Zus wil trouwen met oudere, gescheiden niet-christelijke man

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik ben christelijk opgevoed en heb twee jaar geleden tegelijk met mijn zus belijdenis gedaan. Nu heeft ze verkering met een man die 32 jaar ouder is dan zij (gescheiden en heeft kinderen ouder dan haarzelf) en niet christelijk is. Nu wonen we in een klein dorp en je kunt dus wel begrijpen dat iedereen ervan weet en over praat. Sommige mensen denken zelfs dat ik het ben omdat ik op mijn zus schijn te lijken (qua uiterlijk).

Om eerlijk te zijn vind ik die leeftijd zo extreem dat ik dat erger vind dan het geloof. Ik vind het ook heel moeilijk om hiermee om te gaan. Ze hebben nu trouwplannen. Ik heb mijn zus nu twee jaar het leven moeilijk gemaakt door haar te vertellen -op een niet zo vriendelijke manier- dat ik het totaal niet eens was met waar ze mee bezig is. Zal ik me er dan toch moeten neerleggen? Zegt de Bijbel hier iets over?

Antwoord

Voor een teleurgestelde jonge vrouw,

Tjonge, wat ben jij eerlijk, zeg! Je schrijft dat je het je zus al twee jaar heel moeilijk heb gemaakt. Daarover kun je best wat vinden in je bijbel, denk ik...

Is je zus jonger of ouder dan jij? Dat kan ook nog meespelen. Het kan voor jou moeilijk zijn dat zij jou, als het ware, voorbijgaat in haar leven. Je schrijft dat jullie samen belijdenis hebben gedaan, twee jaar geleden. Natuurlijk weet ik niet of en hoe jouw zus nu tegen haar belijdenis aankijkt, maar het is mij wel duidelijk dat jij haar daar genoeg op aangesproken hebt. Het lijkt wel alsof jullie in je leven samen optrokken. Jullie gingen zo'n beetje gelijk op in het leven en jullie hebben zelfs samen belijdenis gedaan. Dat schept een band en als je zus dan een hele andere kant uit lijkt te gaan dan kan het best heel moeilijk zijn om dat te accepteren. Maar, zij is en blijft zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maakt. Jij bent er verantwoordelijk voor hoe jij met jouw zus omgaat. Welke grenzen jij stelt en hoe je haar benadert.

En natuurlijk is het echt heel moeilijk om de keus van jouw zus te respecteren. Een man die 32 jaar ouder is en al kinderen heeft die ouder zijn dan jouw zus, dat is voor haarzelf ook niet eenvoudig. Persoonlijk vind ik het wel zwaarder wegen dat de man van haar keuze niet gelovig is. Heb je er vertrouwen in dat zij haar geloof niet ondergeschikt maakt aan deze relatie? Het bevreemdt mij dat je uiterlijke factoren belangrijker vindt dan het geloof van jouw zus.

Als je vraagt of je je erbij neer moet leggen, dan denk ik niet dat dit het goede woord is. Wanneer jij haar hebt uitgelegd, uit liefde, hoe jij tegen deze stap aankijkt, en zij gaat haar eigen weg dan blijft voor jou de keuze hoe jij ermee om gaat. Je zult jezelf af moeten vragen wat jij in je contact met haar aankunt en wat je zou willen. Biedt haar dit aan en vraag haar of zij zich hierin kan vinden.

Ik bedoel hiermee dat wanneer het voor jou (nog) te moeilijk is om bij hen in huis op visite te gaan, je kunt voorstellen om haar op een andere plek te ontmoeten. Dit als een voorbeeld. Probeer hierin creatief te zijn als je het contact met haar niet kwijt wilt.

Overigens heb jij een belangrijk wapen voor haar in deze strijd, namelijk jouw gebed voor haar. Zoals jij het schetst heb je haar vooral op een veroordelende manier aangesproken, probeer het eens uit liefde.

Praat er eens met anderen over; met andere broers en zussen wanneer je die hebt. Het is natuurlijk ook van belang hoe je ouders hierover denken en of je met elkaar kunt afspreken hoe je met dit probleem om kunt gaan.

Tot slot vraag je wat de bijbel hierover zegt. Lees Joh. 4:1-30 en 8 van 1-11 en verder kun je natuurlijk zelf ook op zoek gaan in de bijbel naar voorbeelden die jou wat te zeggen hebben.

Ik wens je heel veel succes in dit moeilijke proces en ik wens je vooral veel liefde. Eén ding wil ik je tot slot nog vragen: hoe zou jij willen dat jouw zus met jou om zou gaan in deze situatie... "Doe gij dan evenzo...".

Hartelijke groet, Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

zus