Rouwstoet

Ds. J.L. Schreuders | Geen reacties | 08-08-2019| 10:08

Vraag

Ik heb recent een begrafenis meegemaakt. En wij gingen wel naar de kerkdienst, maar niet naar de begraafplaats. Deze twee lagen niet heel dicht bij elkaar, dus er werd een aardig stuk gereden. Uiteindelijk sluit je dan wel met de auto aan in de rouwstoet. Nu is mijn vraag, mag je de rouwstoet verlaten (op de snelweg waar dus iedereen rechts rijdt) om vervolgens je eigen weg naar huis te vervolgen, waarbij je dus wel de rouwauto voorbij gaat? Natuurlijk scheur je er dan niet langs.


Antwoord

Beste vragensteller, 

Als ik uw vraag goed begrijp, dan ligt het antwoord voor het oprapen. Ik zou in zo’n geval niet aangesloten hebben in de rouwstoet en dus of een poosje gewacht hebben of een andere route hebben gekozen. Uit oogpunt van respect jegens overledene en familie en om opspraak te voorkomen, zou ik niemand aanraden de rouwstoet in te rijden en dan weer te verlaten. De meest elegante oplossing zou natuurlijk wezen dat u/ jij gewoon mee zou gaan naar de begraafplaats. Indien dat niet kon, dan moet u het anders oplossen zonder dat iemand zich eraan storen kan. 

Hartelijke groeten, 
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

dood

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
    24-08-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Ede
  • Status:
    Actief
185 artikelen
Ds. J.L. Schreuders

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ezechiël 28 over koning van Tyrus en duivel

Gaat Ezechiël 28: 12-15 wellicht ook over de duivel?
Geen reacties
05-08-2025

Vriend verslaafd aan harddrugs

Mijn beste vriend is al jaren verslaafd aan cocaïne. Alle klinieken al van binnen en buiten gezien. Zijn familie heeft het al een tijd geleden opgegeven en heeft hoegenaamd geen contact meer met hem. ...
3 reacties
05-08-2013

Mijn geld gebruiken tot eer van God

Ik heb een vraag over in hoeverre de Bijbel nog van toepassing is op mijn leven zoals bij de rijke jongeling of het weggeven van een kledingstuk (als je er twee hebt). Ik ben een vrijgezel met een zee...
Geen reacties
05-08-2020
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag