daarnaast wil ik liever niet aan de grote klok hangen dat ik deze ingreep krijg. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Antwoord

Heel eenvoudig. Overleg met je wijkouderling of predikant. Beiden hebben ambtsgeheim. Je kunt de gastric bypass in de voorbede laten omschrijven als een maagoperatie.

2 reacties
Rembrand
Het lijkt me niet passend dat het oordelen over de keuze van de vragensteller al hier op refoweb begint.
Het noemen van een maagoperatie zal ook vragen en roddels oproepen.
Is het een optie om geen voorbede te vragen? De vragensteller kan steun zoeken bij de mensen die vertrouwd zijn.
Ellenoor
Maagoperatie lijkt me een prima optie. Je kunt evt ook vragen of ze het gewoon een operatie willen noemen. Volgens mij worden bij ons ook niet alle prostaten, baarmoeders en dergelijke concreet benoemd. Natuurlijk kun je altijd vragen krijgen van gemeenteleden (dat is ook een kant van meeleven), dan kun je het alsnog uitleggen. Als je zelf een weloverwogen keus hebt gemaakt, hoef je je er ook niet voor te schamen, toch? Misschien helpt jouw openheid anderen ook weer om open te zijn en zich kwetsbaar op te stellen. En misschien kan je meedenken met iemand anders die ook een dergelijke operatie overweegt. Ook in dat soort dingen kunnen we elkaar beter tot een hand en een voet zijn dan dat we allemaal het wiel zelf proberen uit te vinden.