Eens verlicht geweest, nu afgevallen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Kunt u voor mij een uitleg geven van Hebreeën 6:4-6? “Want het is onmogelijk hen die eens verlicht zijn geweest en van de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoten van [de] Heilige Geest geworden zijn, en [het] goede Woord van God en [de] krachten van [de] toekomstige eeuw geproefd hebben en afgevallen zijn, nog eens te vernieuwen tot bekering, daar zij voor zichzelf de Zoon van God kruisigen en openlijk te schande maken.”

Ik loop er enorm tegenaan, omdat iedereen zegt dat je de Heilige Geest niet kan verliezen, maar hier lijkt dat wel te staan. Een andere uitleg vertelde weer dat het ging over mensen die alleen aan de buitenkant christen zijn. Maar als zij dit al beseffen, hoe kunnen we dan ooit zekerheid hebben van het geloof? In de Bijbel vind ik duidelijk dat Jezus zekerheid wil, maar hoe kunnen we die zekerheid hebben als dit kenmerken zijn die niet-christenen ook kunnen hebben?

Er staat ook “deelgenoten”, hoe kun je zover komen en toch niet zalig zijn. En als je dus deelgenoot bent, dan hoor je er toch al bij? En dan lijkt het dat je dus de Heilige Geest kan verliezen a.h.v. deze tekst. Ik ben er erg bang van geworden, moet ik eerlijk zeggen. Hopelijk kan u mij helpen.