Kies- en/of oorpijnaanvallen

drs. P. C. Hildering / 2 reacties

Vraag

Al ruim twee weken heb ik last van enorme kies- en/of oorpijnaanvallen. De pijn zit voornamelijk achter mijn oorlel, bij mijn kaakgewricht, en straalt door naar mijn hele kaak en ondergebit (alles aan de linkerkant). In eerste instantie dacht ik dat het kiespijn was. Maar de tandarts kon niks vinden (ook niet op de foto). Daarom ben ik vandaag naar de dokter geweest. Maar ook hij kon niks vinden. Nu denkt hij dat het neurologische zenuwpijn is. Daarom heb ik Amitriptyline (10 mg) gekregen. Dit is een antidepressivum. En dat wil ik helemaal niet! Kan het zo zijn dat de pijn veroorzaakt wordt door een ontsteking die niet zichtbaar is op een foto van de tandarts en niet zichtbaar voor een dokter? Of is het echt zo dat de pijn tussen mijn 'oren' zit? Kunt u mij vertellen wat Amitriptyline is? Is het verstandig om dit te gebruiken (als je niet depressief bent)?

Antwoord

Op zich een logische eerste stap om naar de tandarts te gaan. Die heeft gekeken of er een ontsteking aan een gebitselement te vinden was. Ook zijn eerste logische stap, maar heeft hij ook naar de beet gekeken en de functie van het kaakgewricht? De huisarts zal het oor en ook de keel hebben bekeken. Heeft hij naar de functie van je kaakgewricht gekeken? De beschreven klacht is inderdaad gebonden aan pijn welke ervaren wordt in het beloop van een zenuw. Deze pijn kan veroorzaakt worden vanuit de omliggende structuren (oor, keel, kaakgewricht en kaak cq. gebitselementen) en inderdaad ook in de zenuw zelf. Voor dat laatste (maar niet alleen daarbij) wordt wel gebruikgemaakt van amitriptyline in lage dosering (10-25mg meestal), omdat het middel in die doseringen een gunstig effect op de pijn kan hebben. Het is inderdaad van oorsprong een antidepressivum, maar werd lang geleden daarvoor ingezet in doseringen van 150-200mg. De dosering die is voorgeschreven is passend bij de behandeling van pijn en niet bedoeld voor de behandeling van een depressie of omdat jouw huisarts het idee zou hebben gehad dat de pijn tussen de oren zit. Mijn advies is om het een 14 dagen te proberen.

Daarnaast is de vraag naar de functie van het kaakgewricht. Je kunt de huisarts en de tandarts daar nog eens naar vragen en kom je er niet uit - de kaakchirurg is de specialist die hierover gaat.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

orenpijntandarts
2 reacties
toetje
Dit middel heb ik vorig jaar ook gehad, als pijnbestrijding na een apexresectie. Werd er hevig dizzy van, dus toch maar voor gewone pijnstilling gekozen.
plderoos
ik heb ook es een tijdje vreselijk last van m'n kaakgewricht gehad. De huisarts stuurde me onmiddellijk naar de tandarts want mijn kaak sleet scheef af zei hij. Een simpel testje met zo'n carbon papiertje. 1 kies bleek een tikkie te hoog te staan, heul klein stukkie eraf en binnen twee weken was ik weer de oude.