Geen onheil zal u overkomen...en corona dan?

Ds. H. Peet / 2 reacties

Vraag

In Psalm 91 vers 10-11 staat: “Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen. Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen.”

Ik ken verschillende gelovigen die zijn overleden aan corona. Is dat niet in strijd met deze Psalm?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Toen ik je vraag las moest ik terugdenken aan een ervaring uit mijn eigen leven. Ik was bezig met het voorbereiden van een rouwdienst over Psalm 91. De broeder die was overleden, had in Indië gediend en was in die periode meer dan eens wonderlijk bewaard. Terwijl kameraden stierven kwam hij veilig weer thuis. Daardoor was voor hem Psalm 91 bijzonder gaan spreken. Terwijl ik met de Psalm voor de rouwdienst bezig was, sijpelden de berichten binnen over de vreselijke ramp die zich in Japan had voltrokken ten gevolge van een zware aardbeving waarop een tsunami volgde. De beelden van de vloedgolf die alles wegspoelden, staan nog steeds op mijn netvlies gegrift. Op dat moment voelde ik voor mezelf een grote spanning tussen wat zich aan verschrikkelijks voltrok en wat Psalm 91 toezegt. Waar was nu de bewaring waarvan Psalm 91 zo rijk spreekt? Ik kon de actualiteit en de gebeurtenissen op dat moment moeilijk bij elkaar krijgen mezelf realiserend dat velen, jong en oud, een afschuwelijke verdrinkingsdood stierven en daar zullen ook gelovige mensen onder geweest zijn. Op zo’n moment lijken de harde feiten de heerlijke beloften van een Psalm zoals de 91e te logenstraffen.

Nu moeten we ons wel realiseren dat Psalm 91 niet een belofte is die iedereen zonder meer geldt. De Psalm begint  er heel uitdrukkelijk mee dat zij die bij de allerhoogste God schuilen, volstrekt veilig zijn. De beloften die in deze Psalm worden gedaan, gelden hen die de Heere toebehoren, die bij God hun veiligheid zoeken. Dat moeten we niet vergeten. Daaruit mogen we omgekeerd niet de conclusie trekken dat als mensen vreselijke dingen meemaken het geestelijk niet goed gezeten heeft en ze blijkbaar niet bij de Heere hebben geschuild. Dan ga je echt op een verkeerde kant met deze Psalm op.

Oppervlakkige lezing van de Psalm zou tot de conclusie kunnen leiden dat je als gelovige geen corona meer kan krijgen en ook niet meer aan de gevolgen van die ziekte kan overlijden. Dan trekken we toch echt de verkeerde conclusie uit deze Psalm. De dichter van deze Psalm laat duidelijk doorklinken dat het ook in het leven van iemand die bij de Heere schuilt er heftig aan toe kan gaan. Hij hoeft niet te vrezen voor het beangstigende van de nacht maar ondertussen is dat beangstigende wel (vers 5). De pijl van de vijand zal hem niet treffen, maar die pijl vliegt wel rond en er moet wel voor gebukt worden (vers 5). De pest slaat wel zijn slag (vers 6). De verschrikkingen van de oorlog komen wel heel dichtbij (vers 7). Hij wordt wel geconfronteerd met de felle leeuw en adder (vers 13). En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Heel belangrijk is in dit verband ook wat we in vers 15 lezen: in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn, Ik zal hem eruit helpen en verheerlijken. Met andere woorden: die benauwdheid moet wel doorworsteld worden. Zeker, hij komt erdoor maar die benauwdheid wordt wel doorleefd. Deze Psalm wil beslist niet zeggen dat in je leven altijd alles over rozen gaat. Dat mag uit bovenstaande voorbeelden wel duidelijk zijn.

Wat het wel betekent? De Heere is in alle omstandigheden bij de Zijnen. Wat er ook gebeurt, Hij betoont Zich hun Bewaarder. Ik denk in dit verband nog aan een andere Psalm waarin vergelijkbare sterke uitdrukkingen te vinden zijn: Psalm 121. Die Psalm lijkt hetzelfde te suggereren als Psalm 91. Dr. J. Koopmans maakt in een preekschets over deze Psalm de opmerking naar aanleiding van de aanduiding van God als de Bewaarder van Israël dat dit allereerst inhoudt dat God ervoor zorgt dat Israël Israël blijft. Hij bedoelt: God zorgt er allereerst voor dat Israël bij zijn eigenheid als volk van God bewaard blijft. In die lijn verder denkend: God zorgt ervoor dat geloof geloof blijft, dat bekering bekering blijft, dat we geestelijk overeind blijven en ook in de tegenslag het dienen van de Heere niet opgeven.

In vele andere geschiedenissen uit de Bijbel blijkt trouwens ook dat gelovigen soms heel wat meemaken: Abraham moest vanwege hongersnood de wijk nemen naar Egypte, Israël werd eeuwen in Egypte onderdrukt, David is jaren achtervolgt door Saul en leefde in die tijd als een paria in de woestijn. Denk ook eens aan Job. Hoe diep moest hij er niet door? Wat heeft Jeremia vanwege zijn bediening niet onder vuur gelegen. Of denk aan Stephanus die als martelaar stierf. En door wat voor diepten is het in het leven van Paulus niet heen gegaan? Een gelovige moet vaak door veel verdrukkingen het Koninkrijk van God binnengaan. Toch kunnen ze er niet mee stoppen om de Heere te vrezen, toch zoeken ze het steeds weer bij Hem. Zo licht het op dat God in de benauwdheid bij de zijnen is, ja hun Bewaarder is Die hen geestelijk overeind houdt. Ondanks alle tegenslagen kunnen ze geen kwaad van de Heere denken.

Verder blijkt God tegenslagen en moeite vaak te gebruiken om het geloof te louteren (1 Petrus 1:6 v). Hij gebruikte moeite en tegenslag om gelovigen te vormen. In dit verband denk ik aan een treffende uitspraak van Luther die ik laatst onder ogen kreeg: “God kan omdat Hij goed is, niets geven of doen dat niet goed is. Anderen doen dat dikwijls maar voor Hem is dat onmogelijk.” Ook in tegenslagen kan uiteindelijk een zegen verborgen liggen die alle geleden leed goed maakt. Menigeen zal erkennen dat hij of zij in een moeilijke periode in zijn leven God nog weer van een heel andere kant heeft leren kennen. Hem dieper en rijker heeft leren kennen. Vaak is het een oefening in vertrouwen en afhankelijkheid. Paulus zegt dat God alle dingen doet meewerken ten goede (Romeinen 8:28). En dit goede is dan niets anders dan het beeld van Christus meer gelijkvormig te worden zoals het verband duidelijk maakt. En zo blijkt het waar te zijn: als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn (Romeinen 8: 31)? Je zou Psalm 91 kunnen beschouwen als een indrukwekkende uitwerking van dit woord van de apostel. Gelovigen bleven er dan ook houvast in vinden als het moeilijk was. Waar moeite ook van kan scheiden, nooit van Gods liefde in Christus (Romeinen 8:38 v). Het mag soms stormen in mijn leven, maar dan ben ik niet alleen in de storm maar ook geborgen in de liefde van Christus.

Er is ook perspectief als de dood ermee gemoeid is, als je corona krijgt en aan de gevolgen daarvan overlijdt. God is immers ook bij machte dwars door de dood heen te bewaren. De Kerk brengt dat tot uiting als zij tijdens een rouwdienst met een kist voor in de kerk toch Psalm 56:6 aanheft en zingt: Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood. Of als bij het uitdragen het lied “Veilig in Jezus’ armen” gespeeld wordt. Zij praktiseert het als ze bij het open graf belijdt: ik geloof de wederopstanding der doden en het eeuwige leven. Dan zal Psalm 91 zijn volle vervulling vinden. Wie in geloof sterft, mag de dood overleven.

Tijdens de rouwdienst waarmee ik deze beantwoording begon, heb ik destijds gezegd: de goddelijke Schuilplaats heeft een boven en een benedenverdieping. Wie in geloof sterft, gaat van de benedenverdieping naar de bovenverdieping. En het is toch zo dat je op de boven verdieping altijd het mooiste uitzicht hebt. Dan zal de waarheid van Psalm 91 geen vraag meer zijn. Nu zien we nog door een spiegel in raadselen. Daar zullen alle raadsels van het bestaan zijn opgehelderd. Dan is geloof aanschouwen geworden en zul je het alleen maar kunnen beamen: dat ik hier nu mag zijn, is enkel en alleen daaraan te danken dat God de Schuilplaats is zoals Psalm 91 haar bezingt. Alle reden dus om het te praktiseren: bij U schuil ik (Psalm 143:9).

Van harte hoop ik dat bovenstaande lijnen je wat helpen om Psalm 91 te kunnen verbinden met ingrijpende gebeurtenissen die in je omgeving hebben plaatsgevonden. Met een hartelijke en meelevende groet,

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

Psalmen
2 reacties
Ali636
Niets kan ons scheiden van de liefde van Christus. In leven en in sterven is hij onze enige hoop. Het sterven is gewin. Nee ik zie geen probleem met deze Psalm 91 belofte. Maar als je naar de aardse rijkdom alleen rekent... Tja. Dan klopt het leven niet.
Samanthi
Misschien vergeten we dat psalm 19 in het oude verbond is geschreven door en voor de Joden, doe dat en gij zult leven, de tuchtrechter tot Christus komt.
De Joden hadden voorspoed en werden gezegend als ze zich aan Gods wetten hielden.
Wij, de gelovige uit de heidenen leven uit genade, omdat de wet volbracht is.