Jehova's Getuige zaait twijfel

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Een vriendin van mij is Jehova's Getuige. Er zijn tussen ons veel verschillen. Bijvoorbeeld over de drieëenheid van God. Wanneer ik het dan hier over heb, weet ik eigenlijk ook niet waarom ik het een wel zou geloven en het andere niet. Tja, hieruit blijkt ook dat mijn geloof klein en er veel twijfel bij mij is. Verder zijn er verschillen in gedachten over de eindtijd. Enz. Hoe moet ik als christen hier mee omgaan? Hoe kan ik geloven zonder twijfel?

Lees ook alle artikelen over 'Jehovah's Getuigen'

Ik vind het ook heel lastig om te weten (vooral in Openbaringen) wanneer er in beeldspraak wordt gesproken in de Bijbel en wanneer niet. Er staan ook zoveel dingen in de Bijbel die op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd, waardoor de verschillen ook niet makkelijk uit te leggen zijn. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Er werd ook gevraagd aan mij: waarom moet Jezus bij Zijn Vader bidden als het één God is? Dat vond ik lastig te beantwoorden. God hoort onze gebeden toch ook?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor het stellen van je vragen! Ik begrijp dat je het lastig vindt om om te gaan met geloofsvragen en met wat de Bijbel betekent. Je bent echt niet de enige die dat lastig vindt. Hoe zou je hier verder in kunnen komen?

Ik denk dat het belangrijk is dat je goed onderwijs tot je neemt. Dat je goed naar de preken luistert in de kerk en daar tijdens de dienst aantekeningen van maakt. Die kun je thuis dan doornemen en nog een keer goed overdenken.

Voor het begrijpen van de Bijbel zou ik je willen wijzen op een aantal goede verklaringen ervan. Je zou de “Bijbel met uitleg” kunnen gaan bestuderen of de “Studiebijbel HSV”. Hierin wordt een uitstekende uitleg van de Bijbel gegeven die je echt verder helpt. Een eenvoudig boekje over de geloofsleer zal je ook helpen. Ga eens naar een christelijke boekhandel en laat je informeren over wat er op dit moment op de markt is. Er is vast iets voor je bij!

En dan je laatste vraag: waarom moet Jezus bij Zijn Vader bidden als het één God is? Dat moet Jezus doen, omdat wij anders geen verhoring van onze gebeden kunnen krijgen. Onze gebeden moeten altijd langs de Heere Jezus. Hij moet eruit halen wat niet goed is, eraan toevoegen wat onmisbaar is en ze dan zó tot Zijn Vader dragen. Op grond van Zijn bloed kan Hij om verhoring bidden en worden onze gebeden ook verhoord. Daarom bidden we altijd “om Jezus’ wil”. Buiten Hem om worden onze gebeden niet verhoord. Dat het zó moet, heeft te maken met ons zondaar zijn. Zondaren kan God niet verhoren dan alleen om Jezus’ wil. Als Hij ons aanziet in Zijn Zoon, krijgen we wat we nodig hebben. Ik hoop dat jij dit in je leven mag ondervinden!

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

Jehovah's Getuigen
1 reactie
Jedidjas
Misschien belangrijk om te weten is dat Jehova's een andere bijbel hebben dan wij. Kies ervoor jouw bijbel te gebruiken. Jehova's hebben moeite met de Godheid van Jezus en dat is nu juist het belangrijkste, omdat we zonder Jezus niet tot de Vader kunnen komen. Ik vind kol 1: 14, 15 heel duidelijk. Jezus is het beeld vd onzichtbare God.
Ik las ooit de tip van een ex-jehova dat je nooit de discussie moet aangaan, maar wel moet getuigen wat Jezus in jouw leven heeft gedaan. Hierdoor kunnen ze mogelijk geraakt worden.
Ik denk dat je bij de vraag over het bidden van Jezus tot God de Vader (in Zijn tijd op aarde ) een antwoord kan zijn dat Jezus op aarde ook mens was, en daardoor afhankelijk van God was.