Heere Jezus in wet van Mozes

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Kunt u vertellen en uitleggen waar er in de wet van Mozes over de Heere Jezus Christus geschreven wordt? (N.a.v. Lukas 24: 44).

Antwoord

Met de wet van Mozes worden de eerste vijf boeken van Mozes bedoeld (de Pentateuch), waarin niet alleen de Tien Geboden staan maar alle wetgeving aan het volk Israël. De offers in het Oude Testament en andere ceremoniën wezen op het toekomende offer van Christus op Golgotha.

Zie ook deze artikelen:

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

1 reactie
Samanthi
De wet van Mozes, de tuchtmeester, de pedagoog, tot de Heere Jezus op aarde kwam, de Thora, wat ook met wet vertaald is in de meeste vertalingen, zijn de leefregels én offers, de leefregels, voor Israël en de offers voor vergeving en verlossing (zoenoffers), dankbaarheid (dankoffers) de reinigingswetten, na ziekte, ongesteldheid, kraambed ed deze waren van om epidemieën en ziekten tegen te gaan, de wetten van Mozes waren ook de zorg voor Zijn volk, hygiëne, goed eten, reinheid ed je ziet bijvoorbeekd in de middeleeuwen dat de Joodse wijken gespaard werden tijdens pestepidemieën doordat zij de wetten onderhielden en dus ook de hygiëne.
De wetten zijn Gods zorg voor Zijn volk, geen moord of zuippartijen, geen uitspattingen op gebied van seks, koosjer eten, ook gezond eten geen melk en vlees tegelijk eten bijvoorbeeld, dan neemt je lichaam minder voedingsstoffen op.
Het was de zorg en bescherming van de Heere en het dienen en liefhebben van Hem, doordat de Israëlieten dat niet konden en steeds weer moesten offeren, wat er een uitzien naar de Verlosser!
In de tien geboden zie je ook een samen vatting, God liefhebben boven alles en je naasten als jezelf... daar zie je de Heere Jezus in, Die had lief tot het einde.