Moeder wil opeens weer contact

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Mijn vader en moeder zijn gescheiden toen ik heel jong was. Wij (mijn zusjes en ik) hebben altijd bij mijn moeder gewoond. Dit ging eigenlijk niet goed en ik en een zusje zijn altijd mishandeld door haar. We zijn toen ik vijftien was uit huis gezet door haar en wonen  sindsdien ook niet meer thuis. Ik ben inmiddels halverwege de 20 en heb samen met mijn man mooie kinderen en ik heb mijn leven helemaal op de rit.

Ik heb wel altijd contact gehouden met mijn moeder. Nu heeft zij vorig jaar het contact verbroken tussen ons omdat ze haar vriend verkoos boven ons (haar vriend mag ons niet). Mijn kinderen kennen haar ook eigenlijk niet. Nu is het sinds een week voorbij tussen haar en haar vriend en wil ze opeens weer contact met ons. Dit wil ik eigenlijk niet, tenzij de Bijbel zegt dat ik dat moet...

Ik kan hier verder ook niets over vinden, dus ik vraag het aan jullie. Moet ik het contact herstellen of is dit een reden om het contact verbroken te laten? Ik hoor het graag, want ik zit even met mijn handen in het haar...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een verdrietig levensverhaal schetst u! U hebt het contact destijds met uw moeder in stand willen houden. Waar zíj zelf een eind aan maakte door voor haar nieuwe vriend te kiezen. Nu blijkbaar díe relatie over is wil moeder wel weer contact met u, maar wilt ú de boot afhouden. Tja, ik kan het laatste wel begrijpen, maar de vraag is of u dat vól kunt blijven houden. Misschien een poosje... en het heeft al even geduurd voor u een reactie kreeg (ik was met vakantie), dus ik vraag me af of u uw moeder intussen al gesproken en/of gezien hebt?

Geef duidelijk úw grens aan bij een eventueel hernieuwd contact! Dat is wat ik u op dit moment wil meegeven, met de vraag om nog eens te schrijven over de situatie zoals die nu is. Wellicht kunnen we het dan hebben over wat de Bijbel zegt dat ‘moet’... waarbij ik nu al zeg, dat de Bijbel géén Boek is met opdrachten die wij moeten uitvoeren!

Marijke Rots

4 reacties
leene
Je moeder komt over als een hele onstabiele vrouw. Jij en je zusje zijn mishandelt door haar. Je bent het huis uitgezet. Als zij een relatie heeft met iemand die jullie niet mag, kiest ze gelijk voor haar vriend en niet voor jullie. Kortom ze gedraagt zich nu niet als een verantwoordelijke moeder. Heeft zij ooit vergeving gevraagd of ook maar gezegd: sorry het was niet goed wat ik deed? Uitgelegd waarom dat misschien kwam. Zoekt ze zelf hulp??
Jij hebt nu de verantwoordelijkheid voor je eigen gezin en kinderen. Als dat in het gedrang komt omdat je weer contact hebt met je moeder en je daar heel emotioneel over voelt, dan denk ik dat je voor je gezin moet kiezen.
Mw Rots heeft gelijk als ze zegt dat de Bijbel geen boek is met opdrachten die je allemaal wel of niet moet doen. Maar wel dat jij en je man een veilige haven moeten zijn voor jouw kinderen. Dat is bijbels.
Je moeder heeft vast hulp nodig maar dat kun jij haar niet bieden.
Zoek hulp voor jezelf als je hier niet uitkomt. Ze heef jouw leven lang genoeg
geterroriseerd. Want dat is het geestelijke terreur. Hoe het dan ook komt dat zij zo heeft gereageerd en wat voor trauma's of psychiatrische diagnoses daar dan ook aan ten grondslag kunnen liggen.
Sterkte.
Femke
Is contact binnen jouw (jullie) mogelijkheden en grenzen haalbaar? Het is en blijft je moeder. Dit zal van jouw/jullie veel vragen. Misschien lukt dat nu, misschien later. Hulp vragen om hier de juiste weg in te vinden is niet raar.
Samanthi
Heel veel sterkte, ik bid voor je!
Ermelo
Begin heel klein, geef het een kans. Ga een kop koffie drinken bij een MacDonald. Kijk hoe ze is, hoe ze reageert, of een gewoon gesprek mogelijk is. Als dat goed gaat, kun je het nog eens doen, en dan mogelijk geleidelijk uitbreiden. Maar de eerste vijf of tien contacten zou ik de kinderen er uit laten. Vraag haar (nog) niet in je huis of bij haar thuis. Dat kan later nog.